سرویس معماری هنرآنلاین: بیمارستان و مرکز بین‌المللی  تحقیقاتی مغز و اعصاب مغز و اعصاب ایران در اراضی شمالی منطقه ۲۲ تهران و در سایتی مشرف به دریاچه خلیج‌فارس واقع شده است. طراحی مجموعه در سال ۱۳۸۹ انجام گرفت و عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد. در حال حاضر عملیات سفت‌کاری و اجرای نمای ساختمان‌های اصلی به پایان رسیده و نازک‌کاری بخش‌های داخلی ساختمان‌ها رو به اتمام است.

ساختمان اصلی مجموعه با الهام از فرم مغز انسان تداعی‌کننده دو نیمکره مغز است. دو مرکز مشابه بیمارستان و مرکز پژوهشی حاضر در کشورهای آلمان و چین تحت مدیریت ارشد پروفسور سمیعی در حال بهره‌برداری است.

تهیه زمین و عملیات اجرایی مجموعه فوق تا این مرحله به همت و مدیریت "موسسه خیریه متوسلین به امام رضا  (ع)" و از طریق جذب کمک‌های مردمی و خیرین صورت گرفته است.

در تعریف این مسابقه آمده است: تمامی معماری‌های موفق و مطرح در طی تاریخ معماری ایران و جهان واجد مجموعه ورودی ارزشمند به لحاظ فرم و عملکرد بوده‌اند. تشکیلات ورودی و یا به بیان ساده‌تر "سردر" نقطه اتصال به یک مجموعه و در عین حال انفصال از آن است. به این اعتبار، کیفیت مواجهه و نیز کیفیت تصویر ذهنی استفاده‌کنندگان یک بنا به میزان قابل توجهی به ویژگی‌های معمارانه سردر آن مربوط می‌شود.

سردر یک مجموعه همچنین، نقطه پیوند آن مجموعه با شهر و به ویژه معابر پیرامونی است. بدین ترتیب وظیفه به جا آوردن وجهه شهری یک معماری بر عهده سردر آن است. این امر اهمیت نقش نشانه سردر یک بنا یا یک مجموعه را در بافت شهر به طور ویژه یادآور می‌شود.

ویژگی دعوت‌کنندگی یک بنا در ارتباط با مخاطبین هم از جمله وظایفی است که بر عهده سردر یک مجموعه است. ورودی یک مجموعه به سان اولین جمله‌ای است که مخاطب از آن می‌شنود.

به بیان دیگر سردر مقدمه ایست بر متن بنای اصلی، این‌چنین جانمایه بنا باید در ورودی حلول پیدا کند. معماری سردر، معماری بنا را نمایندگی می‌کند.

انتظار می‌رود طراحان عزیز از طریق ارائه آثار فاخر خود، موسسه خیریه در به جا آوردن اهمیت معنوی، علمی و کالبدی این مجموعه کم نظیر یاری رسانند.

اصول معماری مورد نظر در طراحی سردر مرکز علوم مغز و اعصاب ایران عبارت‌اند از:  توجه به بستر طراحی در مجاورت کوه‌های شمال غربی تهران، پارک جنگلی چیتگر و دریاچه خلیج‌فارس، توجه به زبان غالب معماری مجموعه و به‌خصوص معماری نمادین ساختمان اصلی بیمارستان، توجه به توپوگرافی بستر به ویژه در محدوده زمین طراحی،  توجه به موضوع تعدد ورودی‌های مجموعه، توجه به عملکرد و هویتِ درمانی مجموعه و مخاطبین آن، توجه به مقیاس انسانی در ترکیب احجام و صرف و نحو فضا، توجه به ارجاعات صحیح معماری به ویژه در ارتباط با اصول معماری ایرانی، توجه به نکات فنی و اجرایی در طراحی ساختمان سردر، توجه به انتخاب صحیح مصالح به منظور سهولت در تهیه، ساخت و تعمیر نگهداری‌های آتی است.

نشانی محل سایت طراحی،انتهای بزرگراه شهید خرازی، قبل از شهرک شهید باقری، خیابان پروفسور سمیعی ، مرکز علوم مغز و اعصاب ایران است.

دکتر مهدی حجت عضو هیئت علمی دانشگاه تهران،دکتر سید محسن حبیبی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر علیرضا مستغنی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و دکتر سید حمید ضیائیان مدرس دانشگاه شهید بهشتی عضو هیئت داوران این مسابقه هستند.

 تحلیل سایت، روند شکل گیری کانسپت، فرآیند رسیدن از کانسپت به طرح معماری، پلان محوطه به مقیاس ۱:۲۰۰،   پلان ترازهای مختلف و بام بنا به مقیاس ۱:۵۰، دو برش طولی و عرضی از نقاط عطف طرح۱:۵۰، پرسپکتیو دید پرنده از بنای سردر و بخشی از محوطه بلافصل مجموعه بیمارستان، پرسپکتیو دید ناظر از داخل به بیرون و پرسپکتیو دید ناظر از بیرون به داخل مدارک لازم برای ارائه به مسابقه هستند.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان تا 28 اسفندماه جهت ثبت نام و تا 3 اردیبهشت ماه سال 98 جهت ارسال آثار فرصت دارند.

همچنین داوری آثار این مسابقه 12 اردیبهشت ماه و اعلام نتایج 14 اردیبهشت ماه سال 98 خواهد بود.

  علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند اطلاعات لازم را به نشانی الکترونیکی farakhanIINI@gmail.com ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  تلفن ۴۴۷۴۳۴۱۰ 021 تماس بگیرند.