گروه موسیقی هنرآنلاین: ابتدای نشست انتظامی ضمن بیان اینکه قرار است مهرماه امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس رویداد موسیقایی «همراه خاطره‌ها» در تالار وحدت برگزار شود، عنوان کرد: حدود سه یا چهار ساعت موسیقی نوشته‌ام اما هنوز تمامی قطعات انتخاب نشده است. خوشبختانه در این کنسرت آقای نصیر حیدریان با من همکاری دارد و در این راستا ضمن نت‌خوانی، گروه ارکستر را آماده می‌کند.

پس از توضیح کوتاه انتظامی، خبرنگاران حاضر در مراسم سوال‌های خود را مطرح کردند. انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطعاتی که در این رویداد اجرا می‌شود گفت: از میان حدود دویست ساعت موسیقی که نوشته‌ام،  این برنامه موسیقی‌هایی است از  فیلم‌های «کانی‌مانگا»، «جایی برای زندگی»، «مردان آنجلس» و ... همچنین شعر بقایی که با سازهای سنتی، نی، کمانچه، قانون و ... نواخته خواهد شد. مدت زمان کنسرت محدود و قرار است در صورت امکان خواننده نیز داشته باشد.

او در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر سال‌ها کم‌کاری‌اش در زمینه موسیقی گفت: ده سال است من در این عرصه غیبت داشته‌ام چرا که به نظرم شرایط مهیا نبود. خوشبختانه اکنون شرایط بهتر است و کنسرت‌های بیشتری برگزار می‌شود و از این رو فکر کردم شاید بتوانم کمکی باشم و تصمیم به فعالیت گرفتم.

این هنرمند درباره دلایل همکاری با ارکستر ملی برای اجرای این رویداد موسیقایی اظهار کرد: ابتدا قرار بود با ارکستر سمفونیک همکاری داشته باشیم اما از آنجا که آن‌ها تا هجدهم شهریور مشغول اجرای برنامه هستند، تنها هفت جلسه امکان تمرین داشتیم که بسیار کم بود و براین اساس این همکاری محقق نشد. تصمیم بر آن شد تا با ارکستر ملی این رویداد را به صحنه آوریم چراکه امکان برگزاری دوازده جلسه تمرین را داشتیم.

انتظامی درخصوص همکاری با نصیر حیدریان خاطرنشان کرد: از آقای حیدریان درخواست کردم به کمک من بیایند تا چندان تحت فشار قرار نگیرم و بناست ایشان ارکستر سازهای زهی را به نقطه‌ای برساند و من کار خود را آغاز کنم. 

حیدریان در ادامه صحبت‌های انتظامی افزود: ما دوستان قدیمی هستیم و زمانی که این پیشنهاد مطرح شد آن را قبول کردم. تمرینات با سازهای زهی آغاز شد تا نوازندگان با قطعات آشنا شوند. در این رویداد برای اولین بار است که تمام قطعه خرمشهر اجرا خواهد شد. پیش از این فقط ابتدا و انتهای آن اجرا شده بود.

انتظامی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه چرا تاکنون با وجود آهنگسازان و نوازندگان توانمند آثار ماندگاری در زمینه دفاع مقدس ساخته نشده اظهار کرد: در صورتی که در هر کاری بخصوص اثر هنری عشق نباشد، آن اثر به چشم نخواهد آمد. من به هشت سال دفاع مقدس باور داشتم چراکه عشق و صف‌های طولانی را دیدم و در موشک‌باران‌ها زندگی کردم. بنابراین با تمام وجودم کار می‌کردم. وقتی«حماسه خرمشهر» را کار می‌کردم پیانو و وسایل اولیه نداشتم اما خود را در جبهه احساس کردم و آن را با عشق ساختم. ابتدا فکر نمی‌کردم مورد قبول قرار گیرد چرا که سلیقه مردم از موسیقی علمی دور بود با این حال مردم به آن علاقه نشان دادند.

او در ادامه افزود: متاسفانه بیشتر هنرمندان به سمت موسیقی پاپ کشیده شده‌اند چرا که زمان نوشتن قطعات حدود چند دقیقه است اما قطعات موسیقی‌های کلاسیک بیشتر از یک ساعت. موسیقی کلاسیک و سنتی چندین بار در استودیو تغییر می‌کند و حتی در اجراها بارها پارتیتور عوض می‌شود. من در کارهایم دوست ندارم ارکستر سمفونیک ساکن بنشیند و تماشاگر تشویق کند بلکه معتقدم باید بده بستانی میان ارکستر و تماشاگران باشد. بنابراین در کارهایم فانتزی‌هایی برای خودم در نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم گوشه‌ای از آن فانتزی را با تمام سختی‌ها اجرا کنم. هر اپیزود این کنسرت یک واقعه خرمشهر است.

این آهنگساز و نوازنده باسابقه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ژانر رویداد موسیقایی «همراه خاطره‌ها» تصریح کرد: کل کار موسیقی کلاسیک است و رنگ و بوی ایرانی دارد و با سازهای سنتی رنگ‌آمیزی شده است. تلاشمان بر این است تا این برنامه را به بهترین وجه اجرا کنیم و فکر می‌کنم کنسرت خوبی شود و مورد قبول مردم قرار گیرد.

انتظامی با اشاره به اینکه من تنها رهبر آثاری هستم که خودم اجرا می‌کنم، گفت: من رهبر ارکستر نیستم. مردم فکر می‌کنند هر کسی روی صحنه دست تکان داد رهبر است. رهبری من در حد کارهایی است که خودم اجرا می‌کنم. هر رهبری آهنگساز نمی‌شود همانطور که هر آهنگساز و نوازنده‌ای، رهبر نیست.

همچنین او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص اجرای این برنامه در شهر خرمشهر یادآور شد: آرزوی من این است که این برنامه در خرمشهر اجرا شود اما توان جسمی من مانند سابق نیست و یکی از دلایلی که آقای حیدریان به من کمک می‌کند همین موضوع است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازگشت خود پس از ده سال به عرصه موسیقی گفت: بچه‌های حرفه‌ای سابق، هیچ‌کدام نیستند. آن‌ها یا بازنشسته شدند یا جذب کارهای دیگر. اکنون بچه‌های جوان، مستعد و خوبی حضور دارند. متاسفانه یک نفر دلسوز نداشتیم و هر کسی آمد، جیب خود را پر کرد. این بچه‌ها تنها باعث پیشرفت دیگران شدند.

او افزود: پیشتر تا این اندازه کنسرت اجرا نمی‌شد اما الان تعداد زیادی کنسرت روی صحنه است واین موضوع نوید آن است که شاید وضع موسیقی از این ناآرامی و نامشخصی خارج شود. من اکنون هفتاد و پنجاه سال دارم و پس فکر می‌کنم با اجرای این کنسرت مسیر روشن می‌شود.

مجید انتظامی ضمن اشاره به اینکه نصیر حیدریان ارکستری با حضور هشتاد نفر از بچه‌های هنرستان موسیقی تشکیل داده است، تصریح کرد: قرار است آقای حیدریان آن‌ها را به سطحی برساند تا به ارکستر سمفونیک وارد شوند. کار حیدریان بسیار مهم است چراکه بی‌دستمرد هفته‌ای دو روز ساعت‌ها تمرین می‌کند.

حیدریان در این باره گفت: زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم ما در برخی زمینه‌ها کمی کوتاهی کرده‌ایم و از این رو بر آن شدم تا ارکستری تشکیل دهم از سازهای زهی و بادی جوان‌هایی را برای موسیقی آماده کنم. با همکاری بنیاد رودکی گروهی تشکیل دادیم تا آن‌ها از سن پایین ساز زدن در ارکستر را یاد بگیرند. نواختن سازدر ارکستر از سخت‌ترین حرفه‌هاست چرا که همه نوازندگان باید دقیقاً عین هم بنوازند و از این رو باید هنرجویان از هنرستان ساززدن را یاد بگیرند. در دانشگاه‌های سطح اول دنیا دانشجویان برای ارکستر تربیت می‌شوند به همین دلیل تصمیم گرفتیم جوان‌ها از چهارده-پانزده سالگی نواختن ساز در ارکستر را آموزش ببینند تا وقتی وارد ارکسترهای سمفونیک و ملی می‌شوند آموزش دیده باشند. هفده نفر از جوان‌های این آکادمی در ارکستر ملی خواهند نواخت.