سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای سومین رپرتوار "عصر تجربه" تئاتر مستقل تهران امروز شنبه ۲۳ شهریورماه در کافه بام تئاتر مستقل با حضور مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران، بابک احمدی مدیر روابط‌عمومی و حسن جودکی مشاور مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست بابک احمدی مدیر روابط عمومی تئاتر مستقل تهران به معرفی 7 نمایشی که در سومین رپرتوار عصر تجربه اجرا می‌شوند، پرداخت و گفت: این رپرتوار با اجرای نمایش مستند "به زبان خواب" با کارگردانی سما موسوی از 24 شهریورماه آغاز خواهد شد و پس از آن نمایش‌های "داستان خانواده" به کارگردانی صدرا صبحی، "فرانکشتاین" کار علی کرسی زر، "ماریون" به کارگردانی حامد اصغرزاده، "به هوای پاک پرید" کار امیرحسین بریمانی، "N= A1+A2" به کارگردانی محمدرضا علی اکبری و "لورم ایپسوم" کار امیر امیری در این رپرتوار روی صحنه خواهند رفت.  

او در ادامه اضافه کرد: تفاوت این دوره از رپرتوار با دوره‌های گذشته آن برگزاری جلسات نقد و بررسی طی این سی شب است و در این دوره ارائه مقاله نیز خواهیم داشت. مقاله "همیشه، شاهزاده (یک تاریخ‌نگاری)" نوشته محمدرضا علی اکبری، "ناگهان بدن و سیاست" نوشته عباس جمالی در سومین دوره از رپرتوار عصر تجربه ارائه خواهد شد. رضا سرور نیز درباره یک کارگردان مهم و جریان‌ساز به بحث و گفت‌وگو خواهد پرداخت. پایان‌بندی این رپرتوار شبی با کارگردان است که هنوز در حال رایزنی به منظور برگزاری این بخش هستیم. در این بخش یک کارگردان جوان با تجربه دعوت خواهد شد و گروه‌ها و جوانان با او درباره تجربیاتش گفت‌وگو خواهند داشت.

احمدی همچنین افزود: یک شب نیز از دو منتقد دعوت خواهد شد تا هفت اثر را با حضور عوامل و دانشجویان نقد و بررسی کنند و یک شب از این رپرتوار نیز به نقد و بررسی عملکرد این دوره از رپرتوار پرداخته می‌شود.

در ادامه این نشست مصطفی کوشکی درباره انگیزه برگزاری سه دوره رپرتوار عصر تجربه عنوان کرد: ایده برگزاری عصر تجربه تقریباً چهار- پنج سال پیش که در حال تاسیس مکانی برای تولیدات نمایشی بودیم، به ذهنم خطور کرد. به نظرم شکافی میان تئاتر تجربی و دانشگاهی با تئاتر تجاری ایجاد شده بود که این شکاف اجازه نمی‌داد تا تئاتر دانشگاهی خود را پرزنت و معرفی کند. تئاتر مولوی نسبت به گذشته بی‌رمق‌‌تر شده بود و کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر هم که مکانی برای اجرای تولیدات دانشگاهی بود در حال بازسازی و تعمیر بود.

او در ادامه اضافه کرد: سالن‌های خصوصی و حتی تماشاخانه ایرانشهر و تالار وحدت هم به سمت تئاتر تجاری رفته بودند و آرام آرام بخش تئاتر دانشگاهی در حال نادیده گرفتن بود و تئاتر دانشگاهی به جز جشنواره‌های مرتبط مکانی را برای اجرا و معرفی خود نداشتند. به این فکر کردم در حد توان‌مان می‌شود در تئاتر مستقل شرایطی را ایجاد کرد که تئاتر دانشگاهی قدرتمند و تاثیرگذار امکان ارائه داشته باشد و این سالن را در حد یک یا دو ماه در سال در اختیار گروه‌های با کیفیت دانشگاهی قرار دهیم تا امکان پرزنت اثر هنری خود را داشته باشند.

کوشکی همچنین عنوان کرد: در سال اولی که اولین دوره این رپرتوار برگزار شد؛ پس از آن در مدیریت سالن‌های دولتی و خصوصی سیگنال‌هایی ایجاد شد که می‌شود تئاترهای دانشگاهی اجرا شوند و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرند. براین اساس با حمایت هنرمندان دانشگاهی این شکاف کمتر شد و هنرمندان جوان نیز دیده شدند. در برگزاری دور دوم رپرتوار گروه‌های بیشتری شرکت کردند و بازخورد بهتری دریافت کردیم.

او ضمن اشاره به اینکه در تلاشیم تا شکاف میان تئاتر دانشگاهی و تجاری کمتر شود، یادآور شد: هنوز معتقدم جریان و کار بزرگی انجام نداده‌ایم سعی می‌کنیم تا این شکاف بزرگ،  کمتر شود. خوشبختانه اکنون این شکاف نسبت به گذشته کمتر شده و ما امروز هنرمندان جوان با نمایش‌های جریان‌ساز و پر مخاطب داریم و نگاه مخاطب به جریان دانشگاهی و تجربه‌گرا محکم‌تر و بهتر شده است.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: کارگردان‌های نمایش‌هایی چون "لانچر 5" و "سیزیف" هنرمندان چند سال آینده هستند که در صورتی‌که توسط برخی تهیه‌کنندگان اغفال نشوند و روی دانش و اصول خود بمانند در چند سال آینده ما تولید آرتیست و هنرمند خواهیم داشت.

کوشکی با بیان اینکه در برگزاری این دوره از رپرتوار عصر تجربه درخواست دو حمایت داشته‌ایم، تصریح کرد: ما دو حمایت به منظور کیفیت بهتر برگزاری رپرتوار عصر تجربه تقاضا کردیم؛ نخست حمایت اداره کل هنرهای نمایشی که رایزنی‌هایی در این خصوص داشته‌ایم و منتظر پاسخ هستیم و دیگر سایت تیوال که قرار بر آن شده تا بسته تبلیغاتی به صورت رایگان در اختیار گروه‌های این رپرتوار قرار گیرد و پنج درصد فروش بلیت از گروه‌ها دریافت نشود.   

او درباره قیمت بلیت‌ نمایش‌های این رپرتوار گفت: با مشورت با گروه‌های شرکت‌کننده مبلغ بیست و پنج هزار تومان برای مخاطبان دانشجو در نظر گرفته شده و مابقی تماشاگران می‌توانند بلیت را با قیمت چهل هزار تومان خریداری کنند. یکی از دلایلی که قیمت بلیت را بالاتر در نظر گرفتیم این است که هر چه مبلغ پایین‌تری برای بلیت در نظر بگیریم انگار ارزش اثر هنری پایان‌تر است و کمتر از آن استقبال می‌شود. با این مبلغ بخش کوچکی از سازوکار تولید نمایش با توجه به تعداد اجراها نیز جبران خواهد شد.

مصطفی کوشکی در ادامه اضافه کرد: در صورتی‌که تماشاگری پکیج 7 نمایش را خریداری کند حدود پنجاه درصد تخفیف خواهد داشت. نمایش‌های این دوره از رپرتوار ساعت 17، 19 و 23 به شکل چرخشی اجرا خواهند شد. بعضی از نمایش‌های سه و برخی دیگر بیست شب اجرا دارند.

او درباره برنامه‌های پیش رو در تئاتر مستقل تهران گفت: برای نیمسال دوم تصمیم بر این است تا با هنرمندانی صحبت کنیم که نگاه تجاری ندارند. از اول سال هم تلاش شده بیشتر از تولیدات خودمان در این تماشاخانه اجرا شود. در تلاشیم تا به شکلی از کمپانی نزدیک شویم که تنها تولیدات خود را اجرا و به صحنه می‌برد. این روزها نبود کیفیت اصلی‌ترین اتفاقی است که باعث ریزش تماشاگر شده و بخش زیادی از تماشاگران که در سال‌های گذشته به منظور دیدن سلبریتی‌ها به سالن‌های تئاتر می‌آمدند به دلیل کیفیت پایین آثار، تماشای تئاتر را ترک کردند. وضعیت نسبت به سال گذشته باثبات‌تر شده و همه چیز به کیفیت اثر برمی‌گردد.

در پایان این نشست از پوستر سومین رپرتوار عصر تجربه با طراحی مهدی دوایی رونمایی شد.