سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دراپینگ لباس بخش مهمی از طراحی لباس است. به فرآیند جایگذاری و سنجاق زدن پارچه به صورت یک طرح سه‌بعدی بر روی مانکن خیاطی، دراپینگ گفته می‌شود.

در روش مولاژ، طراح مستقیماً لباس را توسط پارچه یا کاغذ بر روی مانکن طراحی می‌کند. طراح در متد مولاژ لباس قادر خواهد بود لباسی را که در ذهن می‌پرورد به ‌صورت سه‌بعدی به ‌وسیله پارچه و سوزن روی مانکن فرم دهد تا به طرح دلخواه خود برسد. بسیاری از طراحان لباس مطرح دنیا امروزه از روش مولاژ لباس در طراحی لباس استفاده می‌کنند.

فوزیه رمضانی که معدود اساتید این حوزه تخصصی در کشورمان است، دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: کمی دیر نیاز به آموزش تخصصی مولاژ و دراپینگ در دانشگاه‌ها احساس شد، اما خوشبختانه به تازگی واحدهایی برای این بخش مهم از طراحی و دوخت لباس در دانشگاه‌های دارای رشته طراحی پارچه و لباس در نظر گرفته شده و از واحدهای درسی به شمار می‌رود.

رمضانی با اشاره به دشواری‌های این بخش از کار اظهار داشت: مولاژ یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی جامعه طراحان به ویژه در زمینه لباس‌های مجلسی است که از طریق بازی با پارچه و سنجاق زدن پارچه به روش‌های خلاقانه و گوناگون فرآیند طراحی لباس را به شکلی حرفه‌ای آغاز کرده و موجب افزایش دقت و ظرافت کار می‌شود.

او با اشاره به استقبال دانشجویان از این واحد درسی بیان کرد: این طیف به خوبی واقفند که یک طراح موفق فردی است که بتواند عمل مولاز و دراپینگ را با کمترین نقص ممکن انجام دهد و به دلیل کمبود اساتید زبده در این حوزه، آموزش تخصص آن و پرورش نیروهای توانمند از نیازهای مبرم در میان نسل‌های جدید طراحی مدو لباس در کشورمان است.

رمضانی افزود: طرح دراپینگ با تمامی خطوط، درزها و طرح‌ها پس از تکمیل کار بر روی کاغذ منتقل شده تا الگوی تهیه لباس اصلی را شکل دهد و طراحان هر اندازه با دقت بیشتر در این حوزه ورود پیدا کنند در ادامه اثر مطلوب‌تر و با کیفیت‌تری را عرضه خواهند کرد.

رمضانی در ادامه به دیگر فعالیت‌های خود در زمینه مد و لباس اشاره کرد و گفت از 24 تا 28 تیرماه نمایشگاهی با عنوان "رویدادهای اختصاصی ازدواج" در مرکز تجاری ارگ تجریش برگزار می‌شود که بخشی از آن به ارائه آثار او در این حوزه اختصاص دارد.