سرویس معماری هنرآنلاین: ساختمان مسکونی "هم‌سایه"  که به فینال فستیوال جهانی معماری سال ۲۰۱۷ راه یافته بود بنایی است که از طبیعت برآمده و می‌خواهد با آن دوستی ‌کند تا معماری را به‌مثابه الگویی زنده از محیط تعریف کند. طراحی این ساختمان مسکونی  در محمد شهر کرج، توسط گروه معماری رازان، با معماری خاصی انجام‌شده است.

در فرهنگ ایرانی رابطه بین همسایگان، همیشه قابل‌توجه بوده است. درگذشته، همسایگان اکثر اوقات روز خود را باهم سپری می‌کردند و کودکان بیشتر باهم محلی‌های خود در کوچه بازی می‌کردند، اما امروزه در زندگی مدرن این روابط کمتر شده و عمدتاً نادیده گرفته می‌شود.

به همین دلیل در طراحی ساختمان مسکونی هم‌سایه، برای حفظ فرهنگ همسایگی و هم‌محلی، فضاهای باز، نیمه‌باز و بسته در نظر گرفته‌شده است. در این ساختمان، اتاق‌های بازی کودکان، مطالعه، تمرین و نشیمن به‌صورت عمومی در نظر گرفته شد تا محلی برای تجمع باشد و سهمی در حفظ فرهنگ ایرانی داشته باشد.

همچنین در طراحی ساختمان مسکونی هم‌سایه تلاش شده است تمامی پلان‌ها به‌صورت متفاوت طراحی شود و با کوتاه کردن دیوارها منظره شهری و محوطه کوچه را با حیاط به اشتراک گذاشتیم.