سرویس تئاتر هنرآنلاین: جعفر حجازی نویسنده و کارگردان نمایش "۱۹۸۴ است" که تا ۱۸ بهمن‌ماه در سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این عدد اشاره دارد به شرایط آخرالزمانی که حدود یک سال اخیر آن را تجربه کردیم. رمان معروف جورج اورول هم با این عدد شناخته می‌شود.

او در مورد ایده شکل‌گیری این نمایش اظهار داشت: نزدیک به دو سال پیش اجرایی در جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتم با عنوان "باباجان سرطان تهران" که در کار از ابزار واقعیت مجازی بهره بردم ولی خیلی دیده نشد. تصمیم گرفتم وقت بیشتری برای آن بگذارم تا مجدد اجرا شود. نمایش "۱۹۸۴ است" با تغییرات زیادی نکات مشترکی با اجرای قبلی دارد.

حجازی این نمایش را روایت آدم‌های شهر تهران در نقاط مختلف از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز دانست و افزود: روایت‌ها به شکل ویدیوهای ۳۶۰ درجه ثبت و ضبط شده‌اند و مخاطب برای دیدن آن‌ها باید از هدست واقعیت مجازی استفاده کند؛ مانند اجرای قبلی با این تفاوت که در این نمایش مخاطبان نه به شکل ثبت‌نامی و از قبل تعیین شده بلکه به شکل ناگهانی از کوچه و خیابان به اجرا دعوت می‌شوند. روایت‌ها ویدیوهایی مستند از زندگی آدم‌های، شهری است که می‌شناسند که هر کدام قصه خود را دارند. اگر قصه در اکباتان می‌گذرد مخاطب با تکنولوژی واقعیت مجازی به آنجا سفر می‌کند به همین دلیل کار جنبه مستند اجتماعی هم دارد.

WhatsApp Image 2021-02-02 at 4.12.39 PM

او با این توضیح که نمایش "۱۹۸۴ است" هم‌زمان در دو پلتفرم اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در پلتفرم اول یک گاری در شهر می‌چرخد و هم‌زمان با آن در پلتفرم دیگری لینک ارائه شده تا افراد علاقه‌مند از طریق آنلاین نمایش را ببینند. در این بستر هم ویدیوها قابل مشاهده است. با مخاطبان نمایش هم تعامل داریم به این معنا که قصه‌های خود را از مکان‌های شهری در یکی دو سال اخیر بنویسند که در پروژه جداگانه‌ای پس از جشنواره به کار خواهم برد.

شبنم دادخواه، سعید جمشیدی‌پور، اسما انوری‌نژاد، امیرحسین فکری، پریسا صنعت‌کار و امیرعلی پریز اجراگر نمایش هستند. موزیک بر عهده نیما امین و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز امیرعلی پریز است.

نمایش "۱۹۸۴ است" تا ۱۸ بهمن‌ماه ساعت ۱۳ به‌صورت گردشی در بخش "دیگرگونه‌ها" اجرا دارد و مبدأ آن خیابان خارک است.