سرویس موسیقی هنرآنلاین: انوش جهانشاهی مؤلف مجموعه کتاب "گل‌باغ ترانه" به هنرآنلاین گفت: این اولین کتاب از مجموعه سه جلدی "گلباغ ترانه" است که به ارائه متدهای نوازندگی سازهای تار و سه‌تار ایرانی مختص کودکان می‌پردازد. 

جهانشاهی در این‌باره توضیح داد: در موسیقی کلاسیک، سازهایی مثل پیانو و ویولن برای کودکان متدهای خاص خودشان را دارند. برای مثال وقتی یک بزرگسال می‌خواهد پیانو بیاموزد، از آثار فردیناند بیر می‌نوازد، اما نواختن آثار بیر برای کودکان سخت است و کودکان آثار جان تامسون را آموزش می‌بینند. اما در موسیقی ایرانی به مبحث موسیقی کودک پرداخته نشده و متدهای خاصی برای موسیقی ایرانی در زمینه کودکان وجود ندارد.  

وی افزود: به علت نبود یک متد مشخص برای کودکان در نواختن موسیقی ایرانی، نوعی بی‌هماهنگی و نبود تعادل میان بچه‌ها و سازها به وجود آمده است. به همین دلیل، بیشتر بچه‌ها به سراغ سازهایی چون پیانو و ویولن می‌روند چون آن سازها متد مختص به کودک را دارند و کودکان می‌توانند در مراکز آموزشی آن متد را آموزش ببینند.

مولف اثر "گلباغ ترانه" در خصوص چگونگی شکل گرفتن ایده تألیف این کتاب گفت: من در سفرهایی که برای برگزاری کنسرت به کشورهای آلمان، انگلیس، ایرلند، اسپانیا، فرانسه و... داشتم، به مدارس مختلف نیز سر می‌زدم. به جرأت می‌توانم بگویم اولین موزیسینی هستم که این کار را انجام می‌دهم. 15 سال است با دانش‌آموزان کشورهای اروپایی ارتباط دارم چون بقیه دوستانی که برای اجرای کنسرت به خارج از کشور می‌روند، صرفاً موسیقی‌شان را اجرا کرده و به ایران برمی‌گردد. به هر ترتیب من در اروپا می‌دیدم که دانش‌آموزان دارند سازهای مختلف را متد مختص کودکان آموزش می‌بینند که این اتفاق برایم خیلی جالب بود. بنابراین به فکر نوشتن متد آموزشی سازهای ایرانی برای کودکان افتادم.

انوش جهانشاهی در خصوص مجموعه "گلباغ ترانه" اظهار داشت: حاصل تلاش‌های من برای نوشتن متد مختص کودکان، به 3 جلد کتاب از مجموعه "گلباغ ترانه" ختم شد که جلد اول آن اخیراً همراه با لوح فشرده به بازار آمده است. مخاطب من در این کتاب، بچه‌های 6 ،7 سال تا گروه سنی نوجوانان است. این کتاب می‌تواند محل مراجعه اساتید برای آموزش به کودکان باشد تا آن‌ها بتوانند سازهای ایرانی را با متدهای مختص کودکان بنوازند و دست‌شان را برای نوازندگی آماده کنند. 

وی افزود: در لوح فشرده این مجموعه دو نوع موسیقی با کلام و بی‌کلام وجود دارد که از ساخته‌های آهنگسازان خارجی، موسیقی نواحی و بعضاً از ساخته‌ها و سروده‌های خودم هستند. موضوع این آثار در خصوص مباحثی چون غنچه گل، صحرا، آفتاب، بهداشت، ورزش و سایر مباحث مرتبط و مناسب کودکان است. 

جهانشاهی در خصوص قابلیت دیگر کتابش گفت: محبث مهم دیگری که در اولین کتاب "گلباغ ترانه" به آن پرداخته شده، مبحث اندازه صحیح سازهای مختص کودک و نوجوانان است. متأسفانه سازهای ایرانی که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده، اندازه استاندارد ندارند. به همین خاطر با دو تن از اساتید این امر به کارشناسی و محاسبه اندازه صحیح دو ساز تار و سه‌تار پرداختم و اندازه‌های استاندارد بخش‌های مختلف این دو ساز را با عدد مشخص در جدول ابتدایی کتاب آوردم که می‌تواند توسط سازنده‌های ساز مورد استفاده قرار بگیرد. 

مؤلف مجموعه کتاب "گلباغ ترانه" در پایان گفت: البته خودم هم به کارگاه‌های سازسازی پیشنهاد کردم که سازهای سه چهارم را برای نوجوانان و سازهای یک دوم را برای کودکان بسازند تا کودکان و نوجوانان مشکلی در استفاده از سازهای تار و سه‌تار نداشته باشند.