به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، حمید حاصلی رئیس انجمن موسیقی در مورد فعالیت انجمن موسیقی استان اظهار کرد: حوزه فعالیت انجمن موسیقی بسیار گسترده و وسیع است و در هر زمینه‌ای که بتواند به ارتقای سطح موسیقی کردستان کمک کند، فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: مشارکت در برگزاری کنسرت‌هایی با رویکرد موسیقی سنتی و کُردی، یکی از رسالت‌های انجمن است که امروز به دلیل کمبود بودجه و مشکلات مالی، امکان برگزاری آن به صورت گسترده میسر نیست.

رئیس انجمن موسیقی استان کردستان عنوان کرد: حمایت از طرح‌های پژوهشی نظری و عملی مخصوصا در زمینه موسیقی کُردی، در اولویت اقدامات انجمن قرار دارد.

وی پیگیری اخذ مجوز و حمایت از چاپ کتاب برای فعالان این عرصه را از دیگر اقدامات انجمن دانست و در ادامه گفت: طرحی با عنوان مکتب خانه موسیقی را به تهران فرستاده‌ایم که پس از بازدید از فضای معرفی شده، موافقت اولیه آن کسب شده و منتظر اخذ مجوز هستیم تا کار خود را در این مکان شروع کنیم.

گردآوری داشته‌های اساتید کردستانی در مکتب خانه

حاصلی در خصوص فعالیت و اهداف این مکتب خانه اظهار کرد: گردآوری و ضبط داشته‌های اساتید موسیقی سازی و آوازی که سال‌ها در این عرصه خدمت کرده و نتوانسته‌اند آثار و هنر خود را به دیگران آموزش دهند و یا ثبت کنند از جمله اقداماتی است که قصد داریم در این مکتب خانه انجام دهیم.

رئیس انجمن موسیقی کردستان ادامه داد: ما هنرمندانی همچون قاله مەڕە را از دست دادیم که متاسفانه نتوانستیم از این گنجینه آن گونه که باید استفاده ببریم، مثلا شاگردانی را به یادگار بگذارد و یا آلبومی، که این نگرانی در مورد دیگر هنرمندان بزرگ کردستان نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خطر از دست رفتن هنرهای اصیل قدیمی در جامعه احساس می‌شود، بیان کرد: انجمن موسیقی از طریق مکتب خانه می‌تواند آثار را گردآوری و به وسع خود خدمتی به بهبود این وضعیت کند.

حاصلی در ادامه گفت: متاسفانه سازهای مخصوص موسیقی کُردی نظیر نرمه نای، شمشال، سُرنا، دهل امروز متقاضیان زیادی ندارد و به همین دلیل آموزش دادن برای اساتید موسیقی مقرون به صرفه نخواهد بود. در نتیجه مکتب خانه در صورت تامین بخش مالی برای اساتید، می‌تواند زمینه را برای آموزش هنرجویان فراهم آورد تا این سازها مجددا به فرهنگ موسیقایی کُردی بازگردند.

وی تقویت بخش آرشیو موسیقی کُردی با همکاری موسساتی از جمله انستیتو موسیقی کُردی در سلیمانیه را از دیگر اهداف مکتب خانه موسیقی دانست و افزود: تهیه آرشیو طبقه بندی شده و علمی می‌تواند کمک بزرگی به موسیقی کُردی کند.

اولویت انجمن موسیقی کردستان، موسیقی کُردی است

رئیس انجمن موسیقی کردستان بیان کرد: در کشور موسسات و مکان‌های مختلفی وجود دارند که در راستای موسیقی کلاسیک ایران فعالیت می‌کنند و بسیار موفق هم هستند، به همین دلیل رویکرد انجمن موسیقی کردستان و اولویت کاری آن، موسیقی کُردی است.

وی این رویکرد را موفق‌تر و نتیجه بخش‌تر دانست و آن را موجب حل برخی از مشکلات حوزه موسیقی کُردی دانست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به آفت‌هایی که امروز حوزه موسیقی استان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: نداشتن چارچوبی خاص در موسیقی کُردی از جمله مشکلات موجود در این حوزه است که رسانه‌های تصویری نیز با حمایت نکردن از موسیقی‌های بومی مشکلات را دوچندان کرده‌اند. در مجموع صدا و سیما عملکرد خوبی نداشته و این یکی از بزرگترین لطمه‌هایی است که موسیقی هر فرهنگی می‌تواند به آن دچار شود.

حاصلی با اشاره به اینکه رویکرد ما در تهاجم فرهنگی تاثیرگذار است، عنوان کرد: همیشه از تهاجم فرهنگی صحبت می‌شود در حالی که در صدا و سیما سازهای اصیل خودمان نشان داده نمی‌شود و مردم ناگزیر با مشاهده سازهایی چون گیتار، پیانو و ویولون و... در رسانه‌های برون مرزی به آنها گرایش پیدا خواهند کرد. نتیجه آن تغییر سلیقه موسیقایی مردم و دوری از اصالت هنری خود است و از دیگر سو بسیاری از هنرمندان برای فروش آثار خود چه به صورت کنسرت چه آلبوم موسیقی، مجبور به ارضاء سلیقه تغییر یافته مردم خواهند شد که این خود یعنی سیر نزولی کیفیت موسیقی و انزوای موسیقی بومی.

وی این وضعیت را موجب بی کیفیتی آثار هنرمندان و هنر اصیل موسیقی کُردی دانست و افزود: نه انجمن موسیقی بودجه‌ای برای عملی مثمرثمر در اختیار دارد و نه اداره کل فرهنگ و ارشاد بودجه و اعتباری قابل توجه برای موسیقی. در حالی که با توجه تخصص انجمن، در صورت داشتن بودجه می‌توانستیم کارهای بزرگی در این حوزه انجام دهیم.

راه اندازی مجدد جشنواره موسیقی کردستان در صورت حمایت انجمن

حاصلی با اشاره به اینکه در گذشته جشنواره موسیقی در استان کردستان برگزار می‌شد، گفت: حداقل فایده این جشنواره ارتباط هنرمندان با یکدیگر و توجه به فرهنگ موسیقایی بود در حالی که به دلیل کمبود اعتبار متاسفانه از سال ٧٨ این جشنواره برگزار نشده است که امیدواریم با حمایت از انجمن موسیقی بتوانیم این جشنواره را مجددا احیاء کنیم.

وی با اشاره به تخصصی بودن فعالیت‌های انجمن موسیقی، بیان کرد: همه هنرمندان عرصه موسیقی کردستان به نحوی در این انجمن عضو هستند و انجمن توانمندی زیادی دارد اما به دلیل کمبود اعتبار و امکانات، نمود پیدا نکرده است.

رئیس انجمن موسیقی کردستان در ادامه گفت: با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و معاون فرهنگی استاندار هم در این راستا صحبت کرده‌ایم و گرچه حمایت‌های معنوی را همواره به انجمن داشته‌اند اما به نتیجه مطلوب در خصوص حمایت مالی نرسیده‌ایم که امیدواریم در آینده با کسب نتیجه از این مراجع بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های انجمن را عملیاتی کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش، خواستار همکاری این نهاد با انجمن موسیقی در راستای انجام پژوهش‌هایی موثر در عرصه موسیقی شد و تاکید کرد: جهاد دانشگاهی باید انجمن موسیقی را منبعی علمی بداند که می‌تواند در کارهای پژوهشی تاثیرگذار باشد و با این رویکرد با انجمن همکاری داشته باشد.

حاصلی در پایان از همه ادارات و سازمان‌ها خواست تا در مراسم‌های خود و دعوت از گروه‌های موسیقی با انجمن موسیقی هماهنگی لازم را داشته باشند تا با معرفی گروه‌های توانا و با کیفیت، مانع از سیر نزولی کیفیت موسیقی کردستان شوند.