سرویس موسیقی هنرآنلاین: پروژه "حلاج" به  سرایندگی، آهنگسازی و خوانندگی پرواز همای بهمن‌ماه برای چندمین بار اجرا خواهد شد.

علی نیکونیا مدیر روابط عمومی شرکت "آوای هنر" با اعلام این خبر گفت: این پروژه برای اولین بار در کاخ سعدآباد روی صحنه رفت. کنسرت در تابستان امسال به مدت سه‌ بار به دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد و در نهایت مجددا برای سه الی پنج بهمن ماه برگزار خواهد شد، اما این بار اجرا در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

او ادامه داد: پرواز همای در این اثر متفاوت ادبى، نمایشى و موسیقایی داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخى کشیدن و بر دار آویختن حلاج را با همراهى گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه می‌برد. همای  اشعار‌ این پروژه را سروده و آنها را آهنگسازی کرده و کارگردانی این پروژه‌ نمایشی را نیز خود برعهده گرفته است.

نیکونیا اضافه کرد: این پروژه اولین تجربه همای در این حوزه نیست. او پیش از این پروژه‌های فراوانی مانند "موسی و شبان" و "عشق و عقل" را همراهی گروه مستان روی صحنه برده است. همچنین به زودی این پروژه به صورت صوتی و تصویری منتشر و روانه بازار موسیقی خواهد شد.

او همچنین گفت: این شرکت پیش از این اجرا، در چند وقت اخیر سابقه برگزاری کنسرت های رستاک، فرهاد هراتی، ایوان باند و گروه بمرانی را بر عهده داشته است.

همای پیش‌تر درباره این پروژه گفته است: در فضای کنونی داستان "حلاج" برایم، مناسب‌ترین اثر برای اجرا بود؛ ضمن اینکه همواره برایم آسان‌تر است تا ایده‌های خودم در محوریت باشد، اگر کارگردانی و نویسندگی را به شخص دیگری می‌سپردم، سه فکر و سه زاویه‌ی دید متفاوت اعمال می‌شد که کار را با دشواری بیشتری مواجه می‌کرد؛ ضمن آنکه ما در ایران، کارگردانِ اپرا که دوره‌دیده‌ی این رشته باشد نداریم؛ اما من رشته‌ی تحصیلی‌ام اپراست و در اروپا رپرتورارهای باروک و اپراهای آنتیک خوانده‌ام و در دانشگاه در اکت‌های متفاوتی حضور داشته‌ام؛ بنابراین بیش از هر کس دیگری می‌توانستم این پروژه را به سرانجام برسانم. هر پروژه‌ای که ساختار علمی موزیکال اپرا داشته باشد را باید به این نام شناخت؛ یعنی ترکیب نمایش و ادبیات و موسیقی به شکلی که از ابتدای شکل‌گیری برای اپرا ساخته شده باشد.

در خلاصه‌ این داستان این اپرا آمده است: اواخر قرن دوم، ادیب و سراینده‌ای بزرگ به نام حسین منصور حلاج مبارزه‌ای ملی و ایدیولوژیک و عارفانه را علیه خرافه ها و تندروی‌ها و فساد و نابرابری‌ها آغاز می‌کند که با خشم صوفیان و خلفای آن زمان بغداد دستگیر و هشت سال او را از زندانی به زندان دیگر انتقال و در پایان او را به اتهام دروغین ربوبیت محاکمه‌اش کردند و نخست دست هایش را بریدند و سپس پاهایش را و بعد زبانش را و در آخر او را به دار آویختند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را بر باد دادند.

اپرای حلاج از سه تا پنج بهمن هرشب ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.