سرویس تئاتر هنرآنلاین، "مرکز تئاتر توانش" به عنوان تنها مرکز خصوصی، تخصصی تئاتر کودک و نوجوان در تهران که ابتدا با فعالیت در حوزه آموزش هنرهای نمایشی از تیر 97 شروع به فعالیت کرد و سپس برنامه‌های اجرایی خود که شامل نمایش‌های برگزیده کودک و نوجوان است را از آبان 97 آغاز کرد، این روزها همانند سایر تماشاخانه‌ها به خصوص تماشاخانه‌های خصوصی دوران تعطیلات اجباری ناشی از کرونا را می‌گذاراند.

"مرکز تئاتر توانش" در فراخوانی که در دی‌ماه سال گذشته منتشر کرد برای اجرا در شش ماه اول سال 99 از متقاضیان دعوت کرد نمایشنامه و یا فایل تصویر خود را به این مرکز ارائه دهند.

داوود زارع مدیر مرکز تئاتر توانش در این‌باره گفت: با توجه به شاخص‌های در نظر گرفته شده که در شورای هنری این مرکز همواره روی آن تاکید داریم، از مجموع هجده نمایش متقاضی، دوازده نمایش یا نمایش‌نامه را انتخاب کردیم که از بهمن‌ماه نیز تولید دو نمایش آغاز شد؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و از هم گسیختگی برنامه تولید آنها متوقف شد. این بار طی گفت‌وگویی که با کارگردان‌های متقاضی صورت گرفت، برای سال 99 و البته بعد از پایان دوره تعطیلات کرونا و هر زمانی که به ما مجوز فعالیت دوباره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود، شش نمایش را با شش کارگردان مجرب نمایش کودک و نوجوان تولید و روی صحنه خواهیم آورد.

او در ادامه افزود: هر چند هنوز هیچ زمانی قابل تصور نیست و معلوم نیست چه زمانی دوباره فعالیت اماکنی چون سالن‌های تئاتر از سرگرفته خواهد شد اما به دوستان کارگردانم گفته‌ام فعالیت و پیش تولید نمایش‌های‌شان را همچون بازنویسی، روخوانی، ساخت دکور و دوخت لباس را از منزل با گروه‌شان و به صورت فردی آغاز کنند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از گفته‌هایش به اسامی شش نمایش تولیدی مرکز تئاتر توانش به منظور ایام پساکرونا اشاره کرد و یادآور شد: همان‌طور که گفتم با شش کارگردان توافق کردیم تا تولید نمایش‌های خود را با حداقل امکانات و در ایام قرنطینه آغاز کنند. نمایش "شازده کوچولو" به کارگردانی احمد تیموری، نمایش "توپ سفیدم" به کارگردانی مجتبی کاظمی، نمایش "حسنک کجایی" به کارگردانی مهرداد مصلحی، نمایش "ترب" به کارگردانی فرهاد اسماعیلی، نمایش "حسن کچل" به کارگردانی نرگس اصغری و نمایش "اون شب که ماه تموم شد" به کارگردانی لاله مالمیر، شش نمایشی هستند که امیدوارم پس از گذر از دوران بیماری کرونا و به صورت چرخشی روی صحنه خواهند رفت.

داوود زارع همچنین افزود: البته ما نیز این روزها همچون سایر دوستان هنرمندمان حال و روز خوبی نداریم و متاسفانه تاکنون غیر از وعده برای حمایت از ما که یک مرکز مستقل و خصوصی هستیم، چیزی نشنیده‌ایم و امیدواریم به تئاتر، هنرمندان تئاتر، سالن‌های تئاتر خصوصی و تماشاخانه‌ای همچون تئاتر توانش نیز که در پی امور فرهنگی هنری جامعه هستند یاری رسانده شود.

او در پایان گفت: به طور حتم جامعه‌ای که تئاتر آن و مخصوصاً تئاتر کودک و نوجوان آن پویا، بالنده و امیدوار به آینده نباشد، نمی‌تواند دورنمایی با افق روشن داشته باشد. امید که با کمک هم بتوانیم از دوران دشوار کنونی به سلامت عبور کنیم. در پایان از تلاش دوستان و همکاران خوبم در هیئت مدیره تماشاخانه‌های خصوصی، انجمن تئاتر کودک و نوجوان و خانه تئاتر که در پی فراهم کردن امکانات برای سپری این دوران هستند، قدردانی می‌کنم.