سرویس معماری هنرآنلاین: وبسایت معماری آرک دیلی (Archdaily) هر ساله در اوایل سال میلادی طی رقابتی، پروژه‌های برتر را  برای انتخاب ساختمان سال معرفی می‌کند که توسط کاربران این رسانه رأی‌گیری می‌شود. امسال همانند سال‌های پیش پروژه‌های ایرانی توانستند در میان ده‌ها کاندیدای این فهرست قرار بگیرند.

یکی از پروژه‌های این فهرست طراحی داخلی سالن آرایش و زیبایی شکرینا است که بر مبنای ایجاد فضاهای مجزا با کارکردی متفاوت، در عین حال یکپارچگی در قالب جعبه‌هایی با دو طیف رنگی بژ و سفید، به منظور جدا کردن فضاهای کثیف و تمیز ارائه شده است. این جعبه‌ها، فضاهای بسته و نیمه بسته هستند تا کاربر به راحتی بتواند وارد بعضی از این فضاها ‌شود یا از بعضی عبور کند و حس عبور از راه باریک و خصوصی Catwalk در یک سالن آرایشی را تجربه کند.

گالری سفید هم یکی دیگر از این پروژه‌ها و نمونه ای‌ زیبا از پر و خالی شدن حجم در به وجود آوردن یک فضای خاص معماری است. این گالری، تمرینی در هماهنگی مجدد پتانسیل و محدودیت‌های تایپولوژی جهت عملکرد بهتر یک گالری هنری در قالب یک فضای نمایشی برای نمایشگاهی از کارهای هنری است.

باغ کتاب تهران یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های جهان هم در این فهرست قرار گرفته است. است.این پروژه عظیم فرهنگی شامل بزرگ‌ترین فروشگاه کشور با ۲۵ هزار مترمربع، بزرگ‌ترین گالری هنری کشور با ۱۷۰۰ مترمربع و بزرگ‌ترین مرکز علمی کشور با ۱۲هزار مترمربع است .

باغ‌موزه گیاهان دارویی، روایتی قرن بیست و یکمی از الگوی کهن باغ ایرانی پروژه دیگری از این فهرست است. این ساختمان در قالب حجمی سفید و پویا با ریتمی بالارونده در دیوارهای ساختمان طراحی شده است. دیوارهای گالری و کوشک، به‌عنوان پوسته دوم نقشی از قالی‌های بختیاری بر روی خود پوشانده که در بازی نور و سایه به شکلی زیبا از داخل گالری‌ها چشمگیر می‌شوند.

طراحی دوباره داروخانه قدیمی نوید توسط Led Architects هم در این فهرست جای دارد. داروخانه نوید در سال ۱۳۳۲ در پیروزی(تهران) تأسیس شده است و کارفرمای آن یکی از قدیمی‌ترین داروسازان این منطقه است.

مجموعه توچال (بام تهران) یکی از قطب‌های تفریحی تهران است که پذیرای احداث کیوب کلاب تهران؛ یک مجموعه‌ی تفریحی خدماتی شده است؛ کیوب کلاب مجموعه‌ای تفریحی خدماتی شامل کافی‌شاپ، رستوران، اتاق‌ها و فضاهای بازی است و با کانتینر ساخته‌شده است.

رستوران بتنی لواسان دیگر پروژه این فهرست است. ساخت رستورانی در کنار بلوار اصلی لواسان با بودجه محدود بود. در تجزیه‌وتحلیل اولیه سایت، به دلیل ترافیک در بلوار اصلی و ایجاد ورودی شاخص، این نتیجه حاصل شد که  گوشه شمال شرقی ساختمان چرخیده شود تا بازخوردی مثبت داشته باشد و مردم را برای ورود از بلوار اصلی به کوچه، هدایت کند.

رستوران چوبی هم که در این نظرسنجی کاندید شده، در تابستان ۱۳۹۵ با هدف ارائه غذاهای باکیفیت و ارگانیک در یکی از مناطق پر تردد تهران افتتاح شده است. طراحی این مجموعه با فاصله گرفتن از جداره اولیه، جداره ای جدید را در فضا ایجاد کرده که ضمن ایجاد هویتی جدید سبب شکل گیری و تفکیک فضای رستوران چوجی بر اساس نیازهای متفاوت مجموعه شده است.