سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور سید علی احمدی دبیر این دوره از جشنواره و اصحاب رسانه در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با تأخیر آغاز شد، احمدی درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: زمان برگزاری جشنواره در دوره‌های گذشته تغییر بود و در دوره پنجم تلاش کردیم به یک‌ زمان ثابت برسیم. زمانی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته‌شده بود هفته اول اردیبهشت‌ماه بود که متأسفانه هم‌زمان شد با درخواست برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و به همین دلیل ما نتوانستیم این زمان را در اختیار داشته باشیم و جشنواره ما به هفته دوم خردادماه انتقال یافت.

وی تأکید کرد: علاقه‌مند هستیم جشنواره دارای تقویم ثابت باشد و بهترین زمان برگزاری آن اردیبهشت‌ماه است که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

احمدی در ادامه درباره فاصله دوساله‌ای که بین دوره پنجم و ششم رخ‌داده است اظهار کرد: علاقه‌مند نبودیم این فاصله دوساله و جود داشته باشد، اما بر مبنای نظر شورای سیاست‌گذاری به دلیل این‌که تولیدات به حدنصاب نرسیده بودند برگزاری جشنواره متوقف شد و به دور بعد انتقال یافت.

دبیر جشنواره همچنین درباره هزینه‌های برگزاری جشنواره عنوان کرد: تمام هزینه برگزاری این جشنواره از طریق فروش بلیت در سینما تأمین می‌شود و از بودجه سازمانی، دولتی و نیمه‌دولتی استفاده نمی‌کنیم. درواقع پردیس ملت محل کسب درآمد موسسه تصویر شهر است و از طریق آن جشنواره، تولید فیلم و تجهیز سالن ایوان شمس تأمین‌شده است و این باعث افتخار ما است که از طریق درآمد سینما برای سینما هزینه شده است. همچنین ما تلاش کردیم تا با استفاده از درآمد حاصل از فروش بلیت سه پردیس سینمایی راگا، رازی و تماشا را نیز تجهیز کنیم تا مخاطبان بیشتری به سینماها مراجعه کنند.

احمدی در ادامه سخنان خود درباره هیئت‌داوران بخش سینمای ایران نیز گفت: در این دوره فریدون جیرانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، فرهاد توحید، فرشاد محمدی، محمد احسانی و فاطمه گودرزی هیئت‌داوران بخش سینمای جشنواره فیلم شهر را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری ۴ بزرگداشت و نکوداشت در جشنواره فیلم شهر، افزود: در مراسم افتتاحیه بزرگداشت سیمین معتمدآریا و نکوداشت زنده‌یاد حبیب‌الله کاسه ساز را خواهیم داشت و در مراسم اختتامیه نیز بزرگداشت ژاله علو و محمود کلاری برگزار می‌شود.

احمدی اظهار کرد: در ادامه برگزاری جشنواره ما رونمایی از آژانس فیلم تهران را خواهیم داشت که تاکنون 30 فیلم کوتاه و مستند در این تارنما بارگذاری شده‌اند. همچنین از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره می‌توان به رونمایی ۲ گالری در پردیس سینمایی ملت اشاره کرد که شامل اقلام تبلیغاتی و ۵۰ فریم عکس فیلم از نمای شهری خواهد بود که توسط عکاسان سینمای ایران به ثبت رسیده‌اند.

دبیر جشنواره توضیح داد: بعد از اتفاقات تروریستی تهران یک بخش شهر امن را در جشنواره ایجاد کردیم که نگاه ویژه به اتفاقات منطقه دارد. تأکید می‌کنم که نمایش فیلم‌ها برای علاقه‌مندان رایگان است و اگر فیلمی با استقبال همراه بود سانس ویژه برای آن در نظر گرفته می‌شود.

احمدی بیان کرد: رویکرد ما در موسسه تصویر شهر خدمت به بدنه سینمای ایران است. ما به‌اندازه بضاعت و توانایی‌مان در موسسه خدمات انجام می‌دهیم. در مورد جشنواره فیلم شهر نیز به فیلمی توجه می‌کنیم که تنها محدود به شهر تهران نیست. البته هنوز به یک تعریف جامع از فیلم شهری نرسیده‌ایم و می‌دانیم که هنوز صد در صد به یک جشنواره شهری تبدیل نشده است اما تلاش داریم تا به این هدف نزدیک‌تر شویم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اینکه فیلم‌های بخش بین‌الملل تا چه اندازه با ممیزی مواجه شده‌اند، گفت: ما در سینمای ایران و بخش بین‌الملل به‌هیچ‌عنوان اعمال‌نظر نکردیم. به‌طور مثال در بخش سینمای ایران فیلم سینمایی "سد معبر" باوجودآنکه نگاه انتقادی و جدی به شهرداری دارد، اما به دلیل انتخاب هیئت‌داوران ما باافتخار میزبان آن هستیم. در بخش بین‌الملل نیز هیچ‌کدام از فیلم‌های خارجی ممیزی نشدند چراکه تلاش کردیم آثاری که مطابق با قوانین و عرف جامعه ما بوده‌اند انتخاب شوند.

دبیر جشنواره فیلم شهر ضمن اظهار امیدواری از اینکه با تغییرات شهرداری، این جشنواره دستخوش تغییرات و دچار لطمه نشود، گفت: البته تصور نمی‌کنم که یک چنین اتفاقی رخ دهد.

در پایان این مراسم، از پوستر جشنواره که توسط طاها ذاکر طراحی‌ شده است، رونمایی شد.