سرویس موسیقی هنرآنلاین: نخستین نشست بخش پژوهش دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح ٧ تیرماه در سالن سینما تک هتل "پارس" کرمان با حضور محمدرضا علیزاده مدیر اداره ارشاد کرمان و فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی برگزار شد.

این نشست به بررسی منظومه "کوراوغلو" اختصاص داشت که با سخنرانی عاشیق احد ملکی همراه بود.

در ابتدای این نشست احمد صدری دبیر علمی جشنواره ضمن خوش آمدگویی به حاضران در سخنانی مطرح کرد: محور اصلی این دوره از جشنواره منظومه خوانی است و باید گفت در مناطق آذربایجان شرقی و غربی و حتی در میان قشقایی‌ها "کوراوغلو" بسیار رواج دارد.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد در دوران معاصر بسیاری از اقوام در حال کار کردن روی موسیقی خود هستند و یک نگاه درون فرهنگی به وجود آورده‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است.

سپس عاشیق احد ملکی روی صحنه قرار گرفت و پیش از اجرای منظومه "کوراوغلو" در سخنانی مطرح کرد: این دومین بار است که من در جشنواره موسیقی نواحی در کرمان شرکت می‌کنم. خوشحالم چنین جشنواره‌ای ما هنرمندان را دورهم جمع می‌کند تا با هم آشنا شویم.

عاشیق احد ملکی تاکید کرد: موسیقی نواحی ایران در آستانه فراموشی است و اگر هنرمندان و مسئولین نباشند به طور کامل از بین خواهد رفت.

او ادامه داد: در همدان مجسمه‌ای پیدا شد که هم اکنون در موزه لورر پاریس نگهداری می‌شود. این مجسمه نشان می‌دهد که عمر "عاشیق" و "ساز قوپوز" به ٦ هزار سال می‌رسد.

عاشیق ملکی در بخش دیگری از سخنانش به ثبت موسیقی عاشیقی توسط آذربایجان اشاره کرد و افزود: متاسفانه آن زمانی که کشور دیگری این موسیقی را به نام خودش ثبت کرد ما خواب بودیم.

او با بیان اینکه عاشیق‌ها بدون وضو دست به ساز نمی‌زنند، درباره معنای کلمه "عاشیق" توضیح داد: خیلی‌ها می‌پرسند عاشیق یعنی چه؟ عاشیق از همان عشق می‌آید و البته پژوهشگرانی هم معتقدند که عاشیق از "آشماخ" می‌آید و به معنای "بازگوکننده" است.

عاشیق ملکی معتقد است: عاشیق‌ها، نقال هستند. آهنگ می‌سازند و شعر می گویند و داستان خلق می‌کنند. کار عاشیق روایت درد دل مردم و داستان سرایی است.

او در ادامه بخش‌هایی از منظومه "کوراوغلو" را برای حاضران روایت کرد.

در ادامه مراسم، طواق سعادتی نوازنده ترکمن روی صحنه آمد و گفت: "کوراوغلو" مربوط به همه ترک‌هاست. همه ترک‌ها درباره این موضوع آهنگ و آواز دارند. ما هرچ بزرگ‌ترهایمان برایمان گفته‌اند را همان طور تعریف می‌کنیم. ما برای "کوراوغلو" آهنگ‌های حماسی بسیاری داریم. ترکمن‌ها بیشتر با اسب سر و کار دارند. می‌خواهم بگویم، کوراغلو ادبیات مشترک همه ترک‌هاست.

پس از اجرای طواق سعادتی، نوازنده شمال خراسان یعنی علی غلامرضایی روی صحنه آمد.

این هنرمند نیز در سخنانی گفت: درباره این منظومه در کتاب‌های ترک‌ها و ترکمن‌ها از زمین تا آسمان فرق است. اصل لهجه مال آذری‌هاست. ترکمن‌ها و ترک‌ها خیلــی لطیف می‌خوانند. ترک‌ها می گویند "کوراوغلی"، ترکمن‌ها به خاطر لهجه‌شان می گویند، "گوراوغلی" و ما راحت‌تر می گوییم.

پس از اجرای برنامه این هنرمند از شمال خراسان نوبت به گولتکین بولوتغلو از کشور ترکیه رسید تا برنامه خود را اجرا و روایت خود را از منظومه "کوراوغلو" بیان کند.

این نشست با اجرای این هنرمند ترک به پایان رسید.