سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "نوبت یعنی بعدی" نوشته و کار مرتضی شاه‌کرم از 23 اردیبهشت‌ماه ساعت 18:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. در این اثر نمایشی آناهیتا اقبال‌نژاد، پروا آقاجانی، غزاله جزایری، مسعود شامی‌خاتونی، علی غابشی و ترانه کوهستانی ایفای نقش می‌کنند.

مرتضی شاه‌کرم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این نمایشنامه گفت: ایده "نوبت یعنی بعدی" از زمانی‌که در خرمشهر زندگی می‌کردم با من دست و پنجه نرم می‌کرد تا اینکه سال اول که به تهران آمدم آن را تکمیل کرده و حدود 8 ماه روند نگارش آن به طول انجامید. "نوبت یعنی بعدی" را در  4- 5 ورژن مختلف نوشتم تا اینکه در نهایت به این شکل نهایی رسید.

او با بیان اینکه این نمایش دارای دو موضوع است که موازی با یکدیگر پیش می‌روند، گفت: "نوبت یعنی بعدی" قصه مادری است که به دنبال عضوی برای پسرش است. او ابتدا قلبی برای فرزندش می‌خواهد و در روند داستان این مادر اعضایی چون روده، کلیه، معده و دیگر اعضای بدن را برای پسرش نیاز دارد. در انتها می‌بینیم که این مادر پیر، تنها دو استخوان از پسرش را تحویل گرفته است و به دنبال دیگر اعضاست تا بتواند پسرش را دوباره سرپا کند.

او ضمن اشاره به اینکه یکی از دو موضوع نمایش، ایثار و شهادت است، دومین روایت از این نمایش را این‌گونه شرح داد: این مادر پیر برای اینکه پول اعضای درخواستی را تهیه کند، طبقه دوم خانه‌اش را به مردی اجاره می‌دهد. این مرد انسانی است که دوست ندارد کسی به زندگی‌ا‌ش سرک بکشد و از کارهایش سر درآورد. اما یک اتفاق منجر به آن می‌شود که نگاه‌ها به سمت‎اش متوجه شود و عکاسان و خبرنگاران به سراغ‌اش بیایند. این مرد که از این قضیه بسیار آزرده خاطر است دو قلویی به هم چسبیده دارد. او قصد دارد که دوقلوهایش را از هم جدا کند که از سوی جامعه مورد توجه نباشد و آن مادر پیر نیز در نظر دارد اعضای پسرش را پیوند زند و این دو موضوع موازی با هم پیش می‌رود.

کارگردان نمایش "سانتی‌متر" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "نوبت یعنی بعدی" عنوان کرد: این نمایشنامه متنی رئالیستی دارد اما اجرا به شیوه رئالیستی نیست. از آنجا که این مادر که به دنبال فرزندش است به نوعی در تکنولوژی و روابط امروزی گیر کرده است، باعث شده در نگاه کارگردانی دغدغه‌ای به وجود آورد که لحظاتی از کار، شخصیت‌ها با یکدیگر سخن می‌گویند اما به یکدیگر نگاه نمی‌کنند، آن‌ها در دنیای یکدیگر هستند اما انگار باهم در یکجا نیستند و ارتباط چشمی‌شان را از هم می‌برند. ما آدم‌هایی هستیم که تبدیل به ماشین‌هایی مکانیکی شده‌ایم که در طول هفته از صبح تا شب عادات تکراری را انجام می‌دهیم و آدم‌های این نمایش نیز از این دیدگاه و دغدغه مستثنا نیستند و این موضوع شیوه اجرایی این نمایش را شکل داده است.

شاه‌کرم ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش پروسه بلند مدت یک سال و نیمه داشته است، اظهار کرد: نمایش را با دو تیم کار کردیم. سال گذشته این اثر را با تیم جوانی در جشنواره تئاتر فجر و سپس در شهرهای یزد، مشهد و البرز اجرا کردیم و پس از آن در نوبت اجرای عمومی تهران قرار گرفتیم. طی این مدت گروه تغییراتی در جهت بهتر شدن کار داشت و سه تغییر در کست بازیگران داشتیم.

او درخصوص طراحی صحنه و فضای نمایش خاطرنشان کرد: از آنجا که تالارهای نمایشی دو اجرایی هستند گروه‌ها مجبور به استفاده از دکورهای پورتابل می‌شوند و این موضوع روح طراحی صحنه را آزار می‌دهد. این نمایش نیز از این جریان مستثنا نبود و ما به دلیل اینکه به این روح خدشه‌ای وارد نشود، با کمک و هم‌فکری طراح صحنه تلق سفیدی را در کف صحنه در نظر گرفتیم که روی آن خون ریخته شده است که به مرور زمان با قدم‌های بازیگران بر آن، خون میان دو تلق پخش شده و در انتهای نمایش عکس نقاشی کف پای بازیگران بر روی صحنه ایجاد می‌شود و مانند این است که بر خون‌هایی راه می‌رویم که پایمال شده است.

مرتضی شاه کرم درباره موسیقی نمایش تصریح کرد: در دو روز نخست اجرا، موسیقی به صورت زنده نواخته شد و از آن به بعد به صورت پلی‌بک پخش شد. یکی از مسائل مهمی که اکنون موسیقی به صورت زنده پخش نمی‌شود هزینه‌بر بودن آن است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان گفت: گروه ما نمایشی ارزشی را به دور از هرگونه شعار کار کرده است و این موضوع مسئله کلیدی در نمایش‌های ماست. معمولا شعارزدگی به شدت در برخی از آثار نمایشی اتفاق می‌افتد و ما در این نمایش به شدت از این قضیه دور هستیم.

در خلاصه داستان نمایش "نوبت یعنی بعدی" آمده است: خانم آقایی به دنبال عضو برای پسرش می‌گردند، اسد دخترانی دو قلو دارد که بهم چسبیده‌اند، او می‌خواهد دخترانش را از هم جدا کند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: سرپرست: سامان خلیلیان، مدیر تولید و برنامه‌ریز: مسعود شامی‌خاتونی، دستیار کارگردان: فرید کیامرثی، مدیر اجرایی: علیرضا طاهری، طراح صحنه: میلاد خرمن‌بیز، طراح لباس: آرزو ذوالفقاری، مشاور رسانه‌ای: میترا رضایی، عکس: پریسا خسروشاهین، تبلیغات مجازی: نسترن بیک‌نژاد، دستیار دوم کارگردان: سارینا رزاق‌مرندی، طراح و اجرای لباس: آرزو ذوالفقاری، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی و آهنگساز:‌ آرش عزیزی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "نوبت یعنی بعدی" را از سایت تیوال تهیه کنند.