سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با ریکاردو موتی رهبر ایتالیایی شناخته‌شده با حضور او و شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شد.

در ابتدای برنامه مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: همکاری ایران و ایتالیا در زمینه اجرای برنامه یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است که از جنبه فنی و بین‌المللی اهمیت فراوانی دارد.

صفی‌پور افزود: موسیقی یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزارهای ارتباطات فرهنگی از ابتدا تاکنون بوده است، و این برنامه حاصل یک فعالیت ۹ ماه است که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا انجام گرفته و امروز به نتیجه مطلوبی رسیده که با عنوان "جاده‌های دوستی" به مخاطبان ایرانی و ایتالیایی عرضه می‌شود. این پروژه ابتکار آقای ریکاردو موتی است که طی سال‌های گذشته در هر کشوری با گروه‌های مختلف موسیقایی برنامه اجرا می‌کرد.

در ادامه شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: خیلی خوشحالم که ارکستر به سطحی رسیده که می‌تواند با یکی از مهم‌ترین رهبران ارکستر دنیا و بهترین نوازنده‌های اروپا در پروژه "جاده‌های دوستی" به اجرای برنامه بپردازد.

 ریکاردو موتی نیز درباره حضورش در ایران این‌طور توضیح داد: بار اول است که به ایران می‌آیم و برایم باعث خوشحالی است که اجرایی مشترک با اعضای ارکستر سمفونیک تهران داریم.

وی افزود: ایتالیا کشوری است با قدمت تاریخی و ایران هم همین‌طور و لازم است که این دو کشور با تمدن‌هایی قدیمی تعامل بیشتری در زمینه فرهنگ و هنر با یکدیگر داشته باشند. موسیقی نه مرز می‌شناسد، نه ملیت، نه قومیت و راهی است برای تعامل فرهنگی و تنها از طریق زبان فرهنگ است که می‌توان به صلح و آرامش رسید.

موتی اضافه کرد؛ شهرداد روحانی بسیار خوب با بچه‌ها کار کرده است، به نحوی که شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند البته تخصص من موسیقی کلاسیک است و شناختی نسبت به موسیقی ایرانی با سابقه طولانی‌اش ندارم.

این رهبر شناخته‌شده درباره قطعات اجرایی هم کفت: انتخاب ما جوزپه وردی بزرگ‌ترین موسیقی‌دان ایتالیایی است. چون او روح و جان ایتالیا را به جهان معرفی کرد.

او ادامه داد: بابد بگویم که ما فقط این برنامه را در ایران اجرا نکرده‌ایم و پیش از این به شهرهای دیگری از جهان هم رفته‌ایم. این دست دوستی ایتالیاست که با اجرای آثار کلاسیک این کشور به سوی دیگر کشورها دراز می‌شود و شاید ایران هم روزی بتواند با اجرای آثارش در کشورهای مختلف دست دوستی‌اش را به سمت جهان دراز کند.

ارکستر سمفونیک تهران با همکاری ارکستر راونا پنجشنبه ١٥ تیرماه ساعت ١٩:٣٠ در تالار وحدت و ١٧ تیرماه در شهر راونا مشترکا روی صحنه خواهند رفت.