به گزارش هنرآنلاین، " معماری‌خوانی در تفلیس" عنوان دوره‌ای است که با تلاش وبسایت اتووود، کانون معماران معاصر و شرکت ثمین سیر پرواز و با همکاری موسسه آموزشی آروین برگزار می‌شود. این دوره شامل کارگاه تخصصى عکاسى معمارى و بازدید از بناهای شاخص سه دوره تاریخی؛ پیش از کمونیسم، دوران گرجستان کمونیستی و تفلیس معاصر خواهد بود.

هدف این دوره خوانش معماری سه دوره تاریخی شهر تفلیس به واسطه مباحثه و مفاهمه انتقادی و عکاسی است. به گمان برگزار کنندگان این رویداد گفت و گو در حضور اثر و عکاسی از آن میزان، مقیاس و عمق تحلیل و تفسیر پروژه را افزایش می دهد.

آثار انتخاب شده برای بازدید و عکاسی در این دوره به خوبی بازتابی از تاثیرات عینی تغییرات سیاسی و اقتصادی بر روند رشد شهر و به تبع آن، معماری تفلیس است .

آشنایی با معماری کانستراکتیویستی، بررسی پروژه های منتخب، تحلیل آثار معماری معاصر تفلیس و جایگاه این آثار در معماری جهان، محتوای این دوره را تشکیل می‌دهد.

کارگاه تخصصى عکاسى معمارى این دوره نیز طرح مباحث نظرى مرتبط با عکاسى معمارى، نحوه گزینش و ویرایش تصاویر،همچنین نقد و  بررسى عکس‌هاى نهایى این دوره را شامل می‌شود.

همچنین در بخش بازدیدهای این دوره، بازدید و عکاسی از بافت تاریخی شهر تفلیس و تحلیل برخی از بناهای شاخص هسته اولیه شهر، بازدید و عکاسی از بناهای ساخته شده در دوره کمونیسم همچون کاخ جشن ها و بانک مرکزی گرجستان، تحلیل سبک شناسانه معماری این ابنیه و بررسی تاثیر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر این آثار، همچنین بازدید و عکاسی از ساختمان های تفلیس معاصر همانند تالار عمومی شهر و مقایسه تاثیرات متفاوت مدل های اقتصادی بر چشم اندازهای شهری صورت خواهد گرفت.

آرش بصیرت، آرش نصیری و پرهام تقی‌اف اساتید این دوره کارگاهی هستند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانند به وبسایت کانون معماران معاصر مراجعه کنند.