به گزارش هنرآنلاین، این بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ هدف و علت بازگشایی این موسسه فرهنگی و هنری بیان، کرد: آموزش، کاری است که من سال‌های سال انجام داده‌ام و همیشه دغدغه‌ام این بود که هم کارهای آموزشی و هم فرهنگی را پیگیری کنم.

دهکردی درباره‌ی تفاوت این آموزشگاه با دیگر موسسات آموزشی گفت: ما دغدغه هویت داریم و کوشش می‌کنیم که از همه جهات یک موسسه متفاوت باشیم. این اولین موسسه در شرق استان گیلان است و از نظر ظاهری گرفته تا نوع محتوای آموزشی متفاوت است. همچنین بنا را بر این دارم که بتوانم همگرایی زیادی با هنرمندان، اصحاب فرهنگ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، شورای شهر و نهادهای اجتماعی داشته باشم تا بسیاری از معضلاتی را که در حوزه فرهنگ داریم برطرف کنیم.

بازیگر نمایش‌های "می‌بوسمت و اشک" و "مرگ فروشنده" درباره اینکه چرا گیلان را به عنوان محلی برای افتتاح موسسه‌اش انتخاب کرده است، اظهار کرد: یکی از دلایل انتخاب گیلان به عنوان مکانی برای احداث موسسه این بود که تمرکز وحشتناکی در حوزه تئاتر در تهران وجود دارد و احساس کردم این تمرکز زدایی باید یک جایی اتفاق بیفتد و تصورم این بود که به سهم خودم شاید بتوانم در یک شهر دیگر و فضایی دیگر اتفاقات خوبی را رقم بزنم.

دهکردی علت دیگر را شرایط مناسب لاهیجان برای پیگیری و پی‌ریزی اتفاقات فرهنگی دانست و افزود: با توجه به چارچوب‌های خودم و شرایط محیطی، گیلان را برای احداث این موسسه و هجرت خودم از تهران دارای شرایط مناسبی دیدم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید همه‌ امکانات، معطوف به تهران باشد، افزود: اکنون همه چیز در تهران متمرکز شده و این یک اتفاق تاسف‌باری است که لطمه‌هایش را  اکنون می‌بینیم و در آینده نیز صد برابر بیشتر خواهد شد.

دهکردی با بیان اینکه تمرکز امکانات باعث ایجاد بستری از فساد می‌شود، گفت: وقتی همه چیز تابع یک نقطه باشد، تعداد متقاضی نیز زیاد می‌شود و بنابراین ممکن است  انحصار طلبی‌هایی ایجاد و بهه تبع آن بسیاری از نخبه‌ها که استعدادهای بالقوه ما هستند نتوانند وارد این عرصه شوند چون عرصه برای آن‌ها تنگ می‌شود و مبنای همه‌چیز بر مسئله‌ای غیر از توانایی قرار می‌گیرد.

وی درباره فعالیت‌هایش در موسسه امید پیام دهکردی هم توضیح داد: در این موسسه بنا داریم کارهایی از قبیل  تولید تئاتر، همایش‌های فرهنگی، شعر خوانی، ضبط نمایش‌های رادیویی، ضبط کتاب‌های گویا را انجام دهیم. این موسسه پیگیری تئاتر نامرئی امید را نیز به شکل گسترده انجام خواهد داد. گروه تئاتر امید در طی این سال‌ها کارهای زیادی انجام داده و اکنون فعالیت خود را پیگیری می‌کند. البته من تجربه تئاتر نامرئی را در تهران و در جشنواره امید که چندین دوره برگزار شده است هم داشته‌ام و فکر کردم شاید بشود بسیاری از اتفاقات فرهنگی را از فضاهای کوچک شروع کنیم و به مرور در سال‌های بعد شرایطی را برای رخ دادن اتفاقات ناب فرهنگی ایجاد کرده و آن را به تصویر آرمانی نزدیک کنیم.

بازیگر فیلم‌های "یک تکه نان" و "یه بوس کوچولو" با بیان اینکه ما خروجی‌های بسیار زیادی از دانشگاه های هنری و آزاد داریم، ادامه داد: آن چیزی که بسیاری از معضلات فرهنگی جامعه ما را رقم زده، کم بودن یا فقدان آموزش درست است. از لحاظ آماری ممکن است ما تعداد کثیری آموزشگاه داشته باشیم اما آن چیزی که ما را در این امر کمک می‌کند شیوه‌های درست آموزش، نوع برگزاری کلاس‌ها و روز آمد بودن محتوای مطالب است.

وی افزود: باید بررسی شود که چرا با وجود خروجی‌های زیاد دانشگاه‌های هنری، ورودی به جریان حرفه‌ای اینقدر اندک است که بخشی از این داستان به نحوه آموزش و سختگیری‌های آموزشی ارتباط دارد و بخش دیگر به شرایط حاکم بر فضای کار حرفه‌ای.

دهکردی با انتقاد از این که بسیاری از استعدادها جای‌شان در ساختار حرفه‌ای خالی است، اظهار کرد: در ساختار حرفه‌ای چون ساز و کار مرتب و منظمی وجود ندارد و سلامت آن قطعی و صد در صد نیست، با گستره عظیم دانشجویانی که از دانشگاه بیرون می‌آیند و بلاتکلیف هستند، مواجه شده‌ایم اما با این حال از نظر سطح کاری و بازیگری ایران جایگاه بسیار خوبی از نظر کیفی و فنی دارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: بازیگری ما از نظر کیفی شرایط بدی ندارد. سطح بازیگری ایران رشد کرده و بازیگران جوان ما بسیار خوب بار آمده و فعالیت‌های خوبی دارند.

 به گفته دهکردی، علاقه‌مندان برای برقراری ارتباط با این موسسه که همزمان با عید سعید فطر افتتاح می‌شود، می توانند با شماره تلفن 01342229282 تماس بگیرند.