سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پروانه و یوغ" براساس بازخوانی نامه‌های ونسان ونگوگ به نویسندگی محمد چرم‌شیر و کارگردانی جواد محمدپور از 18 فروردین‌ماه ساعت 21:15 در تالار حافظ اجرا می‌شود و بازیگران این نمایش حمید رحیمی، مرضیه موسوی، محسن قزل سوفلو، جلال محبی، فاطمه عباسی، مهیار قزل‌سوفلو، نگار سلحشور، آتوسا زرین‌پور، سپیده پروانه، حسام‌الدین سیادت، مهرداد امانی، فاطمه محمد امیری، امیر پاشا عبدی، میلاد صفوی و دیبا سرخوش هستند.

جواد محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نوشته محمد چرم‌شیر گفت: این نمایشنامه را حدود دو سال پیش خواندم و تصمیم به اجرای آن گرفتم اما از آنجا که در نظر داشتم به دلیل نوع طراحی صحنه، آن را در تالار حافظ به روی صحنه آورم شرایطش تاکنون میسر نشده بود.

او با بیان اینکه نمایشنامه "پروانه و یوغ" نثر شاعرانه‌ای دارد، در ادامه افزود: آثاری که تاکنون درباره ونسان ونگوگ نوشته شده بود اغلب به زندگینامه این شخصیت پرداخته‌اند اما آنچه که در این نمایشنامه نظر مرا جلب کرد این بود که چرم‍شیر از زاویه دید دیگری به ونگوگ پرداخته است. در این اثر به درونیات، ذهنیات، اعتقادات، کابوس‌ها و نگاه ونگوگ به زندگی و رویکرد جامعه به این شخصیت، توجه شده و دستمایه این نمایشنامه قرار گرفته است.

کارگردان نمایش "کروکودیل" درباره موضوع و مضمون نمایش "پروانه و یوغ" خاطرنشان کرد: این اثر به رنجی که ونگوگ در طول زندگی با آن دست و پنجه نرم کرده، پرداخته است. می‌دانیم که تنها یک تابلو از او تا زمانی‌که زنده بود فروخته شد و سرخوردگی از این موضوع تا آخرین روزها ونگوگ را همراهی کرد تا جایی‌که تمام فشارها و سختی‌ها او را به سمت بریدن گوش خود سوق داد و این موضوع او را برای همیشه دچار انزوا و تنهایی کرد و از سوی جامعه مورد بی‌توجهی قرار گرفت. نکته جالبی که ونگوگ در نامه‌های خود به آن اشاره می‌کند این است که همیشه نگاه خوشبینانه‌ای به زندگی و آدم‌ها داشت. او تا وقتی زنده بود نقاشی را رها نکرد و با این هنر ‌زیست.

محمدپور با بیان اینکه تمرینات این نمایش 6 ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و شیوه اجرایی یادآور شد: از آنجا که نمایشنامه میان واقع‌گرایی و سورئالیسم است بر آن شدم تا در شیوه اجرا به دنبال شکلی از فرمالیسم بروم.

او در ادامه درباره طراحی صحنه این اثر گفت: در خلال گفت‌وگوهایی که با حمید شهرانلو طراح صحنه داشتم از یکی از نقاشی‌های ونسان ونگوگ که پل متحرکی است، در طراحی صحنه الهام گرفتیم. به دلیل فضای فرمالیستی که نمایش دارد به سمت طراحی رفتیم که ارتفاع داشته باشد و جذابیت بصری ایجاد کند.

این کارگردان درباره موسیقی و طراحی صدا این نمایش اظهار کرد: در طراحی صدا، تمامی صداها ساخته و اجرا می‌شود و موسیقی که ساخته شده به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. صدا به منظور کمک در فضاسازی طراحی شده است.

جواد محمدپور در پایان صحبت‌هایش گفت: سعی کرده‌ایم نمایشی را روی صحنه آوریم که همه طیف مخاطب با آن ارتباط برقرار کنند و بسیار خوشحالم که تاکنون بازخورد مثبتی را از سوی تماشاگر دریافت کرده‌ام.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: کاوه حکیمی، برنامه ریز: فاطمه ملا احمدی، دستیاران: مونا رمضانی و فراز عزیزی، منشی صحنه: فاطمه ملااحمدی، طراح صحنه: حمید شهرانلو، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح لباس و دوخت لباس: سمیه خواسته، طراح گریم: احمد نگهبان، طراح صدا و موسیقی: مجید روحبانی، طراح پوستر، بروشور و گرافیک: علیرضا گلدهی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، روابط عمومی و تبلیغات مجازی: گروه هنری پژواک، ساخت دکور و آکسسوار: استودیو طراحی و ساخت اینکا، دستیاران نور: نیلوفر نقیب ساداتی، نیما خطیب شاد و مهران کریمی، مجریان گریم: سید امین میری، مژده زادمهر و هانیه بنی اسد، مدیرصحنه: امید عبدی، دستیار صحنه: حسین عارفی و عکاس: فراز عزیزی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.