سرویس موسیقی هنرآنلاین: ملیحه سعیدی نوازنده قانون در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره وضعیت موسیقی گفت: به‌طور کلی وضعیت موسیقی نامتعادل است، یعنی این که در یک دوره خوب و در یک دوره بد می‌شود. زمانی که فضای موسیقی بسته می‌شود موسیقی زیرزمینی رشد می‌کند. البته به نظر من در دوره‌ای وزارت ارشاد فضاهای مناسبی را به وجود می‌آورد و خواننده‌های معتبری را به جامعه هنری معرفی می‌کند. استاد شجریان و اساتید موسیقی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند که باید مانند این بزرگان دوباره پرورش یابد.

سعیدی افزود: در جهان یک موسیقی مدرن در حال شکل‌گیری است که نمی‌توانیم از آن غافل شویم، زیرا جوانان موسیقی متناسب با حال و هوای خود را دوست دارند. جوانان امروزی بیشتر به سازهای الکترونیک گرایش دارند پس باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

این نوازنده بیان کرد: جوانان ما با جان و دل کار می‌کنند، اما گاهی مواقع با مشکلاتی از قبیل ندادن مجوز روبه‌رو می‌شوند و این موضوع باعث دلسردی آن‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال چند سال پیش یک جوان هنرمند نتوانست مجوز آلبوم خود را بگیرد و این موضوع سبب شد تا به‌صورت غیرمجاز فعالیت کند.

او تأکید کرد: به‌طور کلی فرهنگ‌سازی وظیفه رسانه ملی و وزارت ارشاد است. به نظر من مخاطبان تقصیری ندارند به همین دلیل بدون آن که بدانند با کپی کردن آثار یک هنرمند به نوعی دزدی می‌کنند. حق کپی‌رایت باید از رسانه ملی به مردم یادآوری شود تا آن‌ها سی‌دی‌های اوریجینال تهیه کنند.

سعیدی خاطرنشان کرد: زمانی که فرهنگ‌سازی نمی‌شود، مردم به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه اثر مورد نظر خود را کپی یا دانلود می‌کنند، در صورتی که مخاطبان باید بدانند یک هنرمند زحمات زیادی برای انتشار یک اثر موسیقایی می‌کشد و این کار به‌منزله نابودی هنرمندان و موسیقی است. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم مخاطب بی‌تقصیر است، زیرا در خارج از کشور فرهنگ‌سازی به‌درستی انجام شده است و مخاطبان کپی کردن را غیرقانونی و غیراخلاقی می‌دانند. ایران یک کشور متمدن و فرهنگ‌دوست است به همین دلیل باید دست‌به‌دست هم دهیم و از موسیقی حمایت و پشتیبانی کنیم.