سرویس موسیقی هنرآنلاین: اکبر محمدی مدرس و نوازنده کلارینت درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: در زمینهٔ اجرایی فعالیتی ندارم و این روزها بیشتر مشغول تدریس هستم. و تمام‌وقتم را سعی می‌کنم روی این بخش صرف کنم.

وی افزود: موسیقی کلاسیک بسیار جای کار دارد و مسئولیت آن نیز بر عهده متولیان موسیقی کلاسیک است. برخلاف موسیقی ایرانی که در وضعیت خوبی است، موسیقی کلاسیک چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. جایگاه موسیقی کلاسیک آن‌طور که باید مورد رضایت نیست و وضعیت درخشانی ندارد.

او ادامه داد: ساز کلارینت یک ساز خاص است که اساتید خوب آن کم تعدادند، بنابراین نیاز مبرم وجود دارد که به علاقه‌مندان آن توجه بیشتری شود. امروز در بخش موسیقی ایرانی یک نوگرایی و رنسانس خوبی به وجود آمده اما بخش موسیقی کلاسیک را باید نجات داد. من خیلی اهل گوش دادن به موسیقی ایرانی نبودم ولی الآن یکی از پیروان آن هستم.

محمدی همچنین گفت: تاریخ مستند موسیقی کلاسیک در ایران می‌گوید که اکنون ورود این‌گونه موسیقی به کشورمان صدساله شده است. بنابراین موسیقی کلاسیک در ایران قدمت بالایی دارد ولی قدمت آن در اروپا 700 سال است و ما خیلی با آن‌ها فاصله‌ داریم. خیلی از کشورها هستند که موسیقی کلاسیک متعلق به سرزمین آن‌ها نیست ولی در این زمینه از ما قدمت خیلی بیشتری دارند.

او درباره تأثیر جشنواره‌های متعدد این بخش نیز گفت: به‌صورت نسبی بوده و نتیجه‌ای صددرصدی نداشته است. جشنواره‌ها تنها موجب شده‌اند تا در آن برهه زمانی هیجان موسیقی کلاسیک بالا برود. متولیان ما به این جشنواره‌ها دلخوش هستند، اما متأسفانه تداوم آن‌ها کم است. در بخش موسیقی به‌جز جشنواره فجر و جوان باید جشنواره‌هایی برای استعدادهای درخشان، بچه‌های متمایز و ... باشد، این رویدادها باعث اتفاقات خوبی در این زمینه خواهند شد. بخش انضباط فرهنگی در نسل جوان علی‌رغم این‌که نسل جوان بسیار باهوش و بااستعداد است، کم‌رنگ شده است. انضباطی که لازمه موسیقی کلاسیک است، وجود ندارد و همین حرکت روبه‌جلو را کند می‌کند.

این مدرس در پایان گفت: بخشی از آموزش که استادان خوبی دارد، وضعیت خوبی را هم‌کسب کرده است. اما بخشی که در آن استادان پختگی لازم را ندارند و مسیر صحیح آکادمیک را طی نکرده‌اند، آن‌طور که باید ثمربخش نیست.