سرویس معماری هنرآنلاین: زنده‌یاد فرهاد احمدی، مهندس معمار و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری سرطان صبح سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

مرحوم احمدی سال ۱۳۲۹ در شهر آبادان متولد شد. او فارغ‌‌التحصیل رشته مهندسی معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۶ شمسی بود. احمدی از جمله معماران معاصر ایران به شمار می‌‌آمد که طرح‌های خود را با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری تبیین شده‌ای طراحی می‌کرد و با تاکید بر زمین‌مداری و پیوند محیط با فضا، معماری خاصی را پدید آورده‌ بود.

او در طی دو دهه گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیت‌های دیگر خود، حدود سی طرح ارائه کرده ‌است، که اغلب آن‌‌ها در حد ملی بوده‌اند و مضمون فرهنگی داشته‌‌اند. فرهاد احمدی از سال ۱۳۶۰ شمسی عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی بود.

توجه به مسئله هویت، نگاه به گذشته و آموختن از طریق مطالعه معماری تاریخی ایران از رویکردهای اساسی فرهاد احمدی در معماری و به گمان او راه حل اصلی برای وضعیت امروز معماری ایران بود.

مهم‌ترین طرح‌های بین‌المللی داخلی و بین‌المللی

از مهم‌ترین طرح‌های بین‌المللی فرهاد احمدی می‌توان به: طراحی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۱۹۸۵ میلادی در Tsukuba واقع در کشور ژاپن (به همراهی دفتر فنی دانشگاه شهید بهشتی)،  طراحی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی در دوبی، طراحی غرفه ایران در نمایشگاه سن ‌آنجل در مکزیکوسیتی، طراحی غرفه‌‌های جهانگردی در نمایشگاه های ITB در میلان و برلین، طراحی طرح اولیه برای بازسازی MAISON DE L، IRAN در پاریس، طراحی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۱۹۹۳ میلادی در Daejeon واقع در کره جنوبی، طراحی ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در سئول، کره جنوبی، طراحی ساختمان سفارت ایران در سئول، (کاندید جایزه آقاخان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی) و طراحی طرح سفارت ایران در استکهلم اشاره کرد.

مهم‌ترین طرح‌های داخلی فرهاد احمدی نیز ساختمان مرکز فرهنگی دزفول (کاندید جایزه آقاخان ، طرح منتخب برای BIANUAL-ROROS-۱۹۹۸ در نروژ و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی)، ساختمان مرکز فرهنگی بین‌المللی اصفهان (کاندید جایزه آقاخان ، طرح منتخب مهندسین اصفهان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی)،  طرح تالار شهرداری و مجموعه خدمات شهری تبریز، طرح مرکز سرگرمی‌‌ها و خانه جوان تهران، شهر کتاب شعبه مرکزی تهران (بازسازی و طراحی داخلی)، ساختمان اداری فرشته واقع در تهران،  طرح مجموعه مسکونی رودکی واقع در شمیران (تهران)، طرح تئاتر تجربی و مرکز خرید صبا واقع در تهران (در حال اجرا)، طرح یادمان شهدای دفاع مقدس، قصر فیروزه واقع در تهران، خانه مسکونی و دفتر کار، الهیه، تهران، (در حال اجرا)، بازطراحی جنوب میدان نقش جهان، طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمان‌های دانشکده‌های مربوطه (اصفهان) هستند.

آیین خاکسپاری این هنرمند و مدرس دانشگاه امروز پنجشنبه، ١٣ شهریور ماه  در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر 

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در پیامی درگذشت مهندس فرهاد احمدی از طراحان و معماران سرشناس را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت امین عارف نیا بدین شرح است:

"انا لله و انا الیه راجعون

رد پای هنرمندان به واسطه آثار هنرهای ماندگار در تاریخ جاودانه است

ضایعه درگذشت معمار فرهیخته و فرهنگ دوست مهندس فرهاد احمدی را که عالمانه و مبتکرانه و با شناخت از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی در طراحی بسیاری از مراکز و مجتمع های فرهنگی و هنری معاصر نقش آفرینی کرد به خانواده گرامی آن فقید سعید و جامعه معماران ایران تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت مسالت می‌نمایم."