سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه دومین جشنواره آواها و نواها با حضور برگزیدگان و اساتید موسیقی سنتی و پاپ و سه گروه خارجی ترکیه، آذربایجان و افغانستان و 17 گروه در بخش غیررقابتی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، نقاره‌زنی و کرنانوازی گروه افشار حشمتیان اجرا و سپس حاج حمیدرضا منتظر برای حاضران صلوات خاصه امام رضا (ع) را خواند.

اولین سخنران برنامه برزین ضرغامی مدیرکل اداره ارشاد استان تهران بود، او گفت: ایران فرهنگی از قدیم محل تلاقی و تعامل اقوام و گروه‌های مختلفی بوده است. آن‌هایی که فرهنگ ایران‌زمین را می‌کاوند می‌دانند پیش‌ازاین موقعیت جغرافیایی به وجود آمده فرصت‌های بی‌شماری را به وجود آورده که یکی از آن‌ها زیست مسالمت‌آمیز اقوام مختلف در کنار یکدیگر است که امروزه هرکدام از آن‌ها خود را صاحب این آب‌وخاک می‌دانند و در ایرانی بودن باهم رقابت می‌کنند.

وی افزود: ما بر این اعتقاد هستیم که ایرانیان در پذیرش فرهنگ اسلامی از اقوام پیشتاز بوده‌اند و به استقبال این فرهنگ رفته‌اند. ایرانیان بعد از پذیرش اسلام و هنگامی‌که موضوع ولایت امیر مؤمنان و مذهب تشیع مطرح شد نیز در دسته پیشتازان بودند.

او ادامه داد: هرکدام از اقوامی که در دامنه ایران فرهنگی زندگی می‌کردند تلاش دارند به‌نوعی به خاندان کرامت عرض ارادت کنند. یکی از مؤلفه‌های اثرگذار این کار موسیقی بود. زمانی که وارد فرهنگ ایران می‌شویم درخواهیم یافت که هرکدام از این اقوام دارای گنجینه‌ای از آواها و نواها هستند که به‌تناسب خودشان سروده نواخته‌اند. در طول برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) هنرمندان مختلفی یار آن شدند، اما به سابقه این جشنواره ۱۵ ساله نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در بخش موسیقی کمتر ورود کرده بودیم. جشنواره آواها و نواهای رضوی با این امید طراحی شد که فعالیت‌های دراز آهنگ و ریشه‌دار فرهنگ اقوام مختلف ایران اسلامی شناسایی شود.

مدیرکل ارشاد استان تهران همچنین گفت: امسال در حالی اختتامیه دومین دوره این جشنواره را برگزار می‌کنیم که بخشی از این رسالت محقق شده است. تعداد شرکت‌کنندگان و اجراها نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده و رونق این رویداد نسبت به دوره پیشین مشهود است.

ضرغامی اضافه کرد: امیدوار هستیم جشنواره آواها و نواهای رضوی پربارتر برگزار شود و در کنار رسالت شناسایی و معرفی موسیقی و فرهنگ اقوام باعث خلق آثار فاخری بشود که این آثار در مرزهای داخلی و مرزهای فرهنگی بدرخشد و پیام مهر، دوستی و صلح را در گوشه عالم ترویج کند.

بعدازاین سخنرانی دو نوازی باغلاما و نی توسط سداد آنار و سرجان پشان از کشور ترکیه انجام گرفت. سپس قاسم رفعتی روی سن رفته و قطعاتی را اجرا کرد.

سپس سهیل محمودی شاعر و مجری این برنامه بابیان اینکه قرار بود سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حضورداشته باشد اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد از هادی حسینی معاون وزیر فرهنگ در امور شهرستان‌ها و مجلس درخواست کرد تا سخنرانی کوتاهی داشته باشد.

حسینی گفت: امام رضا (ع) برای ما ایرانی‌ها و افراد دیگری که دل در گرو او دارند نقطه پرگار است و بسیاری به وجود ایشان عشق می‌ورزند. ما ایرانی‌ها قدر دانستیم و در این راستا وزارت فرهنگ در جهت اشاعه فرهنگ رضوی در تمام کشور فعالیت‌هایی داشته است.

بعدازاین سخنرانی، گروه قاصدک به سرپرستی سعید اسماعیلی قطعاتی را اجرا کردند.

سپس از احمد اقوام‌شکوهی نقاره‌زن حرم امام رضا (ع) تقدیر صورت گرفت

اقوام‌شکوهی روی سن رفت و گفت: من متولد ۱۳۰۵ هستم. ۷۲ سال است که در نقاره‌خانه امام رضا (ع) نقاره می‌زنم و تعطیلی ندارم و مرخصی نیز نمی‌روم فقط در ایام محرم و سفر تعطیل هستیم. ما هرروز ۲۰ دقیقه به طلوع خورشید، ۲۰ دقیقه به ساعت ۸ صبح، ۲۰ دقیقه به غروب خورشید و بعد از نماز مغرب و عشا نقاره می‌زنیم.

وی افزود: من همیشه یک ساعت زودتر به نقاره‌خانه می‌روم. یک‌بار در دوران جوانی صبح زود به آنجا رفتم و دیدم چند هزار مرغابی در صحن نشسته‌اند. این پرنده‌ها به سمت ایوان عباسی و روبه‌روی پنجره فولاد ردیف شدند. با خود گفتم خدایا چه کسی آن‌ها را این‌گونه منظم به‌ردیف می‌کند؟ مو به تنم سیخ شد و نتوانستم جلوی گریه خودم را بگیرم. شروع به کرنانوازی کردیم تا حیوان‌ها بلند شوند اما این اتفاق نیفتد. نزدیک آن‌ها رفتم و ۲۰ دقیقه کنارشان ایستادم. عاقبت آن‌ها دو بار دور حرم چرخیدند و به سمت میدان شهدا پرواز کردند. من به دیدن عروسم به شمال رفتم و همین مرغابی‌ها را در آنجا دیدم. با خود گفتم تا خدا به ما عمر بدهد می‌خواهم به امام رضا (ع) خدمت کنم.

همچنین در ادامه مراسم از قاسم رفعتی، حمیدرضا منتظری، علی ثابت‌نیا و حسام‌الدین سراج نیز تقدیر شد.

حسام‌الدین سراج نیز بابیان خاطره‌ای گفت: مرحوم صبح‌دل در خواننده شدن من و بسیاری دیگر مشوق خوبی بود. او بود که استاد محمدرضا شجریان را به استودیو برد و از او خواست ربنای معروفش را به شکل تمرینی بخواند تا شاگردان بتوانند استفاده کنند. خداوند صبح‌دل را رحمت کند و به شجریان سلامتی بدهد.

در ادامه سراج دقایقی برای حاضران خواند و پس‌ازآن حسین ولی‌نژاد از شهر شیروان شمال خراسان دوتارنوازی کرد.

سخنران بعدی احمد صدری پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر این جشنواره هم در سخنانی گفت: در موسیقی پهنه فرهنگی ایران نمی‌توان خط فاصل دقیقی را برای موسیقی دینی و غیردینی رسم کرد. این دو درهم‌آمیخته‌اند. یکی از کارهای این جشنواره ایجاد مجرایی برای گردآوری این نوع موسیقی بود. معمولاً همه از نوع موسیقی‌ای که در اعیاد از صداوسیما پخش می‌شود گلایه‌مند هستند اما این نوع موسیقی نواحی وجود دارد که باید دیده شود و رادیو و تلویزیون می‌تواند از آن بهره بگیرد.

وی افزود: ویژگی این دوره از جشنواره برخلاف دوره قبل فقط به موسیقی نواحی اختصاص داشت ایجاد بخش‌های کر و آکاپلا در موسیقی کلاسیک، موسیقی ردیف دستگاهی در بخش سنتی، موسیقی پاپ و نماهنگ بود. ما همچنین در ملل مختلف برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم. اگر دوستان همت کنند در سال آینده این قابلیت وجود دارد که حتی در حوزه فرهنگی ایران‌زمین به شکل بین‌المللی فعالیت کنیم.

در پایان جوایز بخش رقابتی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی اهدا شد.

در بخش کرال و آکاپلا حسین انفرادی از مشهد، وحید خرمی از قم، مسعود نیکویی از کرمان، سیداحمد رضوی از تهران، مه‌لقا رکنی از تهران و در بخش موسیقی دستگاهی سیدعلی اسماعیلی (گروه قاصدک از ورامین)، علیرضا محرابی (گروه کرامت از اصفهان) و علی صدیقی راد (گروه چکاوک از دزفول) جوایز خود را دریافت کردند.

همچنین در بخش موسیقی پاپ به برنا قیاسی از تهران، نوید ظریف کریمی از مشهد، هادی قاسمی از دلیجان و دانیال مهران‌راد از شیراز و در بخش کلیپ سید عباس امامزاده برای ویدئو کلیپ "ملک رضا" از تهران و در بخش گروه ملل به عاشیق محمد قاسمف از آذربایجان، خلج از افغانستان و سداد آنار و سلجان پشان از ترکیه جوایزی اهدا شد.

سپس از گروه‌های کلپوران، نیسان، آوای چنگ، ندای جام، عاشیقلار میشو، جولان، سعری، سیف‌الدین وانو، آوا و قنور محمدزاده، حسین ولی‌نژاد و سیدعلی اسماعیلی تقدیر شد.

فرزاد طالبی بهرام جمالی، حسام‌الدین سراج، سهیل محمودی، احمد صدری و...مهمانان ویژه این مراسم بودند.