سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آشغال‌مرد" اثر ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه احسانه نوع‌پرست و کارگردانی امیر رمضانی از 6 مردادماه ساعت 20:30 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و مهدی رادین‌خواه، سیامک سلطانی، نیکتا سادات شیرنگی، فریبا صارمی، سیما نجفی‌زاده و دریا وهاب در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

امیر رمضانی درباره روند شکل‌گیری نمایش "آشغال‌مرد" گفت: در این نمایش همچون دیگر آثارم با گروه جوان، بااستعداد و با انرژی کار می‌کنم. حدود 20 نمایشنامه را خواندم تا به "آشغال‌مرد" رسیدم و به نظرم اثر بسیاری جذابی است و طی این سال‌ها تنها یک یا دو بار اجرا شده است.

او ضمن اشاره به اینکه این نمایش، اثری تجزیه شده و مقداری به فضای ذهنی‌اش نزدیک است و تلاش‌ کرده که این نمایش را به بهترین شکل ممکن به اجرا بگذارد، درباره میزان وفاداری‌اش به متن اصلی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوب در این نمایشنامه این است که ماتئی ویسنی‌یک دست کارگردان را از بابت ایده، طرح اجرایی و انتخاب پرسوناژها به شدت باز گذاشته است. این نمایشنامه قابلیت این را دارد که با هر تعداد پرسوناژ  روی صحنه رود و این اتفاق برای من بسیار خوب بود. تمام تلاش خود را انجام دادم که به متن وفادار باشم. هر اپیزود این اثر تکه‌هایی از یک آینه است و این امکان وجود دارد با جابجایی هر اپیزود و حتی انتخاب یک اپیزود، مفهوم به مخاطب انتقال داده شود. با توجه به ذهنیت‌هایی که داشتم، سعی‌ام بر این بود تا آینه‌های شکسته را به گونه‌ای کنار یکدیگر قرار دهم که ضمن اینکه به متن وفادار هستم، ذهنیت خود را نیز اجرا کنم.

این کارگردان درباره فرم و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: با توجه به علاقه شخصی‌ام به حرکت‌های مدرن، تلاش‌ام بر این بود تا مفهوم را با حرکت که توسط بهاره رادمرد، طراحی شده است به تماشاگر منتقل کنم. از آنجا که این نمایش مفهومی است یک مقدار فضای آن سنگین است. برایم این نکته حائز اهمیت بود که اگر این مفهوم برای حتی یک نفر از تماشاگران سخت باشد، این مفهوم او را کنجکاو کند تا بتواند این حرکات مفهومی در ذهنش بماند و در جایی تصویری ببیند و این اتفاقات را به یادش بیاندازد.

او درباره طراحی نور این نمایش یادآور شد: از آنجا که تم کلی این نمایش درباره تنهایی و انزوا است، نور برایم لایه‌هایی از تنهایی و انزوا داشت و در نظر داشتم حرکت، نور، لباس، گریم و ... در راستای اثر باشد و امیدوارم توانسته باشیم ذهنیت‌مان را به تصویر بکشیم.

رمضانی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 7 ماه به صورت سخت و فشرده به طول انجامید، درباره انتخاب بازیگران این نمایش گفت: بازیگران این نمایش گروهی جوان و بااستعداد هستند و من افتخار می‌کنم که با اینکه بازیگران این نمایش کار اول‌شان است به خوبی در این نمایش درخشیدند و آنچه را که در نظر داشتم به بهترین شکل به مرحله اجرا درآوردند.

او ضمن اشاره به اینکه تئاتر علاوه بر جنبه سرگرمی که برای تماشاگر دارد، باید بتواند اطلاعات تازه‎ای را به مخاطب انتقال دهد، بیان کرد: یکی از اهدافم و خط فکری‌ام در آثار نمایشی که به صحنه می‌آورم این است که ضمن اینکه به همه تماشاگران احترام می‌گذارم، مقداری تلاش کرده و تماشاگر را از صندلی جدا کنم و به سمت نمایش هدایت کنم و مخاطب را پس از خروج از سالن به فکر وادارم. از اینکه بخواهم خیلی راحت و با روال عادی همه چیز را را به تماشاگر نشان دهم، از ذهنیت من دور است.

امیر رمضانی در پایان اظهار کرد: تئاتر بسیار مظلوم است و از مردم می‌خواهم از این هنر حمایت کنند و سالن‌های تئاتر را پر کنند تا چرخه این هنر ادامه‌دار باشد و هنرمندان تئاتر در این حرفه بی‌دغدغه فعالیت کنند.

دیگر عوامل نمایش "آشغال‌مرد" عبارتند از: تهیه کننده: سیامک سلطانی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: نسرین خرمی، طراح صحنه: امید اکبری، طراح ماسک و گریم: ثمین سالک، طراح حرکت: بهار رادمند، طراح لوگو و پوستر: محمد موحدنیا، طراح تیزر و موشن: بهرام رامه، طراح موسیقی: فرزان صارمی، دستیار کارگردان: آرمان مدرسی، منشی صحنه: جعفر میراحمدی، مدیر صحنه: میلاد بهرامی، نریشن: محسن زرابادی پور، مدیر رسانه و روابط عمومی: محسن بیده، عکاس: شیرین جهانزاده، سرپرست گریم: محمد مسیبی، اجرای گریم: شاهین پور حسین، الهه رضاوند و امیرحسین علی اکبر، دستیار لباس: طهورا کریمی، ساخت و اجرای دکور: کیوان ضیائپور و دستیار ساخت دکور: نوا یوسف زاده.

علاقمندان به منظور تماشای این  نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.