سرویس موسیقی هنرآنلاین: فضای باز کاخ نیاوران شامگاه 6 مرداد ماه میزبان کنسرت "تار و پود" با آهنگسازی حمید متبسم بود. این اثر که بر اساس داستان عاشقانه خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی ساخته شده است پیش از این در اروپا به صحنه رفته و برای اولین بار در ایران با صدای وحید تاج اجرا شد.

اجرای این برنامه بر عهده آنسامبلی کوچک متشکل از سمیرا گلباز، سه تار؛ بهار مدیری، قیچک آلتو؛ ارسلان علیزاده، بربت؛ بهنام معصومی، سازهای کوبه‌ای و حمید متبسم، سرپرست، آهنگساز و نوازنده سه تار بود.

مقدمه این اثر در فضایی سنگین و آرام با اشعاری در ستایش عشق اجرا شد و سپس داستان نحوه علاقه مندی خسرو به شیرین بر اساس تعریف‌های نقاش دربار، روایت شد. "حکایت شیرین" بخش بعدی داستان بود که با موتیف اصلی بخش قبلی، اما در فضایی آرامتر آغاز شد. سولوی قیچک و سه تار و گفت و گوی آنها با یکدیگر نیز فضایی روایی به وجود آورد.

کنسرت

بخش چهارم "به تصویر کشیدن خسرو" نام داشت که حکایت رسم چهره خسرو توسط شاپور نقاش و علاقه مند شدن شیرین به خسرو بر اساس دیدن این تصویر است. پیزیکاتوی قیچک آغازگر این بخش بود و سپس گروه‌نوازی در فضایی پر قدرت صورت گرفت. آواز وحید تاج لحنی حماسی پیدا کرد و پس از آن بار دیگر تک‌نوازی‌های قیچک، سه‌تار و بربت شنیده شد که سوال و جواب‌های آنها پس از مدتی کوتاه به گروه‌نوازی در فضایی ریتمیک تبدیل شد.

"دیدار خسرو و شیرین در چشمه‌سار" با تک‌نوازی سه تار و در فضایی سنگین و غم‌آلود آغاز شد تا هجران عاشق و معشوق را روایت کند و سرانجام در "به هم رسیدن خسرو و شیرین" شور و نشاط آنها در موسیقی و آواز متجلی شد. پایان‌بخش این حکایت نیز مانند آغاز آن سخنی در باب عشق بود.

کنسرت

در ابتدای هر کدام از  بخش‌ها حمید متبسم عنوان آن صحنه را اعلام می‌کرد و دکلمه بخشی از اشعار توسط بهار مدیری و ارسلان علیزاده روایت داستان را سریع‌تر پیش می‌برد. متبسم با گزینش خاصی از اشعار منظومه نظامی توانسته است روایتی کاملا عاشقانه و لطیف ارائه دهد که توسط وحید تاج به خوبی و بامهارت بالا به گوش مخاطبان رسید. کنسرت تار و پود در حضور تعداد زیادی از هنرمندان نامدار عرصه موسیقی برگزار شد.

عکس ها : رامونا میریان