سرویس موسیقی هنرآنلاین: در یکی دو ماه گذشته چند قطعه موسیقی مذهبی با محتوای عاشورای حسینی و مدح شهدای دشت کربلا منتشر شده است که خوانندگانی باسابقه نظیر محسن چاوشی، رضا صادقی، احسان خواجه‌امیری و غلام کویتی‌پور آن‌ها را اجرا کرده‌اند. علاوه بر این، چند چهره جدید موسیقی نیز آثارشان را در فاصله عاشورا تا اربعین یا قبل از آن منتشر کردند. در ادامه چند اثر برجسته موسیقی عاشورایی را که در این مدت به صورت رسمی منتشر شده‌اند، بررسی خواهیم کرد:

"دل‌خون" - محسن چاوشی

محسن چاوشی خواننده سرشناس کشور طی 13 سال فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه موسیقی بارها ثابت کرده که علاقه خاصی به اهل بیت (ع) دارد و قطعات مختلفی را برای امام حسین (ع)، حضرت (ع) و امام رضا (ع) خوانده و یک قطعه نیز برای حضرت ولیعصر (عج) خوانده که در آینده منتشر خواهد شد. این خواننده پاپ چند روز پیش در جدیدترین اثر مذهبی خود قطعه‌ای به نام "دل‌خون" را به مناسبت اربعین حسینی منتشر کرد که نگاه متفاوتی به وقایع عاشورا دارد. "دل‌خون" را چاوشی آهنگسازی و شهاب اکبری تنظیم کرده است. همچنین مجتبی تقی‌پور و اشکان موسوی نیز به ترتیب گیتار و ویولن این اثر را نواخته‌اند. قطعه "دل‌خون" به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی و تحت لوگوی مؤسسه فرهنگی اوج تولید شده است.

"شهادت‌نامه" – احسان کرمی

اثر "شهادت‌نامه" با آهنگسازی سامان احتشامی و صدای احسان کرمی یکی دیگر از آثار عاشورایی محرم امسال است. سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو این قطعه را بر اساس وزن"امشب شهادت‌نامه‌ عشاق امضاء می‌شود" یکی از قدیمی‌ترین نوحه‌های عاشورایی ساخته است. احتشامی در مورد این اثر می‌گوید: "این اثر را با همراهی ساز پیانو ساختم، اما از آنجا که اصولاً آهنگ‌های مذهبی با سازهایی مثل سنج، دهل، طبل یا دف و نی اجرا می‌شود، سعی کردم پیانو به هیچ‌ عنوان صدای فرنگی نداده و کاملاً منطبق با این حال و هوا باشد." خواننده این اثر عاشورایی احسان کرمی مجری توانمند تلویزیون است که صدای خوبی دارد و امسال برای نخستین بار همراه با گروه موسیقی "نوشه" به سرپرستی نیوشا بریمانی به روی صحنه رفت.

"عاشورا" – غلام کویتی‌پور

غلام کویتی‌پور یک خواننده و مداح نام‌آشنا در عرصه هنر موسیقی است که مخاطبان موسیقی بیشتر او را با آثار مذهبی و عاشورایی‌اش می‌شناسند. کویتی‌پور که پیش‌تر آلبوم "غریبانه" و "خاموش" را ویژه ماه محرم منتشر کرده بود، در جدیدترین فعالیت عاشورایی خود اثری زیبا به نام "عاشورا" منتشر کرده است. شعر قطعه عاشورا از حبیب‌الله چایچیان متخلص به حسان است و آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده رضا تاج‌بخش است.

"سردار بی‌سر" – مجید اخشابی

"سردار بی‌سر" نام جدیدترین قطعه مجید اخشابی خواننده خوش‌صدای پاپ است که در ابتدای ماه محرم سال جاری به امام حسین (ع) تقدیم شد. شعر این اثر را اسحاق انور سروده و سعید مروتی آن را آهنگسازی کرده است. همچنین برای قطعه سردار بی‌سر یک نماهنگ زیبا با استفاده از تصاویری از مستند سینمایی "کربلا جغرافیای یک تاریخ" ساخته شده که تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. این اثر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما منتشر شد.

"پیاده‌ها" و "هم‌قدم" – رضا صادقی

رضا صادقی از جمله خوانندگانی است که ارادت خاصی به امام حسین (ع) دارد و تاکنون چندین قطعه عاشورایی منتشر کرده است. این خواننده برای ایام عزاداری از محرم تا اربعین امسال نیز دو اثر مذهبی منتشر کرده کرد که قطعه اول "پیاده‌ها" نام دارد. "پیاده‌ها" را فؤاد فرهنگ سروده و شجاعت شفاعی ملودی صادقی را تنظیم کرده است. مرکز آوای انقلاب اسلامی تهیه و تولید اثر پیاده‌ها را بر عهده داشته و نماهنگ آن نیز توسط همین مرکز از سازمان رسانه‌ای اوج منتشر شد. علاوه بر آن صادقی یک اثر دیگر نیز اخیراً به مناسب اربعین حسینی منتشر کرده که "هم‌قدم" نام دارد. این اثر که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده، از ساخته‌های فرید سعادتمند است و محمدمهدی سیار نیز به عنوان شاعر در آن حضور دارد.

"هیهات" – حامد همایون

حامد همایون خواننده جوان که با انتشار تک‌آهنگ‌های خود در چند ماهه اخیر به شهرت رسیده است، به مناسب محرم امسال اولین قطعه مذهبی و عاشورایی خود را با حمایت مؤسسه ترانه شرقی منتشر کرد. سهیل حسینی شاعر، حامد همایون آهنگساز، سامان امامی تنظیم‌کننده و هادی جداری نوازنده کلارینت قطعه "هیهات" هستند. شعر "هیهات" یکی از نکات برجسته آن است که در مدح حضرت حسین (ع) سروده شده و به توصیف امام سوم شیعیان می‌پردازد.

"من عاشقم" و "آتش عشق" – احسان خواجه‌امیری

احسان خواجه‌امیری خواننده مشهور موسیقی پاپ در محرم سال جاری دو قطعه مذهبی تولید کرده است. نماهنگ "من عاشقم" یکی از این دو اثر است که خواجه‌امیری آن را با ملودی خودش و شعری از روزبه بمانی خوانده و توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی منتشر شده است. اثر "آتش عشق" دیگر اثری است که خواجه‌امیری برای واقعه عاشورا خوانده است. شعر این اثر از سروده‌های افشین یداللهی است. مهرداد نصرتی آن را آهنگسازی کرده و تنظیم را هم ایمان حجت انجام داده است. قطعه موسیقی "آتش عشق" در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی تولید شده و حامد نگارش مدیر تولید آن است.

 

"دیوونه کن" – مسیح و آرش

مسیح و آرش (عدل‌پور) دو برادر جوان هستند که از دو سال پیش با انتشار چند آهنگ خوب به جامعه موسیقی شناسانده شدند. این دو اخیراً مجوز فعالیت رسمی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و نخستین آهنگ مجازشان را به امام حسین (ع) تقدیم کردند. "دیوونه کن" نام قطعه جدید مسیح و آرش است که شعر و ملودی آن از گفته‌ها و ساخته‌های آرش است و تنظیم و میکس و مستر آن را سعید انصار انجام داده است. این قطعه عاشورایی توسط شرکت موسیقی ترانه شرقی (محسن رجب‌پور) منتشر شده و آن‌ها از این پس با این شرکت همکاری خواهند کرد.

"رفیقم حسین (ع)" و "خادم‌الحسین" – حامد زمانی

حامد زمانی خواننده مذهبی کشور که معمولاً برای هر مناسبت مذهبی یک اثر موسیقی تولید می‌کند، به مناسبت محرم سال جاری دو اثر جدید تولید و منتشر کرد. این خواننده ابتدا اثر "رفیقم حسین (ع)" را با همراهی عبدالرضا هلالی مداح معروف کشور خواند و به ساحت مقدس امام سوم شیعیان تقدیم کرد. برای این قطعه موسیقیایی یک نماهنگ زیبا نیز به تهیه‌کنندگی مهدی رمضانی ساخته و منتشر شد که از شبکه‌های مختلف تلویزیون در حال پخش است. حامد زمانی اخیراً یک قطعه عاشورایی دیگر به‌ همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران منتشر کرد که "خادم‌الحسین" نام دارد. قاسم صرافان شاعر، حامد زمانی آهنگساز و امیر جمال‌فرد تنظیم‌کننده این قطعه مذهبی هستند.