سرویس معماری هنرآنلاین: پروژه "ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه" از استودیوی معماری "کیوانی و همکاران"  در فهرست نامزدهای دریافت جایزه معماری آسیا در سال ٢٠١٧ قرار گرفت.

جایـزه معمـاری آسـیا با نـام اختصـاری ۲AAA، یک رویـداد سـالانه اسـت کـه بـا همـکاری نهادهـای دانشـگاهی، فرهنگـی و حرفـه‌ای معتبـر آسـیایی، بـه بازشناسـی و معرفـی دسـتاوردهای قـاره آسـیا در حـوزه نظـری و عملـی معمـاری و شهرسـازی مـی‌پـردازد.

نیما کیوانی مدرس معماری و مرمت ابنیه و طراح و ایده پرداز "ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه" در خصوص این پروژه می‌گوید: معماری ایرانی ظرفیت‌های فراوانی برای به کار گرفته شدن در معماری مدرن دارد. چه در نما و دیوارهای داخلی، و چه در پشت بام و رمپ و پارکینگ؛ می‌توان از ظرفیت‌های معماری ایرانی بهره برد. این بهره جستن از عناصر معماری سنتی در نمای ساختمان که بصورت دو جداره با چوب ترمو و شیشه رنگی پوشیده شده است، علاوه بر زیبایی تابش نور رنگی به فضای داخل و تأثیر بصری تاثیرات اقلیمی نیز دارد.

این طراح با اعتقاد به این‌که تحقیق و بررسی در معماری ایران نیاز اصلی احیاء ارزش‌های معماری ما است، می گوید: بی شک تا زمانی که معماری هماهنگ با فرهنگ و اقلیم خودمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم به جایگاه تاریخی خود در معماری بازگردیم و این امر نیازمند توجه به تمامی ابعاد معماری است. چه مسائل تکنیکی و چه زیبایی‌شناسی و چه فرهنگ؛ در معماری امروز معمولاً نگاه فرمال به معماری نمود بیشتری دارد و این نگاه در اکثر ساختمان‌های ساخته شده محسوس است متاسفانه این نوع نگاه باعث عدم توفیق بسیاری از پروژه‌های اقتباسی که معماری غنی سرزمین ایران را اساس خود قرار داده‌اند شده است. در صورتی که معماری ایرانی چیزی فراتر از فرم و تکنیک و ظاهر است.

ساختمان اُرسی خانه را با توجه به نوع معماری آن که برگرفته از خانه های سنتی ایران و پنجره های اُرسی است، می‌توان نماینده و سفیر نسل جدید معماری ایرانی در عرصه جهانی نامید. پیش از این هم معماری این بنا توانسته بود جوایز مختلفی از جمله مدال برنز جایزه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا و رتبه دوم Inspireli Awards را از اتحادیه جهانی معماران(UIA) از آن خود کند و با توجه به استقبال گسترده رسانه‌ها و مجلات و محافل تخصصی معماری جهان از آن، می‌تواند نوید بخش بازگشت مجدد معماری ایرانی به جایگاه واقعی آن در جهان باشد.

نیما کیوانی و سینا کیوانی پیش از این هم با پروژه «مهر خانه»، که بر گرفته از معماری باستانی ایران است توانسته بودند مدال نقره جایزه جهانی A Design Awards ۲۰۱۷ را از کشور ایتالیا کسب کنند.

جایزه بین‌المللی معماری آسیا توسط ۲A Magazine برگزار می شود. امسال مراسم اصلی این مسابقه در شهر برلین در تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد که شامل ۲ قسمت کنفرانس و مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده است.