سرویس معماری هنرآنلاین: در روز 15 اکتبر، مجموعه‌ای از رویدادها و کارگاه‌های آموزشی جشن 20 سالگی موزه گوگنهایم بیلبائو را گرامی می‌دارند." بنیاد سولومون ر. گوگنهایم" رویدادهایی شامل تورهای معماری، نمایش فیلم و برنامه‌های بازدید موزه‌ها را در مجموعه موزه‌های گوگنهایم در آمریکا، ایتالیا و اسپانیا را برای این روز تدارک دیده است.

در نیویورک، بازدید کنندگان از گوگنهایم فرانک لوید رایت، که با شکل منحنی و تضاد آن با شبکه شهری در هم فشرده محله منهتن شناخته می‌شود، میعادگاه علاقه مندان به این مرکز هنری معتبر جهان به عنوان نمادی الهامبخش از هنر مدرن قرن بیستم خواهد بود.

در ونیز ایتالیا، مجموعه پگی گوگنهایم علاوه برتورهای رایگان بازدید و نمایش‌های ویژه ، میزبان و کودکان 4 تا 10 ساله خواهد بود تا کاخ ناتمام قرن هجدهمی گرند کانال" پالازو را با استفاده از لگو کامل کنند.

اما تمرکز اصلی این برنامه در گوگنهایم بیلبائو فرانک گری خواهد بود. فراخوانی برای حضور جمعی و نقاشی از این بنای شاخص در روز  15 اکتبرکه در نهایت حاضرین   نقاشی‌هایی که در این روز تولید می‌کنند را می‌توانند عکاسی کرده و با برچسب #DrawingtheGuggenheim آپلود کنند تا در موزه بیلبائو آرشیو شوند.

گوگنهایم بیلبائو با اشکال پیچیده و پوسته پر زرق و برقش اثری پیشگام در زبان معماری محسوب می‌شود. در سال 1991، دولت باسک، این پروژه را به عنوان نمادی برای احیای بندر ویران شده شهر به بنیاد "سولومون ر. گوگنهایم" اختصاص داد. فرانک گری در طرح این موزه با نگاهی آینده نگر و با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای پیشرفته به راه حل‌هایی دست پیدا کرد که به ساختاری ظاهراً غیرممکن در آن روزگار امکان بروز داد و رابطه ای مثال زدنی بین تصویر آنالوگ و فرایند دیجیتال را تعریف کرد.