سرویس معماری هنرآنلاین، دو دهه از آغاز ایده تشکیل نهاد به منظور مطالعه و تهیه طرح‌های توسعه شهر، به ویژه طرح جامع شهر تهران در جهت ارتقای جایگاه مدیریت و برنامه‌ریزی این طرح‌ها در کشور سپری شده است.

نهاد، نهالی است که می‌توانست در آینده شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور به درختی تنومند تبدیل شود. با کمال تأسف، امروز در حالی به بیان این تجربه پرداخته می‌شود که جز نام گمشده‌ای از آن در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهری کشور به یادگار نمانده است؛ گمشده‌ای تاریخی در سند طرح جامع شهر تهران به عنوان نقطه کانونی و امتیاز گران‌بهای این سند به محاق فرو رفته است.

کتاب حاضر تلاش نموده است فرایند شکل گیری نهاد را از آغاز تا انحلال بررسی کرده و با استفاده از شناخت آسیب شناسانه فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو، تصویری از نهاد مطلوب موردنظر را ارائه نماید.

همچنین سعی شده با بررسی خلأ ناشی از عدم وجود نهاد در دوره‌های مختلف برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری برای تهران، ضرورت تشکیل نهاد را مورد مطالعه قرار دهد.

نهاد آینده، سرانجام در شهر تهران تشکیل خواهد شد و این امر ضرورتی تأخیرناپذیر است که روزی روزگاری تحقق خواهد یافت.

پرسش مهم این است که نهاد چه زمانی تشکیل خواهد شد و این نهاد چگونه نهادی خواهد بود؟ آینده به آن پاسخ خواهد داد.

این میز گرد با حضور؛ علیرضا عندلیب؛ دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، محمد سالاری؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، سید امیر منصوری؛ دانشگاه تهران، غلامرضا کاظمیان؛ دانشگاه علامه طباطبایی و محمد صالح شکوهی؛ دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

حضور برای عموم در این برنامه آزاد و رایگان است اما به علت محدودیت فضا حضور فقط با ثبت‌نام امکان پذیر است.

جهت ثبت نام، علاقه‌مندان مشخصات خود را به شماره ۰۹۱۲۷۱۷۰۲۵۹ ارسال نمایند.

علاقه‌مندان به حضور در مراسم رونمایی کتاب "تجربه نهاد طرح جامع تهران" و میزگرد جانبی آن می‌توانند، سه شنبه ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۷از ساعت ۱۷ الی ۱۹ به گالری نظرگاه واقع در خیابان آزادی، خیابان دکتر قریب، شماره ۲۳ مراجعه کنند.