به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، قطب الدین صادقی گفت :  دوستی و ارتباط قلمی با ناهید محمدی برای من مایه مباهات است. شعر ظاهراً آخرین مائده خدایی است که برروی زمین باقی مانده است و زمانی ایران سرزمین شعربود وهمه مفاخرما شعرای ما بودند. مایک ذخیره معنوی ، ادبی، عرفانی و انسانی غنی داریم که بهترین تجلی آن در شعربوده است شعرای ما فقط شاعر نبودند بلکه عارف ، فیلسوف انسان شناس وخداشناس بودند و این نام آوری را ارزان به دست نیاوردند.

صادقی در ادامه افزود: جامعه امروز دچار حسابگری موذیانه شده و خودمان را به عقلانیت سرد سپردیم و آن بخش ذهنمان را که به اسطوره‌ها، عاطفه‌ها وصل می‌شود ضعیف ساختیم .

صادقی همچنین گفت : کتاب ناهید محمدی را به این قصد که هنوز شعر هست ارج می‌نهیم و اینکه زنان ماخیلی کمتر در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی رشد داشتند اما امروزشاهد رشد این فعالیت هاهستیم .

صادقی خاطرنشان کرد: من به این شاعر که دارای یک عقل سرد مدیریتی و بخش گرم انسانی است  و درگیر روزمرگی و حسابگری‌های و مناسبات اداری نشده است  می‌بالم .  محمدی یک زن کرد زبان است و کردهای کرمانج یا سوران که زبان آن‌ها در مناسبات سیاسی ، اداری، مذهبی زیاد بکار رفته و قدرت آفرینندگی این لهجه‌ها و زبان‌ها دامنه بسیاری پیداکردند. اما لهجه کلهر به رغم اینکه د ر بامداد تاریخ منشاء ادبی دینی ماست هنوز یکی از غنی‌ترین منابع ادبی ، عرفانی کردی است به مدت چند قرن ظهور پیدا نکرد و نتوانست ظرفیت‌ها و زیبایی‌هایش را به رخ بکشد.

صادقی در مورد محتوای اشعار "باران آشتی" تاکید کرد: دو ویژگی جوشش عواطف درونی و زنانگی اشعار و پاسخ به نیازهای درونی به جای نیازهای بیرونی که شرط اول شناخت اثر هنری است و دیگر وجه میهن پرستی و درهم تنیدگی روح زنانه و عاطفه پنهان در اشعار محمدی مشهود است .

کیومرث عباسی قصری در بخش دیگر این مراسم گفت : زبان کردی به استناد پژوهش محققین دیشه اصلی تمام اقوام ایرانی است و به تعبیر دکتر کزازی نی‌ای زبان فارسی است و زبان فارسی نوه آن است .

قصری در ادامه افزود: استاد دانشمند دکتر محمدعلی سلطانی در یک مجموعه 6جلدی به نام "حدیقه سلطانی " از سال 1364 تا کنون این جلدها را تهیه و منتشر کرده است و تعداد 178 شاعر کردزبان با اشعار و شرح حال به چاپ در آورده است و اذعان داشته هنوز به شاعران زیادی دسترسی نیافتم .

عباسی قصری همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه زبان کردی که می گویند به پیش از اوستا تعلق دارد مورد بی مهری قرارگرفته است .

وی در ادامه تاکید کرد: فردی‌ات یکی از سبک‌های شعری است که اکثر شعرای کردی از آن بهره می‌گیرند و یک بحر حجایی با دو بند در هر مصرع دارد و حجاهای کوتاه و بلند در این بحر حجایی بدون خروج قافیه از شعر در اشعار شاعران دیده می‌شود و در خاتمه قطعه شعر" عروس هژار" از کتاب "فریا د بلوط"  ناهید محمدی را به زبان کردی خواند .

اجرای شاهنامه خوانی کیخسرو دهقانی بخش دیگر برنامه بود .

میرجلال الدین کزازی گفت : امروز دوازدهمین روز تیرماه است و جشن تیرگان یکی از آیین‌های کهن ایرانی که به پاس آن جشن بزرگی برپا می‌کردند ، این جشن به راستی جشن تیشتر بوده که ستاره ای در آسمان داردو یکی از ایزدان بزرگ ( ایزد باران ، فراخی و آبادانی) که فرنگیان سیریوس می‌نامند  و د راین روز آرش پهلوان بزرگ آریایی ایرانی که پیری دیرینه سال بود بر کوه بلند رویان در مازندران رفت و تیری که همه مرزهای ایران را باید نشان می‌زد را رها کردکه می‌بایست توران هرمنی را از ایران اهورایی جدا می‌کرد.

کزازی در ادامه تاکید کرد: سراینده مجموعه شعر"باران آشتی" است ، دختر باران است و روانی دارد به نغزی و خنکی باران و دلی آکنده از آشتی و د رسروده هایش سخن از آشتی دارد روزی که کینه‌ها و دل چرکینی‌ها را به کناری بگذاریم و در آشتی و آرامش با مهر ودوستی برقرار شود و همه انسان‌ها در صلح و دوستی به همزیستی ادامه دهند . وی هم جشن تیرگان هم پیدایی باران آشتی را هم به ناهید محمدی و همه فرخ باد گفت و تازه‌ترین سروده خود را به  ناهید محمدی شاعر کردزبان هدیه کرد .

درادامه اردشیر صالح پور در بخش دیگر گفت : ادوارد براون ادب شناسی ایرانی فرنگی تباری است که معتقد بود از هر 10 ایرانی 9 نفر شاعر است و آن یکی شعر دیگران را از حفظ است.

صالح پور تاکید کرد: محمدی اسطوره‌ی مادرانگی ، خواهرانگی و مهرستایی و میهن دوستی را دارد ، جلد کتاب زیبا طراحی شده با ابر سپیدی که باران رحمت کلمات بر آن باریده است و شعر باران رحمتی است که برکت و رویش به ارمغان می‌آورد و در گوشه جلد مرکب و پری دیده می‌شود. وی به آثا ر و پژو هش های فولکور این شاعر نیز اشاره داشت .

بداهه نوازی تنبور حیدر کاکی ، پخش کلیپ از آثار و زندگی شاعرکُرد زبان بخش دیگر این مراسم بود .

قطب الدین صادقی، میرجلال الدین کزازی، کیومرث قصری، اردشیرصالح پور ، یدالله کابلی ، رضا رفیع ، فریبا وکیلی، حیدرکاکی، فریادشیری، فرزاد مرادی و مهدی فرشچی از اعضای گروه موسیقی رستاک ، محمدرضا گودرزی، علیرضا شجاع پور و کیهان محمدخانی قائم مقام زیباسازی شهرداری تهران در این برنامه حضور داشتند و نادر گهر سودی صداپیشه و مجری رادیو و تلویزیون اجرای این برنامه را برعهده داشت .