به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، در این کنسرت که در شامگاه سه‌شنبه 20 خردادماه برگزار شد، گروه "دف و نی" قطعاتی از موسیقی خانقاهی را برای علاقه‌مندان موسیقی اصیل ایرانی اجرا کرد.

بیژن کامکار پیش از آغاز کنسرت، درباره ساز دف دقایقی با حاضران سخن گفت. او تشکر ویژه‌ای از سازندگان ساز دف در ایران داشت و در ادامه افزود: از سازندگانی چون استاد حبیبی تشکر می‌کنم که دف‌های طلقی را ساختند؛ با این دف‌ها مشکل کوک ساز تا حدی برای ما حل شد. بعد از ایشان آقای پژمان حدادی با پوست‌هایی که از سفرشان از کشور آمریکا آوردند دف‌های خیلی خوبی ساختند و همچنین باید از آقای محسن فرمانی تشکر کنم. ایشان سازهای طلقی خوبی درست کردند که امشب چند نفر از بچه‌های گروه دف‌های ساخت ایشان را می‌نوازند.

در این برنامه چند قطعه آوازی با همراهی نی و تصنیف‌هایی چون "در گوشه میخانه‌ها"، "دزدیده چون جان می‌روی"، "ای جان جان بی من مرو"، "مجنون نبودم"، در هوای بیخودی"، "تا کی کنم از طره طرار تو فریاد"، "عیشم مدام است"، "دگرباره بشوریدم" و چند تصنیف کردی اجرا شد.

حسن مکانیکی (نی و همخوان)، فردین لاهورپور (نی و همخوان)، حسین قاسم زاده (نی و همخوان)، حسین رضایی نیا (دف و همخوان)، هانا کامکار(دف و همخوان)، ندا بهزاد (دف و همخوان)، تارا موسویان (دف و همخوان)، آرین رضایی (دف و همخوان) و سهراب کامکار (سازهای کوبه ای و همخوان) اعضای گروه دف و نی و یاران بیژن کامکار در این اجرا بودند.

بیژن کامکار مانند دیگر اعضای خانواده‌اش نزد پدرش حسن کامکار به فراگیری موسیقی پرداخت. اولین فعالیت حرفه‌ای او در رادیو سنندج به عنوان خواننده بوده‌است. اولین سازی که او برگزید تنبک بود اما پس از آن با سازهای ملودیکا و تار به نوازندگی در گروه خانوادگی کامکارها پرداخت. در سال ۱۳۵۳ با ساز تخصصی تار وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته موسیقی تحصیل کرد. وی جزو بنیانگذاران گروه‌های شیدا و عارف می‌باشد و در کنسرت‌ها و آثار متعدد به عنوان نوازنده و بعضاً خواننده این گروه‌ها حضور داشته‌است

 

بیژن کامکار را شرف دف ایران می‌دانند. شاید بتوان مهم‌ترین نقش وی در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست. در هنگام عضویت در گروه شیدا به پیشنهاد محمدرضا لطفی از ساز دف در یکی از کنسرتهای گروه استفاده کرد که با اقبال فراوان علاقه‌مندان مواجه شد و امروزه دف یکی از سازهای مهم در گروه‌های موسیقی ایرانی است و نوازندگان فراوان در این رشته به فعالیت می‌پردازند. پیش از این، دف فقط در مراسم مذهبی دراویش در خانقاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و در گروههای موسیقی ایرانی استفاده نمی‌شد. بیژن کامکار این ساز سماعی را از حلقه به عرصه آورد . او توانست این ساز را در گروه‌نوازی موسیقی ردیف دستگاهی وارد کند و سالهاست با آموزش آن به فراگیرشدن هنر دف نوازی کمک کرده است. بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا در سال‌های دهه پنجاه تنها کسی که در گروهای موسیقی دف می نواخت او بود. اکنون در سراسر کشور دف نوازان بسیاری هستند که می‌توان همه آنها را ماحصل دف‌نوازی بیژن کامکار دانست. او که صدای خوشی نیز دارد خواننده گروه کامکارها نیز هست.

پنجمین و آخرین برنامه از فستیوال رنگ موسیقی به کنسرت "ارکستر بزرگ کیوان ساکت" اختصاص دارد که شامگاه پنج‌شنبه 22 خرداد ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.