به‌ گزارش هنرآنلاین به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در کمیته ثبت و حرایم کشور، ایستگاه راه‌آهن تبریز اثر حیدر غیائی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شد.

فرهاد نظری، مدیر‌کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور، با بیان این مطلب گفت: "ایستگاه راه‌آهن تبریز، اثر فرناند پویون معمار فرانسوی با همکاری حیدر غیائی است."

او افزود: "حیدر غیائی معمار مجلس سنا بوده است و ایستگاه راه‌آهن تبریز طرح متهورانه و زیبایی دارد و نمونه‌ای بارز از معماری معاصر ایران به‌شمار می‌رود."

فرهاد نظری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایستگاه "راه‌آهن تبریز"، اثر فرناند پویون با همکاری حیدر غیائی در کمیته ثبت و حریم واجد ارزش ثبت و در فهرست آثار ملّی شناخته شد.

به گفته‌ وی، ایستگاه راه‌آهن تبریز، نمونه‌ای بارز از معماری معاصر ایران است که حیدر غیائی نیز در آن همکاری داشته است. غیائی معمار مجلس سنا نیز بود.

نظری با بیان این‌که ایستگاه راه‌آهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهره‌برداری از محور تبریز-جلفا به‌ طول ۱۴۹ کیلومتر در تبریز افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی محور تبریز-تهران به‌طول ۷۴۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، توضیح داد: طراح این ایستگاه معمار فرانسوی "فرناند پویون" است. از ویژگی‌های برجسته‌ ایستگاه راه‌آهن تبریز می‌توان به حمل و نقل بین‌المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز-رازی، حمل و نقل بین‌المللی کالا به جمهوری نخجوان از طریق محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راه‌آهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد. طراح ساختمان جدید این ایستگاه حیدر غیایی بوده است.