سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران پس دوازده سال، دوباره میزبان پرواز همای و گروه مستان بود.

کنسرت پرواز همای و گروه مستان در حالی برگزار شد که این بار ارکستر سمفونیک به رهبری انریکو جرولا رهبر ایتالیایی ارکستر آن‌ها را همراهی می‌کرد. همای و ارکستر پرواز به همت موسسه صوت "آوای هنر" قطعاتی از آثار برجسته گذشته و چند قطعه جدید را روی صحنه بردند.

تعداد زیادی برای تماشای این کنسرت به کاخ نیاوران آمده بودند. هرچه عقربه‌ها به ساعت شروع کنسرت نزدیک‌تر می‌شدند، انتظار و شور حاضران برای روی صحنه آمدن گروه بیشتر می‌شد. اعضای ارکستر، همای و جرولا، رهبر ایتالیایی ارکستر، وارد صحنه‌ای که با فرش‌هایی تزیین شده بود، شدند. همای پس از تشکر از ابراز محبت مخاطبان رو به جمعیت گفت: بسیار خوشحال هستم که در این شب شما را می‌بینم و امیدوارم شب خوبی را با هم داشته باشیم. او سپس از همه کسانی که در برگزاری این کنسرت به او کمک کرده‌اند تشکر نمود و ابراز خرسندی کرد که بعد از دوازده سال در کاخ نیاوران به اجرا می‌پردازد.

نخستین قطعه با شعر همای و تنظیم او شروع شد. "پناه بلندی و پستی تویی" شروعی مناسب برای رسیدن به تصنیف دوزبانه بود. "بی کس" دومین قطعه امشب بود که با ترکیب دو زبان فارسی و ترکی و شعری از همای شنیده شد. مسلط بودن همای به زبان ترکی و لحن آن، مخاطبان ترک زبان این کنسرت را سر ذوق آورد. همای پس از این قطعه گفت: من از آن دسته رشتی‌هایی هستم که ترک‌زبان‌ها را دوست دارم. سپس این قطعه را به علی دایی که یکی از مهمانان این شب بود، تقدیم کرد.

کنسرت پرواز همای به رهبری انریکو جرولا در فضای باز کاخ موزه نیاوران

ارکستر شروع به نواختن قطعه بعدی کرد. شعری از هوشنگ ابتهاج برای این قطعه انتخاب شده بود که با ملودی و تنظیمی از خود همای ترکیب شد. "زبان نگاه" شعری معروف از هوشنگ ابتهاج را به گوش مخاطبانی می‌رسانید که بارها آن را شنیده شده بود اما این بار با این ترکیب نو خاطره متفاوتی برای شنوندگان خود رقم زد.

"شیرین لبی" و "دیوانه‌تری" قطعات بعدی بودند. این دو قطعه با ریتمی مشابه استقبال بیشتری را از جانب حاضران دریافت کردند و کم کم صدای همخوانی جمعیت را بلند کرد. پس از هنر نمایی پاشا هنجنی، نوازنده نی، همای خواست تا او را مورد تشویق قرار دهند.

"عیب رندان" با شعری از حافظ اجرا شد. همای از روزبه نعمت اللهی، خواننده پاپ، و پیام رونق، نوازنده دیجیریدو، دعوت کرد روی صحنه بیایند. این اتفاق همراه شد تا تشویق فراوان جمعیت که نشان دهنده رضایت و استقبالشان از این ترکیب بود. "بی من مخور شراب" از قطعات قدیمی منتخب برای این کنسرت بود که پس از "عیب رندان" با همراهی روزبه نعمت اللهی و ارکستر پرواز اجرا شد.

قطعه "از ره به در شدم" پایان بخش، قسمت اول کنسرت بود. قسمت دوم کنسرت پس از تنفسی پانزده دقیقه‌ای آغاز شد.

 دو تصنیف دیگر از آثار قدیمی همای برای شروع بخش دوم برنامه انتخاب شده بود. "از ره به در شدم" به خوبی اجرا شد و به قطعه بعدی با نام "مجنون شیدا" متصل شد.

نوبت به اجرای دو قطعه ارکسترال ایتالیایی رسید. همای برای اجرای این دو قطعه معروف و موفق آماده شد و ارکستر نواختن را آغاز کرد. "اوسوله میو" و "لادنتا موبیله" که به ترتیب ساخته‌های ناپولیتن و جوزپه وردی هستند، دو قطعه ایتالیایی بودند که برای مخاطبان اجرا شدند.

پس از قطعه "گلدوزی" با شعری از عمران صلاحی، قطعات "ای میهنم" و "سرزمین بی کران" با شعر، ملودی و تنظیم همای نواخته شدند. در قطعه "ای میهنم" روزبه نعمت‌اللهی دوباره درکنار همای قرار گرفت و او را در اجرای این قطعه همراهی نمود.

کنسرت پرواز همای به رهبری انریکو جرولا در فضای باز کاخ موزه نیاوران

در این کنسرت امین غفاری (کنسرت مایستر)، بهراد سوخکیان، امیر محمد کاظمی، مهسا زرندی، فزشاد شیرانی، امیرپاشا فاطمی، سرمد انکشافی، یگانه حسینی، پویا دهلاری، زهرا کریمی، آنیتا عظیمی و ستار ترابی (ویولن)، داریوش حجازی، حمید یاسری، کوشا صرافی گهر و ساغر مقدم فر (ویولا)، نرگس تقی پور (هورن)، سپهر عباسی (ترومبون)، سالارغفار بجویی، یاسمن کوزه گر و علی آقاخانی (ویولنسل)، هادی اسماعیلی و محمدرضا جبار (کنترباس)، سایوری شفیعی و پانیذ شفائی (کلارینت)، روشنک نوشی (فلوت پیکولو)، علیرضا توسلی (فاگوت)، کیمیا شرباف و مصطفی ادیبان (ابوا)، مهسا خطیب زاده (ترومپت)، افشار حشمتیان (ترومبون) پاشا هنجنی (نی)، محمود نوذری (سنتور)، میلاد علیپور و محمد امین اکبرپور (تار)، مسلم علیپور (کمانچه)، سامان بهشتی (درام)، آرمان نصیری (پیانو) و پیام رونق (دیجیرید) اعضای ارکستر را تشکیل می‌دادند.

گروه هم‌خوانان این اجرا نیز از یلدا عباسی، پریسا دلفانی و مهسا مرعشی (خوانندگان سوپرانو)، سجاد جعفرزاده و رحمان تک دهقان (خوانندگان تنور)، سعیدفهیمی (خواننده باس)، حسام آرین (خواننده باریتون) تشکیل شده بود.

این گروه در روزهای دهم و یازدهم مرداد ماه در شهر رشت روی صحنه خواهند رفت.

عکس ها : رامونا میریان