به گزارش هنرآنلاین، "نیما کیوانی" مدیر استودیوی معماری کیوانی و همکاران اظهار کرد: پروژه "ساختمان تبدیل شونده" فینالیست و نامزد دریافت جایزه معماری اروپا در سال ٢٠١٧ برلین شد و این برای نخستین بار است که دو معمار ایرانی، نامزد دریافت این جایزه می‌شوند.

وی ادامه داد: معماری این پروژه را به همراهی برادر خود "سینا کیوانی" و دو معمار دیگر به نام های "هادی نورحسینی و شهرزاد شیروانی" طراحی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه این نخستین بار است که معماران ایرانی فینالیست و نامزد مسابقه معماری اروپا می شوند، افزود: آنچه که ساختمان تبدیل شونده را متمایز کرده نوع نگاه به طراحی آن است. این ساختمان که در کشور لتونی طراحی شده، بر اساس الگوهای معماری پایدار استوار است و تمامی انرژی لازم مصرفی آن با بهره گیری از انرژی‌های نو و طبیعت تأمین می شود و به یک سیستم تهیه و تصفیه پیشرفته آب مجهز است.

کیوانی در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: شکل گیری ایده این پروژه از خود طبیعت منطقه بوده و ما در طراحی این مجموعه علاوه بر مطالعه جامع اقلیمی و بستر به مطالعه فرهنگ و آداب و رسوم و آیین ها، پوشش گیاهی و حتی غذاها و لباس های سنتی و هر آنچه که به ما در شناخت بهتر برای ترسیم یک معماری تطبیق پذیر با آن منطقه کمک کند پرداختیم.

وی اضافه کرد : مهمترین رکن معماری این پروژه که نام گذاری آن هم بر آمده از این ایده است، تغییر شکل و الگوپذیری آن با توجه به تغییر فصول و نیاز کاربران است تا بهترین عملکرد را هم از دید تهویه طبیعی هوا و مسائل اتلاف حرارتی داشته باشد و هم بتواند با تغییر شکل کارکردها و حس فضایی متفاوتی ایجاد کند.

مدیر استودیوی معماری کیوانی و همکاران تصریح کرد: این ساختمان همانند تمامی حیوانات و گیاهان که خود را با تغییر فصول تطبیق می‌دهند و در واقع شاهد یک دگرگونی در آنها هستیم، می تواند خود را تغییر دهد و تبدیل به الگویی متفاوت در معماری شود.

وی افزود: ساختمان به صورت ۲ پوسته طراحی شده و باکس هایی که داخل آن شکل‌دهنده اتاق ها و فضاها هستند ، می‌توانند روی ریل به سادگی به طرفین جابه جا شوند. علاوه بر این در پوسته بیرونی هم این قابلیت دیده شده است که در فصل گرم پوسته باز شود و باکس ها بیرون بیایند و به این ترتیب از سیرکولاسیون طبیعی جهت تهویه و خنک شدن استفاده شود و این پوسته در زمستان بسته می شود.

به این ترتیب، معماران استودیوی معماری کیوانی تنها معماران ایرانی هستند که به طور هم زمان در هر دو بخش اروپا و آسیا این رویداد قاره ها به عنوان فینالیست حضور دارند.

نیما کیوانی و سینا کیوانی که متولد شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان هستند، پیش از این هم با پروژه "اُرسی خانه" و "مهر خانه" که بر گرفته از معماری ایرانی هستند، توانسته بودند جوایز مختلف بین‌المللی را کسب کنند.

جایزه بین‌المللی معماری اروپا توسط ۲A Magazineبرگزار می شود و امسال مراسم اصلی این مسابقه در شهر برلین در تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد که شامل ۲ قسمت کنفرانس و مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده است.

این جایزه یک رویداد سالانه است که در دو بخش جایزه معماری اروپا و جایزه معماری آسیا با همکاری نهادهای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه ای معتبر اروپایی ، به بازشناسی و معرفی دستاوردهای قاره اروپا در حوزه نظری و عملی معماری و شهرسازی می پردازد.