سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل ساعی از 28 تیرماه ساعت 20:45 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران آن نسرین درخشان‌زاده، پانته‌آ مرزبانیان، فرانک کلانتر، هومن رستگار، مهدی بزرگ‌زاده، وحید نفر، جواد پورزند، مهدیس توکلی، عرفان ابراهیمی، سهیل ساعی، اسحاق میرعزیزی، عطا محبوبی، مهسا احمدپور، نیلوفر محمدی‌بیدمشگی و مهشید زبردست هستند. ساعی پیش از این نمایش‌هایی چون "آخرین بازی"، "بازی استریندبرگ" و "آرش" را به صحنه آورده است.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" اثر بهرام بیضایی گفت: به نظرم این نمایشنامه یکی از درست‌ترین درام‌های ایرانی به لحاظ ساختار و مفهوم است و‌ آن را اولین بار سال 86 به کارگردانی بهرام بیضایی دیدم و بسیار تحت تاثیر متن و اجرای این نمایش قرار گرفتم. اما متاسفانه پس از آن طی این سال‌ها اجرای جدی از این نمایش ندیدم.

ساعی در ادامه افزود: ضمن اینکه بسیاری از مخاطبانی که در سال‌های گذشته به تماشاگران تئاتر اضافه شده‌اند این نمایش را ندیده‌اند بر آن شدم تا با اجرای این اثر، آن‌ها نیز با این متن آشنا شوند و این کمبود را احساس می‌کردم.

بازیگر نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" با بیان اینکه اجرای نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" حذف و اضافه چندانی نسبت به نمایشنامه ندارد، خاطرنشان کرد: تنها در قسمت‌هایی از این اثر سعی کرده‌ایم به منظور تفهیم بهتر به سمت تصویرسازی برویم.

او درباره سبک و شیوه اجرای نمایش یادآور شد: در شیوه اجرایی براساس پیشنهاد متن، نمایش شکل روایی به صورت مونولوگ دارد و همه بازیگران نمایش با مونولوگ با تماشاگران ارتباط می‌گیرند و به لحاظ مفهومی حالتی گزارش‌گونه دارد. در فرم اجرایی ما به سمت تصویرسازی رفته‌ایم و میزانسن‌های متفاوتی داریم.

سهیل ساعی درباره طراحی صحنه و فضای نمایش عنوان کرد: در پرسپکتیو 4 قاب وجود دارد که نمایانگر و القا کننده تصاویری است که به آن اشاره کردم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن بیان اینکه موسیقی نمایش به صورت پلی بک پخش می‌شود اظهار داشت: آرش عزیزی موسیقی‌های نمایش را ساخته است. موسیقی این اثر فضاساز است و احساسات بازیگران را تشدید می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در این برهه از زمان که آثار نمایشی به سمت گیشه محوری رفته است سعی کرده‌ایم نمایش شریفی را با بازیگران حرفه‌ای به لحاظ کارنامه کاری به صحنه آوریم و علاقمندیم که مخاطبان تئاتر به تماشای این اثر بنشینند.  

در خلاصه داستان نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" آمده است: افرا معلم جوان و موتمن محل است که در پی گذران زندگی خود و خانواده، به اجبار پیشنهاد درس دادن به شازده چلمن را می‌پذیرد که در پی آن ماجراهایی به وجود می‌آید.

 دیگر عوامل این اثر نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح موسیقی: آرش عزیزی، طراح لباس: باران سیبی، هنرمند تجسمی: ندا عزیزی، طراح گریم: فریبا حسینی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح پوستر: حامد حکیمی، برنامه‌ریز: مهسا توکلی، دستیاران کارگردان: محمد نوری‌آزاد و مهشاد بهرامی‎‌نژاد، منشی صحنه: سارا سیبی، مشاور تبلیغات و رسانه: آوا فیاض، تبلیغات مجازی: مهدیس توکلی و عکاسان: گلدیس نمازیان و رضا جاویدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.