سرویس تئاتر هنرآنلاین، آیین اختتامیه شانزدهمین هفته گرامیداشت تئاتر، عصر روز یکشنبه 15 اردیبهشتماه با حضور شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمع کثیری از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که کارگردانی آن بر عهده حمیدرضا نعیمی بود، فرهاد آییش و بهناز نازی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۱۹ را که توسط کارلوس سِلدِران، هنرمند کوبایی نوشته شده بود، قرائت کردند.

در ادامه محمودرضا رحیمی دبیر هفته بزرگداشت تئاتر گفت: حدود ۲۱۸ برنامه را با انجمن‌های تئاتری در این دوره برگزار کردیم که این خود نشان‌دهنده اتفاق خوبی در خانه تئاتر است. ما ۲۰ ورک‌شاپ داشتیم و من اسم این دوره را سندپژوهی گذاشتم و در این دوره برنامه‌های مختلفی را داشتیم.

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: تئاتر عالی‌ترین گفت‌وگوی انسانی است و ما در سالن‌های تئاتر عاشق شدیم و این عاشق پیشگی را در زیر سایه بزرگان ادامه می‌دهیم. تا زمانی که دور هم باشیم و به هم حس دلدادگی و عشق دهیم پایا و زنده می‌مانیم. از اساتید بزرگ که دلدادگی و عشق را به ما یاد دادند، سپاسگزارم.

مراسم اختتامیه شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر

در ادامه روح‌الله جعفری به نمایندگی از عباس جوانمرد، هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران که در کانادا اقامت دارد، پیام این هنرمند به هفته بزرگداشت تئاتر را قرائت و مدالیوم و لوح تقدیر خانه تئاتر را از طرف او دریافت کرد.

در پیام عباس جوانمرد آمده بود: "ای آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان

یک نفر دارد که دست و پای دائم می‌زند

روی این دریای تند و تیره و سنگین که می‌دانید...

ببینید، ما همیشه دیریم، متاسفانه در همه زمینه‌ها.

عاشقان نمایش و تئاتر، ای کسانی که لحظه به لحظه زندگی خود را وقف تعالی هنر نمایش کرده‌اید، نمی‌دانم می‌دانید یا نه، به راستی خیلی زود دیر می‌شود و به سرعت و کوتاهی پلک زدن عمر می‌گذرد. اگر فکر می‌کنید بر ساحل امنی نشسته‌اید، سخت در اشتباهید. نه، حال تئاتر ما خوب نیست. باید دل به دریا زد و این غریق را با عشق و از خود گذشتگی از چنین احوال نابابی درآورد.

در این بیش از هفت دهه از فعالیت هنری‌ام، فروتنانه باید بگویم همیشه وام‌دار پیشینیان بوده‌ام. به راستی باور بکنید که هنوز نمی‌دانم "تئاتر زندگی‌ست یا زندگی تئاتر؟". ایمان دارم که اگر شما به این پاسخ مهم دست یابید آن وقت لحظه‌ای تامل نخواهید کرد و با همه وجود به مدد رفع معضلات انبوه آن خواهید آمد.

راستی و جسارت، نخستین امر حیات ماست. این حقیقت، حقیقتی است که هیچ‌گاه نباید فراموش شود. تئاتر به ما و عمر و عطوفت اما نیاز دارد، باید نثارش کنیم. حال، شما بگویید "تئاتر زندگی‌ست یا زندگی تئاتر؟" به راستی کدام یک؟"

گرامیداشت بعدی این مراسم به تجلیل از بهرام بیضایی اختصاص داشت که بهزاد فراهانی با اشاره به خصوصیات این هنرمند و کوچ ناخواسته‌اش از کشور عنوان کرد: من از سیاست‌گذاران کلان مملکت تقاضا دارم این هنرمند بزرگ را به کشورش باز گردانیم. تئاتر شهر و سنگلج بدون عطر بیضایی و جوانمرد کم فروغ است. همانطور که جای خالی نصیریان و کشاورز در تئاتر احساس می‌شود. تقاضا دارم بهرام بیضایی را به ایران بازگردانید چون بدون او جامعه ما خلوت است.

پس از پخش نماهنگی از صحبت‌های محمدعلی کشاورز، اسماعیل خلج به نمایندگی از خانه تئاتر مدالیوم این هنرمند را که به دلیل بیماری قادر نبود روی سن حاضر شود به او تقدیم کرد.

بخش بعدی این مراسم اجرای تک‌نوازی تنبور توسط آرش شهریاری بود و در ادامه با حضور پرویز پورحسینی و در میان تشویق حضار از علی نصیریان تجلیل شد.

علی نصیریان با بیان اینکه خوشحالم که امروز خانواده ما گسترده شده و هفته تئاتر بسیار پربار برگزار شد، خاطرنشان کرد: این مراسم کار بسیار درستی بود، زیرا جوانمرد از رکن‌های اصلی تئاتر نوین ایران بعد از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که تئاتر سعدی بسته شد. از طرف دیگر من هم مثل بهزاد فراهانی که حرف به حقی زد، تقاضا می‌کنم که بیضایی را به ایران باز گردانند. حرمت گذاشتن به گذشتگان بسیار کار خوبی است.

پرویز پورحسینی نیز گفت: می‌خواستم از بیژن مفید به عنوان یکی از معلم‌های خودم یاد کنم که در غربت فراموش شده از دنیا رفت. من هم برای خانه سینما و هم خانه تئاتر کار کردم اما هر ۲ جا را دل‌شکسته ترک کردم. به یاد داشته باشیم آدم‌هایی که بر سر کار می‌آیند دیگر نمی‌توانند جای گذشتگان را پر کنند.

در ادامه، با حضور محمودرضا رحیمی دبیر هفته تئاتر و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از فرهاد دهنوی، میثم عبدی و علی جعفری برای پوشش زنده خبری این جشن از طریق رادیو تقدیر شد.

گیل‌آبادی نیز درباره ماسک جشنواره گفت: این ماسک از آق‌قلا کشف و به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تعلق دارد، هیئت مدیره خانه تئاتر تصمیم گرفت مدالیوم خانه تئاتر را با این ماسک مزین کند.

علی جعفری نیز ادامه داد: می‌خواهیم فضایی را در رادیو ایجاد کنیم که تئاتر در رادیو شنیده شود، زیرا تئاتری‌ها هم به رادیو تعلق دارند.

مراسم اختتامیه شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر

اصغر همت در ادامه پس از پخش کلیپی از کارنامه کاری ژاله علو و صحبت‌های هنرمندان مختلف درباره او به روی صحنه آمد و مدالیوم خانه تئاتر را به این هنرمند قدیمی تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون و دوبله اهدا کرد.

ژاله علو نیز طی سخنان کوتاهی گفت: تمام وجودم سپاس از مردمی است که همراه و مشوق من بودند و همیشه با محبت با من رفتار کردند. امیدوارم که خداوند نیرویی به من بدهد تا در عرصه‌های مختلف ایفا نقش کنم، اما دیگر در تئاتر توان ندارم اما اگر نیرویی باشد در رادیو و سینما حاضر خواهم شد. همیشه دعاگو و سپاسگزار محبت مردم کشورم هستم. این تشویق‌ها خستگی سال‌ها را از تن من بیرون می‌آورد.

در ادامه حمیدرضا نعیمی کارگردان مراسم با اشاره به ویژگی‌های محمود دولت‌آبادی شعری را که چندسال قبل برای "رستم" سروده بود به دولت آبادی تقدیم کرد و گفت: استاد خواهش می‌کنم رستم زنده ما باقی بمان و سایه‌ات را از سر ما برندار.

پس از صحبت‌های نعیمی از محمود دولت آبادی با اهدای مدالیوم خانه تئاتر به فرهاد دولت‌آبادی فرزند این نویسنده، نمایشنامه‌نویس و بازیگر قدیمی تئاتر تجلیل شد.

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و طراح پوستر این دوره از هفته تئاتر نیز در ادامه مراسم روی صحنه آمد و عنوان کرد: خوشحالم که به نمایندگی از انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر از استادم قباد شیوا دعوت کنم تا برای دریافت مدالیوم روی صحنه بیاید.

در ادامه برنامه از قباد شیوا طراح‌گرافیک نیز تجلیل به عمل آمد و مدالیوم خانه تئاتر به او اهدا شد.

در ادامه مراسم نیما رئیسی به اجرای موسیقی پرداخت و سپس با حضور هیئت مدیره خانه تئاتر و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی از ایرج راد تجلیل و مدالیوم خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.

ایرج راد که از این تجلیل غافلگیر شده بود عنوان کرد: من از عاشقان تئاتر هستم و زمانی که در ۷ سالگی پدرم مرا به تئاتر برد شیفته این هنر شدم و تا الان سعی کردم هر خدمتی از دستم برآمد برای تئاتر انجام دهم.

در پایان این برنامه سرود ملی ایران اجرا شد.

در این مراسم هنرمندانی چون محمدعلی کشاورز، ژاله علو، علی نصیریان، ایرج راد، پرویز پورحسینی، مسعود دلخواه، بهزاد فراهانی، مریم معترف، ابراهیم حقیقی، اسماعیل خلج، بهمن مفید، ایرج راد، مسعود فروتن، مجید قناد، شقایق فراهانی، مجید گیاه‌چی، امید معلم، آناهیتا همتی، محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، قباد شیوا، شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی، مسعود موسوی، روح‌الله جعفری، اصغر همت و … در حضور داشتند.