سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی در این آیین از برگزاری مراسم تجلیل برای ٤ استاد فرهنگ و ادبیات فارسی در دو ماه پایانی تابستان خبر داد.

 در مراسمی که به همت انجمن مفاخر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، لوح سپاس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بزرگان فرهنگ و هنر اهدا شد.

در ابتدا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: طی مراسمی که در زاد روز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در شیراز با حضور مدیران، نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم برگزار شد، ضمن افتتاح مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه "استاد لایق" و تماشاخانه "استاد باباملکی"، نگارخانه "استاد چیز فهم" نیز گشایش یافت و عصر همان روز مراسم بزرگداشتی برای استاد صدرا ذوالریاستین در هتل هما برگزار شد که متاسفانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامیبه دلیل نقص فنی هواپیما نتوانستند در این مراسم شرکت کنند، اما لوح سپاسی به پاس قدردانی از این بزرگان تهیه شده بود که به امضای این مقام عالی وزارتی رسید و مقرر شد در سفر بعدی به شیراز طی مراسمی به این بزرگواران اهدا شود که بازهم محقق نشد و این وظیفه را به بنده محول کردند تا به نیابت از ایشان در خدمت این بزرگان باشیم .

در ادامه استاد ذوالریاستین ضمن قدردانی از زحمات کارکنان و مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد رباعی در وصف سربازان فرهنگ و هنر خواندند که مورد تشویق حاضران قرار گرفت. پس از وی همسر زنده یاد محی الدین ضمن قدردانی از تمام مدیران فرهنگ و ارشاد، گفت :جای قدردانی و تشکر دارد که طی این سی و شش سالی که از درگذشت مرحوم لایق می گذرد همواره در مراسم مختلف و طرق مختلف یادش گرامی داشته شده و تمامی مدیران فرهنگ و ارشاد به فراخور دوران از او یاد کردند.

وی در ادامه با ذکر این مطلب که بزرگترین آرزو و خواسته قلبی مرحوم لایق ماندگاری در یاد و خاطره هنر فارس بود، اضافه کرد: در اولین نوروز درگذشت لایق هنرمندان تئاتر با دسته گل و لوح یادبودی از طرف همه هنرمندان به منزل ما آمدند تا عیدجای خالی او را احساس نکنیم.

در ادامه مراسم استاد چیزفهم از هنرمندان و اساتید خوشنویسی از برنامه ها و ارج نهادن به مقام هنرمندان در چند سال اخیر از سوی مدیر کل و معاونین ایشان سپاسگزاری کرد و افزود: هرچند خود را در این حد بزرگی و تجلیل نمیبینم اما سپاسگزارم که به هنر خوشنویسی توجه ویژه داشتید.

استاد سلطانی از هنرمندان خوشنویس نیز با خواندن غزلی زیبا از سروده های خود مورد تشویق حاضران قرار گرفت و به ذکر خاطره ای از استاد لایق در مدرسه حیات پرداخت و گفت: واژه شریف بی تردید سزاوار اوست ،زنده یاد لایق در مدرسه حیات برای تئاتر بسیار زحمت کشیدند، زحمات و تلاش های ایشان باعث راه اندازی و گسترش تئاتر در خطه ما شد و امروز هرچه در تئاتر داریم به واسطه زحمات اوست .

 استاد عبدالنبی سلامی مشاور مدیرکل و مدیر انجمن مفاخرضمن تشکر از حضور همه اساتید و هنرمندان، گفت: از روز نخست قرار ما خدمت به اهل فرهنگ و هنر بود ، تلاشمان بر این بود بزرگانمان را نه پس از وداع که در زمان حیاتشان مورد ارج و قدردانی قرار دهیم گاهی بزرگانی را در گوشه گوشه فارس می بینیم که همه از یاد برده اند و می فهمیم که چه گنج گرانبهایی را از دست داده ایم ، گاهی خیلی زود دیر می شود .

تجلیل از ٤ استاد فرهنگ و ادبیات فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برنامه های آینده انجمن مفاخر در دو ماه پایانی تابستان خبر داد و افزود : انجمن مفاخر برای اهدای نشان مفاخر با وسواس بسیاری تلاش می کند و این نشان ارزشمند تا کنون تنها به چهار استاد بزرگ اهدا شده است.

در ٢٩ مرداد ماه طی مراسمی با حضور معاون محترم وزیر مراسم بزرگداشتی برای دو استاد ارزشمند و عزیز ابوالقاسم فقیری و امین فقیری در هتل شیراز برگزار و نشان مفاخر به ایشان اهدا میشود، در شهریور ماه نیز ٢ بزرگداشت دیگر برای دو استاد گرانقدر دیگر از جمله استاد منصور اوجی شاعر، نویسنده و از بزرگان شعر و ادب فارسی و همچنین استاد عبدالنبی سلامی به پاس سالها تلاش و پژوهش ارزنده در زمینه زبان شناسی و گویش های فارسی برگزار می شود .

در پایان لوح های سپاس این فرهیختگان که به قلم استاد رستگار از اساتید خوشنویسی نگارش شده بود، قرائت و به این اساتید بزرگوار اهدا شد.

الهه بهرامی