سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "تاریخ و فرهنگ باستانی ایرانیان و شاهنامه فردوسی" نوشته آصف خلدانی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

آصف خلدانی معتقد است یکی از تفاوت های بنیادین شاهنامه با دیگر آثار ادبی _ تاریخی، روشن بودن هدف فردوسی در بازگرداندن هستی تاریخی ملتی است که در زمانه او گرفتار آشفتگی بوده است. او برای رسیدن به این هدف دچار احساسات شاعرانه نمی شود؛ در خویشکاری اش هرگز درنگ نمی ورزد؛ فراز و فرود روحیه و ستیزش با سختی های زندگی ذره ای از امانت داری او نمی کاهد؛ و از رسانیدن گفتارهای نامه باستان و دفتر خسروان و نیز شنودهایش از زبان دهقانان فرهیخته خراسان باز نمی ماند.

پیش از آصف خلدانی، محققان دیگری چون شاهرخ مسکوب، در کتاب های خود به ارزیابی گفتارها و آشکار کردن داستان های شاهنامه پرداخته اند. برخی از پژوهشگران هم زندگی فردوسی را بر اساس اتفاقات دوران او روایت و تحلیل کرده اند. خلدانی نیز در کتاب پیش رو، سعی در شناخت و تفسیر خاستگاه مردم ایران، از روزگار ابتدایی و پیش از تاریخ باستان، تا روزگاران پسین، دارد. مهر نوشته است:  نکته ای که در این راه برای این محقق مهم بوده، نشان دادن پیوندها و آزمون های مشترک مردم ایرانی کرد و لر و خوزی درآمیخته با مردمی سامی تا مردمان پارسی، آذری، طبری، گیلک و مردمان سیستان، کابل، بلخ و خراسان یعنی مردم درون و بیرون فلات ارانشهر، در تشکیل تاریخ و فرهنگی منسجم است که آن را به عنوان فرهنگ و ملیت ایرانی می شناسیم.

این کتاب با ۴۷۲ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۴۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

همچنین ایسنا خبر داد که مجموعه‌ شعرهای "فرجام" از محمدسعید میرزایی، "سایبان سرخ" از علی عبداللهی، "شلتاق" از غلامرضا طریقی و "طنین مسی" از رهام سعیدی‌نیا به همراه "هایکوهای عاشقانه" با ترجمه رضی هیرمندی راهی بازار شده‌اند.

مجموعه غزل "فرجام" سروده محمدسعید میرزایی در ۱۱۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان از سوی نشر چشمه عرضه شده‌ است.

بخشی از یک غزل که در پشت جلد کتاب آمده است:

با قلب نیم‌سوخته پانسمان‌شده

چشمم دو ابر خونیِ بی‌آسمان‌شده

قلبی شبیه یک اتوبوس تصادفی

خون از تمام پنجرهایش روان‌شده

این‌بار می‌رسم که بگویم عاشقم

عشقی در انتهای زمان جاودان‌شده

عشقی که مانده گوشه دفترچه جهان

قلب هزار حادثه ناگهان‌شده

از مرزهای کهنه دنیا گذشته است

عشقی که رودخانه‌ای از ارغوان‌شده

عشقی که انفجار اناری به صخره است

فواره‌ای بلندتر از آسمان شده

مجموعه شعر "سایبان سرخ" از علی‌عبداللهی نیز در ۷۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷هزار تومان در همین نشر منتشر شده است.

شعر پشت جلد کتاب:

گنجشک، گنجشک است

-به قول تو-

و قطار، قطار

ولی اگر گنجشکی

روی ریل‌ها خوابش برد،

آیا قطار همان قطار است

و گنجشک، همان گنجشک؟

 دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر چشمه، مجموعه‌ غزل "شلتاق" از غلامرضا طریقی است که در ۸۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹هزار تومان ارائه شده است.

بیت‌هایی که در پشت جلد کتاب آمده است:

چشمه مست است ولی‌ فرصت خوش‌نوشی نیست

ای‌تن تازه جهان جای هم‌آغوشی نیست

دست از عربده بردار که در گوش فلک

نعره‌ای نیست که شرمنده خاموشی نیست

مجموعه "طنین مسی" از رهام سعیدی‌نیا هم در ۹۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹هزار تومان در این نشر به چاپ رسیده است.

نوشته پشت جلد کتاب:

حباب‌ها بیرون می‌آمدند از دهانت

من دایره‌ها را فوت می‌کردم به جایی دور...

و فکرهایم در جایی دایره می‌زدند

که حرف‌های تو به آن کوچ کرده‌ بود.

 

 

همچنین "هایکوهای عاشقانه" با ویرایش اَلِن کامینگز و ترجمه رضی هیرمندی در ۹۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

نوشته پشت جلد کتاب:

"ببین چگونه عشق می‌ورزند!

اگر دیگربار زاده شوم

خوشا که پروانه‌ای باشم در کشتزاری"

ایسا

هایکو یکی از کوتاه‌ترین قالب‌های شعری است که در سطح، همچون برکه‌ای آرام است و در اعماق چونان دریایی پُرجوش و خروش.

هایکوهای عاشقانه دستچینی از هایکوهای ژاپنی است که عشق را مانند موجودی زنده در سه مرحله جوانی و شادابی، میان‌سالی و جاافتادگی و پیرسالی و پژمردگی‌ به نمایش‌ می‌گذارد.