سرویس موسیقی هنرآنلاین: آلبوم "تمام شد" با شعر و دکلمه خوانی بهاره رهنما بازیگر و نویسنده با موسیقی اردوان طاهری به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری نوخسروانی باربد راهی بازار موسیقی شده است.

این آلبوم شامل 10 قطعه به نام‌های "ما انتخاب می‌شویم"، "تمام شد"، "هوایت را از من گرفته‌ای"، "مرا به قعر آب‌ها بازگردان"، "شعر را گم کرده‌ام"، "همین"، "نترس من بودم"، "ماه را به من بده"، "یک شب به خیر تو" و "امتداد دارد" است.

رهنما درباره آلبوم "تمام شد" به هنرآنلاین گفت: من از سال 70 نوشتن را شروع کردم و به‌مرور داستان‌ها و اشعارم را در روزنامه‌ها و مجلات و... چاپ کردم. فکر می‌کنم هیچ نویسنده‌ای در زندگی‌اش لحظه‌ای نیست که نزدیک به شعر نباشد یا حتی شاعری که لحظاتش نزدیک به نثر نباشد. این آلبوم و کتاب شعری که پیش‌تر از من منتشر شد در هیچ‌کدام ادعای شاعر بودن ندارم. ولی به هر حال این‌ها بیشتر لحظات شعرگونه یک نویسنده است که در طول بیست سال شکل گرفته است و به دلیل علاقه دخترم به این اشعار تصمیم گرفتم که آن‌ها را جمع‌آوری کنم و در وهله اول با کمک انتشارات "نگاه" کتابم را منتشر کردم. در طول این سال‌ها من پیشنهادهای زیادی برای کار صدا داشتم و در اولین همکاری‌ام با آقای دکتر اردوان طاهری در آلبوم "هفت صدا" این اتفاق رخ داد چون رویه آن آلبوم به این شکل بود که هفت هنرمند در عرصه‌های مختلف هنری حضور داشتند که دستی هم در شعر داشتند و یکی از شعرهای من برای آلبوم انتخاب شد و با صدای خودم آن را خواندم.

او ادامه داد: این آشنایی به همکاری ما در آلبوم "تمام شد" انجامید. حسن آلبوم ما این است که برای اولین بار در طول تاریخ موسیقی ایران، صفر تا صد مراحل تولید آلبوم از مخارج تهیه‌کننده، آهنگساز و... و عواید حاصل از فروش آلبوم به انجمن خیریه زنان سرپرست خانوار مبتلا به سرطان تعلق می‌گیرد.

بهاره رهنما که مدتی است از تخلص "زن باران" در اشعار و نوشته‌هایش بهر می‌برد در خصوص اشعار مورد استفاده در آلبوم، گفت: فکر می‌کنم حدود 70 درصد اشعار از کتاب "زن باران" است، به انضمام چند شعر جدید که مجوزهای آن‌ها را دریافت کردیم که یک مقدار حال و هوای میانسالی را در خودش دارد ولی "تمام شد" برای من به معنی پایان یک دوره عاشقانه‌نویسی خواهد بود چون فکر می‌کنم دیگر نمی‌توانم شعرهایی تا حد عاشقانه و پر از احساس بنویسم و فکر می‌کنم بالاخره هر چیزی در زندگی ما تمام می‌شود و قطعه "تمام شد" جز عاشقانه‌ترین قطعات این آلبوم است. اما امروز حال و هوای نوشتنم بیشتر به سمت سوژه‌های اجتماعی، به‌خصوص در حوزه زنان و کودکان است و در این آلبوم هم چند کار با سوژه اجتماعی وجود دارد اما بیشتر شعرها از کتاب "زن باران" است که تخلص شعری و هنری من نیز است.

او همچنین در مورد سبک و سیاق آهنگسازی آلبوم "تمام شد" با اشاره به همکاری پیشینش با آقای اردوان طاهری ادامه داد: ایشان در موسیقی یک تدوین و ترکیب صدایی متفاوتی را در موسیقی پایه‌گذاری کرده‌اند که در این تدوین صدا و موسیقی از هم تفکیک می‌شدند و من این تکنیک را پسندیدم. چرا که هم هویت مستقل موسیقی و شعر حفظ می‌شد و هم در تلفیق موتیف‌های تکرارشونده از شعر تازه موسیقی شکل می‌گرفت چون فضاهای پیش‌ازاین برای من تداعی‌کننده تئاتر بود. بنابراین من به ایشان پیشنهاد کردم و برای من مهم بود آهنگسازی که قرار است در کنار من باشد هم‌نسل من باشد و دغدغه‌های همدیگر را بشناسیم و شعرهای من را دوست داشته باشد و من هم متعاقباً موسیقی او را بپسندم.

این بازیگر اضافه کرد: این همکاری در آلبوم قبلی خیلی خوب شکل گرفت و از جهتی من با نشری آشنا شدم که مدیرانش به‌شدت دغدغه کار خیر داشتند. ما فقط به آقای اسکندری عزیز و آقای نوخسروانی اطلاع دادیم که دوست داریم عواید حاصل را صرف کار خیر کنیم. ایشان هم از این کار خیر استقبال کردند و همراه ما شدند.

رهنما با ابراز علاقه به انتشار صوتی آثارش، در خصوص روند فعالیت‌های خود در حوزه موسیقی گفت: کار صدا را خیلی دوست دارم و کانال تلگرام من بیشتر با آثار و صدای خودم هدایت می‌شود و قطعاً اگر بعد از این هم پیشنهاد خوبی باشد با کمال میل می‌پذیرم. در حال حاضر هم در حال آماده‌سازی فایل‌های صوتی کتاب‌هایم برای هدیه به انجمن نابینا هستم. در مجموع آثارم شامل 11 نمایشنامه، سه مجموعه داستان و یک رمان در حال نگارش است. بسیار مشتاقم که آثارم را با صدای خودم ضبط کنم، اما دقیقاً نمی‌دانم که در آینده باز هم می‌توانم آلبومی را به سبک و سیاق شعرگونه منتشر کنم یا خیر، چون کار اصلی من در کنار بازیگری، نویسندگی است.

این هنرمند افزود: به دلیل سانحه‌ای در هنگام اجرای نمایش در شهر رشت برایم رخ داد دچار شکستگی از ناحیه استخوان پا شدم و پایم باید سه ماه در گچ باشد. فعلاً فکر نمی‌کنم بتوانم کار تصویر انجام بدهم و بیشتر فعالیت‌هایم در این مدت در حوزه ادبیات متمرکز خواهد بود و سعی می‌کنم رمان و دو نمایشنامه‌ای که طرحشان را از قبل آماده کرده‌ام به اتمام برسانم. با تمام اوصاف سعی می‌کنم با یک طراحی متفاوت بتوانم به اجرای تئاتر هم بپردازم. اساساً فکر می‌کنم تئاتر برای من زندگی‌تر از زندگی است و اصلاً زندگی تئاتر است. به همین علت تحمل سه ماه دوری از صحنه برایم دشوار است. می‌دانم که همه ما روزهای دشواری را می‌گذرانیم و در این مواقع همیشه انگشت اتهام به‌طرف اشخاص معروف و شناخته شده است، در حالی که ما هم انسان هستیم و درد مردم عزیزمان را درک می‌کنیم. من هم از همان روزی که آقای کریمی فراخوانی را اعلام کردند سعی کردم کمتر خرید کنم. اگر همه ما به هم کمک کنیم و به جای این که انگشت اتهام را به سمت یکدیگر دراز کنیم، اختلاس‌گرها و مفسدان اقتصادی را نشانه رویم، قطعاً اوضاع بهتر خواهد شد.

او تأکید کرد: تمام امکاناتی که در مراسم رونمایی آلبوم در اختیار ما قرار گرفت، تماماً از قبل بود و چون کار ما خیریه است، به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار مجموعه ما قرار گرفت. بسیار ساده از مهمانان پذیرایی کردیم و سعی کردیم متوجه اوضاع نابسامان اقتصادی باشیم که مردم عزیز ما با آن دست‌به‌گریبان هستند. به نظرم این به نفع مردم ما خواهد بود. به‌عنوان یک مادر و زنی که 44 سال در ایران زندگی کرده است و دستی بر قلم دارد و به‌عنوان کسی که سعی کردم در 15 سال گذشته رسماً مدافع حقوق زنان و کودکان سرزمینم باشم و به‌عنوان یک فعال اجتماعی، که از طرف یونیسف در حوزه برابری حقوق زنان و دختران از من تقدیر شد. به مردم بامحبتم پیشنهاد می‌کنم به جای متهم کردن اشخاص معروف و هنرمندان، خواستار محاکمه متهمان و مسببان اصلی اتفاقات اخیر باشند.

رهنما به‌عنوان یک بازیگر خانم، که همیشه به‌ ظاهر و نوع پوششش اهمیت خاصی می‌دهد در خصوص استایل و شکل‌گیری آن به نکاتی اشاره کرد و گفت: من ذهن ایده‌پردازی دارم و در همین راستا با شرکت‌های مختلفی در حوزه مشاوره هنری همکاری داشته‌ام. به‌اصطلاح به‌صورت تجربی در طول این سال‌ها می‌توانم بگویم که یک استایلر هستم و در اکثر مراسم‌های دوستانم هم همیشه همه چیز از تزیینات و چیدمان وسایل و... به من سپرده می‌شود و اگر بازیگر و نویسنده نمی‌شدم به این مسیر کشیده می‌شدم. در واقع این خط فکری و امضایی است که در زندگی‌ام دنبال می‌کنم. مشخصاً فکر و ایده‌پردازی می‌کنم و دوستان خیلی خوبی دارم که می‌توانند ایده‌های من را اجرا کنند. اصولاً به برند اعتقادی ندارم، بلکه بیشتر به امضا و سلایق شخصی‌ام به‌عنوان یک هنرمند توجه می‌کنم. کما این که لباس عروس من مورد انتقاد بسیاری از خانم و آقایان ایرانی قرار گرفت. و به دلیل فرم و نوع پارچه و پوشیدگی‌اش برای من جالب بود و به جرات می‌توانم بگویم که هیچ‌گاه از مد پیروی نکرده‌ام.

او در پایان گفت: به نظرم خانم‌های ایرانی و اصولاً خانم‌هایی که خودشان را دوست دارند، کم‌کم به این موضوع پی می‌برند که هر انسانی یک مدل شخصی دارد و اگر شرایط اقتصادی کمی به سامان باشد - و من امیدوارم مردم ما هر چه زودتر از این ویرانی اقتصادی نجات پیدا کنند - به این نتیجه می‌رسند که با صرف هزینه‌های بسیار کم می‌توانند سبک و استایل منحصربه‌فرد خودشان را داشته باشند.