سرویس استان های هنرآنلاین: با حضور اعضای منتخب هیئت رئیسه انجمن تئاتر فارس در دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، احکام مدیریت ٣ تماشاخانه و مجموعه تئاتر شهر به ٤ عضو هیئت رئیسه این انجمن اهدا شد.

در جریان این نشست که با حضور معاون هنری ارشاد فارس و مدیر روابط عمومی خانه تئاتر کشور برگزار شد، ابتدا سارا عابدی میهمان این نشست پیرامون لزوم راه اندازی خانه تئاتر شیراز مواردی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای تشکیل خانه تئاتر شیراز نیاز به هیئت موسسی متشکل از ٥  نفر از فعالان این حوزه است که مسلما شهر شیراز به دلیل حضور پیشکسوتان این عرصه می تواند با اتکا به آنان این هیئت را تشکیل دهد.

مجمع عمومی خانه تئاتر تشکیل می شود/تامین سرپناه هنر نمایش

وی با نام بردن از استاد رحیم هودی که اعتباری برای تئاتر فارس و کشور به شمار می رود، توضیح داد: پس از طی این روند، مجمع عمومی خانه تئاتر تشکیل می شود که مقدمات برپایی انتخابات هیئت مدیره را فراهم خواهد ساخت.

این عضو شیرازی خانه تئاتر ایران با تاکید بر اینکه مجمع عمومی خانه های تئاتر به شیوه ای است که هر ٢ سال یکبار تشکیل می شوند، تصریح کرد: خانه تئاتر درون خود کانونها و انجمن هایی را دارد که شامل صنف های متعددی از جمله کانون کارگردانان، نمایشنامه نویسان، طراحان دکور و صحنه، طراحان گریم، منتقدان تئاتر و... می شود.

عابدی فعالیت کانون های یادشده را زیر نظر هیئت مدیره اصلی این اصناف عنوان کرد و افزود: خانه تئاتر به شیوه ای اداره می شود که خودگردان بوده و با حق عضویتی که اعضا می پردازند هزینه های آن تامین می شود.

مدیر روابط عمومی خانه تئاتر ایران مهمترین حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را از خانه تئاتر شیراز در موضوع مکان این نهاد دانست و با این حال گفت: از اکنون می توان با همکاری ارشاد استان در موضوع سخت افزاری روی آن تاکید ورزید و رویدادهایی را در آینده به واسطه تشکیل این خانه شاهد بود.

در ادامه این نشست که با حضور مسئول حراست فرهنگ و ارشاد و اعضای هیئت مدیره انجمن تئاتر فارس برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گفت: از آنجا که اعضای انجمن نمایش فارس از چهره های پرتلاش این عرصه به شمار می روند مطمئنا در روزهای آینده به واسطه توانمندی و غیرتمندی که دارند اتفاق های خوبی را شاهد خواهیم بود.

تشکیل ٨ کمیته تخصصی درون انجمن تئاتر فارس/خانه تئاتر شیراز موجب دفاع از حقوق هنرمندان

بهزاد مریدی تشکیل ٨ کمیته تخصصی درون انجمن تئاتر فارس را نمونه این رویدادهای خوشایند دانست و افزود: امسال به واسطه این تلاش ها شاهد بودیم که به مناسبت روز جهانی تئاتر یک هفته برنامه های متنوعی و مختلفی توسط انجمن سامان یابد.

وی از بازخوانی و بازبینی آثار نمایشی به پیشنهاد  انجمن تئاتر فارس خبر داد و با اعلام اینکه فرهنگ و ارشاد به صدور احکام بسنده می کند، افزود: این تلاش ها مجموعه ما را واداشته که همه اختیارها به انجمن واگذار شود، به نحوی که اکنون دبیرخانه جشنواره ها هم در حوزه اختیارات انجمن است؛ امروز هم بر اساس قولی که داده شده بود اداره تمامی تماشاخانه های زیرمجموعه این اداره کل به نمایندگان منتخب اهالی تئاتر فارس سپرده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس همچنین با توجه به پیشنهاد راه اندازی خانه تئاتر شیراز این نوید را داد که به زودی مقدمات تامین مکانی برای این منظور فراهم و هیئت موسس آن به تهران معرفی خواهند شد تا پس از آن انتخابات خانه تئاتر شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه تئاتر عضو حقوقی صندوق اعتباری هنر به شمار می رود، تصریح کرد: این موضوع یکی از امتیازهایی است که می تواند در تسهیل بیمه هنرمندان تئاتر استان به کمک بیاید.

همچنین در این نشست رئیس انجمن تئاتر فارس تلاش های انجام گرفته در سه سال گذشته را برای احترام به هنر تئاتر و فرهنگ فارس عنوان کرد و گفت: با وجود خانه تئاتر شیراز می توان از حقوق تئاتری ها دفاع بیشتری کرد.

خانه تئاتر بازوی توانمند انجمن نمایش/کاهش مشکلات تئاتر شیراز

حمید وامق خانه تئاتر را بازوی توانمند انجمن نمایش فارس دانست و افزود: با تشکیل خانه تئاتر شیراز در زمینه آموزش و پژوهش این امکان فراهم می شود که در تعامل با انجمن تئاتر فارس پیشرفت چشمگیری شاهد باشیم.

وی واگذاری اداره تماشاخانه ها به انجمن تئاتر فارس را هم در راستای قوت بخشیدن به کار گروهی و در عین حال صنفی دانست.

این درحالی بود که بهاره شفیعی سروستانی دیگر عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر فارس، تشکیل خانه تئاتر شیراز را مطالبه اهالی این هنر عنوان کرد و با تمجید از تلاش های بی شائبه عباس چهل تنان، کارگردان، بازیگر، طراح نور و صحنه و پایه گذار گروه تئاتر پویا، استفاده از توان و تجربه این چهره محبوب و شناخته شده هنر نمایش فارس را از وظایف انجمن برشمرد.

وی نیز با یادآوری اینکه مقدمات تشکیل خانه تئاتر شیراز در این شهر فراهم است، ادامه داد: خوشبختانه مشکلات تئاتر در شیراز در این باره کمتر است چراکه نگاه مثبتی به این حوزه وجود دارد.

در جریان این نشست از تلاش های عباس چهل تنان در اداره سالن های تئاتر ابوریحان و خدماتی که سالها در اختیار گروه های تئاتری قرار داد تمجید شد و این هنرمند عضو گروه تئاتر پویا توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

این در حالی بود که مریدی با توجه به تلاش های امیر صادقی، رئیس پیشین انجمن تئاتر فارس او را پایه گذار رویدادهای تاثیرگذاری در این حوزه دانست و گفت: وی در دوسال مسئولیتی که برعهده داشت همکاری مناسبی در پی گرفته بود و به نوعی امور را مهندسی می کرد.

گفتنی است: در پایان این نشست احکام اداره تماشاخانه های استاد هودی، استاد سپاسدار، مجموعه تئاتر شهر و استاد بخشی زاده به ترتیب به ابوالفضل فرهادی، مرتضی دبیری(رئیس انجمن نمایش شیراز)، یوسف موسوی و فرزاد بی طرف اهدا شد.

الهه بهرامی