سرویس تئاتر هنرآنلاین، مراسم نکوداشت زنده‌یاد حسن مقدم، نمایشنامه‌نویس نوگرای ایران به همت موزه مقدم و با همکاری ایکوم ایران، دوشنبه 22 آبان از ساعت 16 تا 18، در موزه مقدم دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در یادمان حسن مقدم که با عنوان "غریبه‌ای در وطن" برگزار خواهد شد، دکتر اردشیر صالح‌پور، دکتر مسعود کوهستانی‌نژاد و اسماعیل جمشیدی به سخنرانی می‌پردازند. نمایشنامه‌خوانی و قرائت داستان از دیگر بخش‌های برنامه یادمان حسن مقدم خواهد بود. همچنین هم‌زمان با برگزاری این مراسم، نمایشگاه عکسی نیز در موزه مقدم به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

گفتنی است، حسن مقدم به روایتی در بهمن ۱۲۷۶ و به روایتی دیگر در بهمن ۱۲۷۷ در تهران به دنیا آمد و در آبان یا آذر ۱۳۰۴ در سن ۲۷ سالگی بر اثر مرض سل در آسایشگاه لیزن درگذشت.

وی نخستین داستان خود را به سال ۱۲۹۵ در استانبول منتشر کرد. عنوان داستان "هندوانه" بود و در گونه فکاهی نوشته شده ‌بود. مجامع ادبی از این کتاب استقبال فراوانی کردند. از دیگر آثار مقدم می‌توان به "نرگس"، "زن حاجی‌آقا"، "شاهزاده خانم تاجی" و "حکایت" اشاره کرد. عمده شهرت مقدم البته بابت نمایش‌نامه‌های وی از جمله "جعفرخان از فرنگ آمده" است.

حضور در یادمان حسن مقدم، برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه به نشانی خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، نرسیده به خیابان ولی عصر، شماره 251، موزه مقدم دانشگاه تهران مراجعه کنند.

 

 نقد نمایش "خواب خیس ماهی" درنشست "نقدصحنه"

در پنجمین نشست تئاتر کاغذی نمایشنامه "خواب خیس ماهی"  نوشته مهدی میرباقری معرفی، خوانش و نقد می‌شود.

نشست "تئاتر کاغذی" ساعت ۱۸ شنبه ۲۰ آبان در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار و پاوان افسر، پویان درزی و لنا غریفی به کارگردانی مهدی میرباقری نقش‌خوانی می‌کند.

داستان نمایشنامه "خواب خیس ماهی" درباره زندگی مهیار و لاله است که مدت ها بعد از جدایی شان، چند بار با هم قرار می‌گذارند و در مورد گذشته و رابطه‌شان حرف می‌زنند، اما همه این قرارها در ذهن مهیار اتفاق افتاده و لاله‌ای وجود ندارد...

"خواب خیس ماهی" همراه دو نمایشنامه دیگر با نام ماندن و داستان عشق و اندوه در همین کتاب به عنوان یک مجموعه نمایشنامه از این نویسنده در سال ۱۳۹۵ در ۱۴۸ صفحه قطع رقعی به قیمت ۱۳۵۰۰ تومان با شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات بوتیمار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

پیش از این در سلسله نشست‌های "تئاتر کاغذی"، نمایشنامه‌های "وقتی روح لیر از ژوکر مر مرخصی می‌گیرد" نوشته روزبه حسینی، "یافت آباد" نوشته محمد مساوات و "بالستیک زخم" نوشته پیام لاریان، "دوزخ و راه" نوشته سیروس همتی نمایشنامه‌خوانی و نقد شده بود.‌

سلسله نشست های "تئاتر کاغذی" با هدف معرفی و بررسی نمایش‌نامه‌های جدید ایرانی که به روی صحنه رفتند در ماه یک بار در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خ جلفا مراجعه یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.

                                                                                                                                      

به مناسبت فرا رسیدن  اربعین حسینی(ع) خانه نمایش اجرایی ندارد

نمایش های "کافی شاپ" به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی و "چه زود زمستون میشه" به نویسندگی و کارگردانی بهار کریم‌زاده روز چهارشنبه 17 و پنج شنبه 18 آبان ماه به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی(ع) در خانه نمایش به روی صحنه نمی‌روند.

نمایش "کافی شاپ" به کارگردانی حسینعلی بینوایی تا 19 آبان ماه ساعت 18، نمایش "چه زود زمستون میشه" به کارگردانی بهار کریم زاده تا 30 آبان ماه ساعت 19:30 در خانه نمایش به روی صحنه است.

علاقمندان به تماشای آثار نمایشی خانه نمایش به میدان فردوسی بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی (فرصت سابق)، کوچه محمدآقا، پلاک 34 مراجعه فرمایند. برای مطلع شدن از اخبار خانه نمایش و تمرینات پلاتوهای خانه نمایش در کانال تلگرام به  نشانی edaretheaterkhanenamayesh@ عضو شوید.