به گزارش هنرآنلاین، در ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر 106 فیلم به نمایش درمی آید که از این تعداد 53 فیلم اکران نشده، برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. فیلم‌هایی که با محوریت فیلم شهری، در قالب موزیکال، اجتماعی، عاطفی، عاشقانه، مفاسد اخلاقی، سیاسی و ... ساخته شده‌اند و شهر را عاملی برای این موضوعات دانسته‌اند.

زمانی که به فیلمی عنوان فیلم شهری می‌دهیم، باید بدانیم که فیلم شهری بسیاری از مسائل پیرامون ما از جمله معماری، روابط اجتماعی، سیاست و اجرای قانون را شامل می‌شود، در اصل شهر هویت انسانی پیدا می‌کند و می‌توان به‌عنوان کاراکتر در فیلم‌ها از آن بهره برد.

با توجه به اینکه شهر می‌تواند نقش قابل تاملی در فیلم‌های امروزی ما ایفا کند، اما سؤالات گوناگونی در ذهن نقش می‌بندد که آیا توانسته‌ایم در ساخت فیلم شهری موفق عمل کنیم، اگر جوابمان آری است! چگونه توانسته‌ایم شهر را به هموطنان بشناسانیم. آیا با ساخت فیلم شهری، معضل و مشکلی را حل کرده‌ایم، و سوال‌های گوناگون دیگر! فیلم‌های زیادی با موضوع شهر ساخته شده است که با تماشای آن‌ها می‌توان به چند از سوال‌های ذهنی‌مان پاسخ دهیم. در این میان به تقسیم بندی موضوع‌های مختلف فیلم‌های اکران نشده، در بخش‌های گوناگون اجتماعی، کمدی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازیم:

فیلم‌های سیاسی و انتقادی

در زمینه سیاست، می‌توان به فیلم "ماه گرفتگی" به کارگردانی مسعود اطیابی اشاره کرد که به اتفاقات و حواشی سال 88 پرداخته است. فیلم دیگر، "آشغال‌های دوست داشتنی" ساخته محسن امیر یوسفی که روایتگر یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است، عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. فیلمی از مسعود کیمیایی با عنوان "قاتل اهلی" که در زمینه سیاست با موضوع نفوذهای اقتصاد ایران روایت می‌شود.

کمدی و مفرح

در زمینه کمدی و موزیکال، فیلم "گذر موقت" ساخته افشین هاشمی، که روایتگر داستانی دو پیرمرد است که تصمیمی مفرح ولی قابل تأمل می‌گیرند. فیلم دیگر کمدی، "ایتالیا ایتالیا"، به کارگردانی کاوه صباغ زاده فیلمی موزیکال ایتالیایی که برای مخاطب سرگرم کننده و مفرح است و به گفته صباغ زاده با هزینه کم ساخته شده و می‌تواند جای خود را میان مخاطبان باز کند.

عاشقانه‌ها

در زمینه عاشقانه، فیلم "قشنگ و فرنگ"، ساخته وحید موسائیان که محور فیلم در خانه ای عاشقانه می‌گذرد و اهالی خانه به هم وابسته هستند. فیلم "ترومای سرخ" به کارگردانی اسماعیل میهن دوست، فیلمی تمام‌عیار شهرى که عاشقانه‌اى در بستر شهرى مدرن روایت می‌شود،  تمام فیلم در هجوم دیالوگ و زنگ‌هاى بى‌پایان تلفن همراه می‌گذرد، معضلی که این روزها کاملاً شاهد آن هستیم. فیلم "عشقولانس"، ساخته محسن ماهینی، که فیلم، مفاهیم الهی را مد نظر دارد و از تبدیل عشق زمینی به آسمانی سخن می‌گوید. "بن بست وثوق"، ساخته حمید کاویانی قصه ای عاشقانه و احساسی را روایت می‌کند. 

در زمینه مهاجرت، "هلن"، ساخته علی اکبر ثقفی که فیلم‌اش، با موضوع مهاجرت روایت می‌شود. درخصوص مهاجرت، که بسیاری از جوانان امروزی هم درگیرش هستند، در فیلم هلن نشان داده می‌شود که این رؤیا و آرزو خیالی بیش نیست و هر گیاهی در خاک خودش رشد می‌کند. دیگر فیلم، "به کارگر ساده نیازمندیم"، به کارگردانی منوچهر هادی، موضوع اجتماعی دارد که از منظر متفاوت به مقوله مهاجرت و درآمدزایی از طریق مهاجرت پرداخته است.

جنایی ـ پلیسی

در زمینه جنایی، فیلم "نگار" به کارگردانی رامبد جوان، به ماجرای جنایی پرداخته، که نگار جواهریان نقش دختری به نام نگار را بازی می‌کند. او دختر خانواده‌ای مرفه و اصیل است، پدر او در یک معامله اقتصادی شکست خورده و با اسلحه خودکشی کرده است. فیلم "پل خواب"، ساخته اکتای براهنی براساس رمان جنایات و مکافات ساخته شده است. که روایتی جنایی دارد و در دل شهر اتفاقات خاصی رخ می‌دهد.

معضلات اجتماعی

در زمینه معضلات اجتماعی، فیلم "به تهران خوش آمدید" به کارگردانی رضا سبحانی دیگر فیلمی است که در جشنواره فیلم شهر، به نمایش عمومی درمی‌آید که این فیلم، روایت دو توریست است که به بهانه‌ای از کشور ایران عبور می‌کنند و با فرهنگ مردم ایران آشنا و البته با مشکلاتی نیز روبرو می‌شوند. فیلم "خانه کاغذی"، ساخته مهدی صباغ زاده، موضوع اجتماعی دارد که معضلات پدر و دختر که هر دو روزنامه نگارهستند، را به تصویر کشیده است. فیلم "کوپال" به کارگردانی کاظم مولایی، قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگی‌اش مواجه می‌شود. فیلم "صله سحر" به کارگردانی فرزین مهدی پور، این فیلم به زندگی استاد موسیقی می‌پردازد که به دلیل ضعف جسمانی توانایی اجرای برنامه ارکستر را ندارد و همین مسئله او را مستأصل و پریشان می‌کند. فیلم "ویولونیست" به کارگردانی محمدعلی طالبی، قصه جوانی را روایت می‌کند که در سطح شهر، ویولون به دست دارد و آهنگ می‌نوازد در ادامه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد.

فیلم "آپاندیس" به کارگردانی حسین نمازی موضوعی بکر و  دست نخورده اجتماعی دارد که مخاطب با فضای جدیدی در قاب سینما روبه رو می‌شود. "ایستگاه اتمسفر"، به کارگردانی مهدی جعفری، موضوعی اجتماعی دارد و بر اساس خلاصه داستان کوتاه آن می‌توان گفت روایتی از آدم‌هایی است که احتمالاً باید هوای یکدیگر را داشته باشند. "سارا و آیدا"، ساخته مازیار میری، این قصه روایتگر سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آن‌ها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟.

فیلم "باغ بهشت" ساخته مرتضی محمدیان، داستان حول محور زندگی جوانی به نام علیرضا می‌گذرد که دوران کودکی خود را میان کودکان کار سپری‌کرده، اما به مدد پیرزن خیرخواهی توانسته به مدرسه و دانشگاه برود و آتیه‌ای متفاوت برای خود بسازد. "رقص پا" به کارگردانی مزدک میرعابدینی است، قصه فیلم در مورد شخصی به نام محمد علی وندی بازیگر، فیلم‎ساز و معلم تئاتر، ناامید از مهاجرت به زادگاهش تهران بازگشته تا به همراه همسرش میترا صدری، نقاش، زندگی تازه‌ای را شروع کنند اما جست‌وجو برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب و کنجی آرام غیرممکن به نظر می‌رسد.

فیلم "فراری" به کارگردانی علیرضا داوود نژاد، موضوع اجتماعی دارد که به گفته سازندگان آن با رویکرد آسیب شناسی جامعه و قشرهای مختلف وعوامل خودشیفتگی کاذب و عدم تناسب زندگی بین طیف‌های متفاوت با قهرمان خود گلنار به دل شهر می‌زند. فیلم "سد معبر"، به کارگردانی محسن قرایی، داستان قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری، در تلاش است وضعیتِ زندگیِ خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با همسرش اختلافِ نظر دارد.

خانوادگی

در زمینه معضلات خانوادگی و تربیتی، فیلم "شنل"، ساخته حسین کندری است، این فیلم روایتگر داستان زندگی یک زن پرستار است که با شرایط خاص با فرزندش زندگی می‌کند و بنابر اتفاقات و اشتباهاتی ماجراهایی برای وی رخ می‌دهد. فیلم "ماجان"، ساخته رحمان سیفی آزاد، روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبرو هستند و بین دو راهی قر آر می‌گیرند. "پشت دیوار سکوت"، به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، که این فیلم داستان دختر جوانی به نام ستاره است که با همه وجود تلاش می‌کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند.

"بیست و یک روز بعد" به کارگردانی محمدرضا خردمندان، ملودرامی اجتماعی است که قصه زندگی نوجوانی به نام "مرتضی" را روایت می‌کند که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبه رواست. فیلم "مادری" به کارگردانی رقیه توکلی، که قصه این فیلم، روایتگر زندگی دو خواهر است که یکی عشق خود را از دست داده و دیگری عشقش، او را رها کرده است. در واقع این فیلم روایت ایستادگی این دو خواهر در مقابل مشکلات و مسائلی است که سر راهشان قرار دارد. 

"آخرین بار کی سحر را دیدی؟" به کارگردانی فرزاد مؤتمن، مضمون فیلم درباره مادری است که سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش، سحر دیشب به خانه بازنگشته است. فیلم "ترانه شرقی"، به کارگردانی احسان صدیقی است. فیلم داستان قصه احمد و رخساره زوجی که سال‌ها با هم زندگی کرده و حالا در اثر یک اتفاق رخساره دچار فراموشی شده و احمد از او پرستاری می‌کند، او برای تأمین مخارج زندگی مجبور است با سن بالایی که دارد، کار کند و این مسئله باعث مشکلات دیگری می‌شود.

"خانه دیگری" به کارگردانی بهنوش صادقی که این فیلم داستان زندگی "مرجان" را روایت می‌کند که ظرف 10 روز باید پولی را برای پدرش تهیه کند و قرار است این پول برای بیرون آمدن یک نفر از زندان هزینه شود. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فیلم "آبجی" به کارگردانی مرجان اشرفی زاده، روایتگر داستان مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند، اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسند. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که "آبجی" به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و "طلا" در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده "آبجی" است. آینده‌ای بدون حضور خودش.

حاشیه‌نشینی شهری

در زمینه آسیب‌های جامعه و حاشیه نشینی شهری، فیلم "بیوگرافی" به کارگردانی فاطمه ثقفی، روایت‎گر یک روز از زندگی خانواده ای است که در حاشیه‌ شهر تهران زندگی می‌کنند که هر کدام با مشکلاتی دست به گریبان هستند و برای رهایی می‌جنگند. فیلم "به دنیا آمدن" به کارگردانی محسن عبدالوهاب،  فیلم شهری است که به زندگی روزمره جامعه ما برمی‌گردد و مشکلاتی که در جامعه گریبانگر هر شخصی می‌شود.

ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از 9 تا 14 مردادماه به دبیری سیدعلی احمدی در تهران برگزار می‌شود.