به گزارش هنرآنلاین، دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفت وگو با کردپرس؛ از ایجاد ردیف بودجه این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان قول مساعد داده اند که برای برگزاری این تئاتر خیابانی سالیانه بودجه ای مستمر ایجاد می‌شود.

فاتح بادپروا اظهار کرد: طی جلساتی که با بهرام نصراللهی زاده داشته ایم اخیرا قول مساعد داده اند که از سوی سازمان برنامه و بودجه در راستای کمک های مالی به این جشنواره به صورت بودجه سالیانه مبلغی بالغ بر 250 میلیون تومان تصویب شود.

وی تصریح کرد: این مبلغ به صورت سالیانه از سوی سازمان برنامه و بودجه استان کردستان به جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اهداء می شود که با توجه به تورم سالیانه و میزان بودجه های فرهنگی استان این مبلغ قابل تغییر بوده و به آن افزوده می‌شود.

وی عنوان کرد: تا اکنون هیچگاه از سوی این سازمان یا سازمان های دیگری در این استان این مبلغ هیچ گاه پرداخت نشده است و این امر برای اولین بار است که رخ می دهد لذا امیدواریم که این ردیف بودجه از سال جاری تحقق یابد تا به عنوان اولین سال اعطای بودجه از سوی استانداری این جشنواره اجرایی شود.

حامیان فرهنگ و هنر

دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان خاطر نشان کرد: پیشتر از سوی شرکت ایستک، شورای شهر و شهرداری و برخی از ارگان های دولتی این شهرستان و اسپانسرهای خصوصی کمک های مالی به برگزاری این جشنواره اهداء می شد.

فاتح بادپروا تصریح کرد: جلسه اول برگزاری این جشنواره با حضور فرماندار مریوان به عنوان رئیس ستاد شهرستانی این جشنواره و همچنین شورای سیاست گذاری این جشنواره که به احتمال زیاد جلسه دوم این تئاتر خیابانی باشد در دفتر وزیر ارشاد برگزار خواهد شد.

بادپروا با اشاره به این امر که دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بلعکس سال های گذشته که در مهرماه برگزار می شد امسال زودتر برگزار خواهد شد، عنوان کرد: دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در 12 شهریور ماه سال جاری برگزار می شود.

فراخوان جشنواره

وی افزود: بیشتر از از 6 ماه است که فراخوان این جشنواره از طریق مختلف همچون وب سایت های رسمی تئاتر خیابانی ایران و ... ارائه شده است و باید عنوان کرد که بیش از چهار مورد به فراخوان افزوده شده است.

دبیر این جشنواره بیان کرد: بخش کودک و نوجوان و همچنین  ارسال طرح و ایده با هدف این امر که به نوعی گروه ها به نوسیندگی و ایده پردازی و طراح در راستای ترغیب گروه های نمایشی به این فراخوان افزوده شده است.

وی دلیل افزوده شدن این امر به فراخوان را ترغیب کارگردانان به ایجاد تنوع در نمایش های موجود عنوان کرد و افزود: این امر باعث می شود که بیشتر فشار بر روی هیئت بازبینی تئاتر خیابانی نماند و به نوعی دیالوگ نویسی از سوی کارگردانان و بازیگران تئاتر خیابانی مورد استفاده قرار گیرد.

رشد 64 درصدی آثار جشنواره ای

فاتح بادپروا بیان کرد: هرچند با افزوده شدن این امر ترس عدم استقبال از این تئاتر وجود داشت اما پس از ابلاغ فراخوان بیش از 423 اثر به دبیرخانه دایمی جشنواره تئاتر خیابانی اهداء شد که این امر نشان از رشد بیش از 64 درصدی حکایت دارد.

بادپروا افزود: از تعداد ٤٢٣ اثر ارسال شده، ٣٦١ اثر در بخش مسابقه ایران و ٦٢ اثر در بخش آیینی سنتی ارسال شده است که شهرهای تهران، مریوان، کرمانشاه، مرند و کرج به ترتیب با ٥٦، ٣٠، ٢٩، ٢١ و ١٩ اثر ارسالی، بیشترین آثار را روانه دبیرخانه جشنواره کرده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه تئاتر آزاد و آئینی برای بازخوانی به هیئت داوری سپرده شده و احتمالا در حدود 70 الی 90 اثر برای بازخوانی انتخاب شده و سپس از این مجموع در هیئت بازبینی آثار آنان مورد بررسی قرار می گیرد تا آثاری به این جشنواره راه یابند.

فاتح بادپروا با اشاره به این نکته که در حوزه کودک و نوجوان تنها 4 اثر پذیرفته میشوند، خاطرنشان کرد: دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در ٧ بخش برگزار می شود و  آثار رسیده تنها در بخش مسابقه ایران و نمایش‌های آیینی و سنتی است و بخش های تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، میهمان و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره نیز بر طبق جدول زمان بندی جشنواره پیش می رود.

حوزه بین المللی

وی همچنین ادامه داد: در حوزه بین المللی نیز با بیش از 250 گروه نمایشی در سراسر جهان در حال رایزنی هستیم و از سوی برخی از کشورهای موجود در قاره های آمریکا، آسیا و اروپا مورد استقابل قرار گرفته است و امیدواریم که بتوانیم در سال جاری حوزه بین المللی را نیز به صورت مسابقه ای برگزار کنیم.

دبیر این جشنواره افزود: یکی از نکات مهم این جشنواره حوزه کودک و نوجوان است که با توجه به نگاه ویژه شهردار مریوان به این موضوع 20 موضوع شهروندی ویژه کودکان و نوجوانان انتخاب شده که در ایام تئاتر خیابانی در سه شعبه که در سطح شهر ایجاد خواهد شد در مکان های زریبار، پارک شانو و پارک ملت اجرا خواهند شد که احتمال تغییر این مکان ها نیز وجود دارد.

فاتح بادپروا اظهار کرد: در راستای درگیر کردن تمام مردم شهرستان با این امر فرهنگی بیش از بیست عنوان برای تئاترهای محلی از سوی برخی از روان شناسان و جامعه شناسان این شهرستان قرار است برای اجرای گروه های محلی آماده شود.

بادپروا عناوینی همچون حقوق فرهنگی، حقوق شهروندی، حقوق انسانی، رفتارهای ویژه تربیت کودکان و ... را از موضوعات این نمایش های خیابانی عنوان کرده و اظهار کرد : شهردار و شوراهای اسلامی فعلی قول مساعد داده اند برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه تر این امر ستاد اجرایی دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی را یاری دهند.

توسعه جهانگردی و فرهنگی

فاتح بادپروا تئاتر خیابانی را گامی برای توسعه جهانگردی و فرهنگی عنوان کرده و اظهار کرد: به صراحت می توان گفت که زیرساخت تمام توسعه ها توسعه فرهنگی است چراکه اگر ملتی تحول فرهنگی نیابد نمی تواند به توسعه برسد.

بادپروا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یک برند در تئاتر دنیا عنوان کرد و گفت: برگزاری این جشنواره می تواند به بهترین نحو ممکن این شهرستان را به تمام دنیا معرفی کند و باعث تبادل هنر و اندیشه و آموزش به مردم شود.

وی افزود: در دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مسایل اجتماعی همچون تئاتر اعتیاد و طلاق بیش از همه نمایان شده است و امیدواریم که دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی به سکوی پرتاب این شهرستان به تمام دنیا قرار گیرد.

قاتح بادپروا افزود: هرچند وظیفه دولت کمک به این جشنواره است اما باید راه ایجاد درآمد از این جشنواره را پیمود و فعالیت هایی انجام گیرد که این جشنواره در آینده بتواند روی پای خود بایستد.

مریوان؛ قطب تئاتر خیابانی

بادپروا خاطرنشان کرد : مردم باید اهتمام خاصی داشته باشند چرا که مریوان امروزه قطب تئاتر خیابانی است و ورود هر فرد چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان کارگردان این تئاترها را می توان نوعی ورود میهمان به شهر عنوان کرد و با این امر ضمن رونق بخشیدن به امر توریستی این شهرستان می توان برای مردم ایجاد درآمدزایی کرد.

بادپروا افزود: تئاتر خیابانی به میزانی که مردم را سرگرم می کند می تواند به همان اندازه و حتی بیشتر آموزش های فرهنگی را در قالب های مختلفی همچون زبان نقد و طنز به مردم آموزش دهد

وی در پایان تصریح کرد: تئاتر رمز صلح و دوستی است چراکه همواره کردها مردمی مظلوم و ستم دیده ای بوده و این جشنواره نیز به سمت و سوی این هدایت می شود که مردم کرد مردمی آزادی خواه و صلح دوست هستند.