به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، عباس تهرانی تاش 9 خرداد 1307 در تهران متولد شد، وی مبدع ردیف آوازی ایرانی با ساز کلارینت است که سالها با ساز غربی نوای شرقی را به گوش علاقمندان موسیقی رسانده است.

عباس تهرانی تاش از آخرین نوازندگان قره‌‌نی در موسیقی ایرانی است. او که در سال‌های دور، از محضر اساتید برجسته موسیقی بهره‌ها برده، در سن ۸۰ سالگی همچنان خوش می‌نوازد.

عباس تهرانی تاش از دوران کودکی مجذوب موسیقی شده و خیلی زود در ارکسترها و رادیو راه پیدا کرده است. وی همچنان در رادیو تلویزیون فعالیت دارد و در آموزشگاه موسیقی به تدریس شاگردانش مشغول است.

اهالی موسیقی و کسانی که وی را از نزدیک می‌شناسند بر این گمانند که علاوه بر این‌که استاد موسیقی است استاد اخلاق نیک هم است.

با ورود ساز غربی "کلارینت" (قره‌نی) به ایران شاهد تحولاتی در موسیقی شدیم. از آنجا که بیشتر نوازندگان این ساز از تربیت‌شدگان مدرسه دارالفنون بودند، معمولا آهنگ‌های اروپایی را با این ساز می‌نواختند ولی معدود نوازندگانی که با موسیقی ایرانی آشنایی داشتند از قره‌نی در جهت تواختن نغمات ایرانی بهره می‌گرفتند.

یدالله میرزا معروف به شاه یدی که در نواختن نی مهارت داشت به نوازندگی این ساز [قره نی] مشهور بود؛ و دیگر کسی که نواختن آهنگ‌های ملّی را در قره نی به خوبی از عهده بر می‌آمد، قلی خان از شاگردان شعبه موزیک نظام بود." حسن رادمرد از استادان موسیقی ایرانی که با اصول موسیقی غربی نیز آشنایی داشت در مورد ساز قره‌نی معتقد بود: "قره نی نخستین ساز غربی است که توانسته پرده‌های ایرانی "ربع پرده" را اجرا کند.

از نوازندگان برتر این ساز می‌توان به حسینعلی وزیری تبار، خسروانی کرمانشاهی، ولی الله البرز، مهدی شیخ الحرم، سلیم فرزان، مرتضی گرگین زاده، غلامحسین غریب، محمّد شیرخدایی، رضا گلشن، رضا یاوری و اندک شماری دیگر اشاره کرد. از برترین و معدود نوازندگان ساز کلارینت (قره نی) که خوشبختانه در قید حیات هستند، "عباس تهرانی تاش" است.

نخستین بارقه‌های موسیقایی در اوان کودکی در او بروز کرد ولی تحصیل جدّی موسیقی را ابتدا در محضر سروان مین باشیان (افسر موزیک آن نظام) آغاز کرد. سپس در هنرسنان عالی موسیقی ثبت نام و در این حین نزد استاد حسینعلی وزیری تبار ردیف‌های موسیقی ایرانی را فرا گرفت.

پس از تأسیس رادیو همکاری خود را با این رسانه فراگیر آغاز کرد و در برنامه‌های موسیقی رادیو ارتش نیز شرکت می‌جست. کار نوازندگی خود را در ارکستر بزرگ مهدی خالدی و همچنین ارکستر برادران نورین دنبال کرد و سپس به ارکسترهای علی محمّد نامداری و شاپور نیاکان پیوست. همچنین با ارکستر شماره 3 به سرپرستی حسین شهبازیان و نیز ارکستر شما و رادیو به سرپرستی ناصر زرآبادی همکاری بسیاری داشت و پس از تشکیل برنامه گلها به همت داود پیرنیا به جرگه نوازندگان گلها پیوست.

عباس تهرانی به غیر از کلارینت که ساز تخصصی اوست با نواختن اکثر سازهای بادی به ویژه ساکسیفون آشنایی کامل دارد. از آثار صوتی او پس از انقلاب می توان به آلبوم "تکنوازان1" اشاره کرد که ایشان با همراهی هنرمند ارزنده تنبک آقای ایزد کاویانی به تکنوازی و بداهه نوازی در مایه دشتی، دستگاه ماهور، دستگاه همایون، بیات ترک و بیات اصفهان پرداخته است.