سرویس معماری هنرآنلاین: با معرفی نهایی هیات داوران جایزه پریتزکر 2018 روند انتخاب برنده امسال بزرگ‌ترین جایزه معماری جهان آغاز به زودی می‌شود.

"وانگ شو" و "آندره آرانا" به ترکیب هیات داوران جایزه پریتزکر، معتبرترین جایزه معماری جهان که به نوبل معماری مشهور است پیوستند.

این جایزه معتبر معماری، از انتصاب این دو نفر به عنوان عضو هیئت داوران متمایز خبر داده است. "وانگ شو" معمار شناخته شده چینی و "آندره آرانا" ( آندره آرانا کوررا دولگو) منتقد معماری هستند.

به این ترتیب"وانگ شو" بنیان گذار استودیوی معماری آماتور در آکادمی هنر چین، و برنده جایزه پریتزکر در سال 2012  به اتفاق  "آندره آرانا" فعال درعرصه نقد هنر و معماری همچنین مدیر غرفه برزیل در دوسالانه معماری ونیز (2014) و چندین نمایشگاه  جهانی دیگر در جایگاه داوری این رویداد معتبر قرار گرفته‌اند. بر اساس این خبر  این دو به هیات 8 نفره داوری این رویداد که در سال 2018  چهلمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد پیوسته‌اند.

 "گلن مارکوت"، معمار و برنده جایزه پریتزکر در سال 2002 از استرالیا،  "استفان بریر"، عضو دیوان عالی ایالات متحده،"    لرد پالامبو" رئیس هیئت امنای گالری سرپنتین از انگلستان،"    ریچارد راجرز"، معمار و برنده پریتزکر در سال 2007 از انگلستان، " بندتا تاگلیابو" معمار و مدیر موسسه تاگلیابو از اسپانیا، همچنین "    راتان ن تاتا " رئیس هیات مدیره موسسه " تاتا سانز" از هندوستان شش عضو دیگر هیات واوران این رویداد را تشکیل می‌دهند.

فرآیند نامزدی در پریتزکر از طریق نظرسنجی و پیشنهاد از سوی جامعه معماران، دانشگاهیان، منتقدان، سیاستمداران و فعالان فرهنگی، همچنین نامزدها و برندگان دوره‌های گذشته انجام می‌شود. پذیرش نظرات و پیشنهاد در خصوص نامزدها همه ساله از اول نوامبر از طریق مکاتبه با دبیرخانه این رویداد آغاز می‌شود. امسال این فرآیند از اول نوامبر 2017 ( 10 آبان 1396) شروع به کار خواهد کرد.  

پس از این مرحله هیات داوری جایزه پریتزکر به ارزیابی نامزدهای پیشنهاد شده خواهد پرداخت و در نهایت یک نفر را با عنوان معمار برگزیده سال در ماه مارس سال آینده میلادی به دریافت مدال ویژه پریتزکر مفتخر خواهند کرد.

منبع: archdaily