سرویس معماری هنرآنلاین: وب‌سایت آرک دیلی طی گزارشی به معرفی پروژه مسجد حضرت محمد (ص) در شیراز پرداخته است.   

این پروژه در قلب منطقه ای قدیمی در همجواری با مسجدی قدیمی واقع شده و توسط درختان کهنسال 70 ساله احاطه شده است. ایده اصلی طراحی در قالب چالش‌هایی از جمله؛ میزبانی حداکثر ظرفیت برای اقامه نماز، حفظ درختان اطراف، نزدیکی به محور اصلی پیاده رو و احیای شبستان مسجد قدیمی شکل گرفته است. در مرحله اول، با توجه به شرایط پروژه، الگوی مسجد بدون حیاط در نظر گرفته شد؛ چرا که کل مسجد بین انبوهی از درختان قرار گرفته است. در ادامه با توجه به قدیمی بودن محل اقامه نماز و به عنوان بخشی از تاریخ سایت، طرح جدیدی از گنبد را تشکیل دادند.

دو ورودی برای این مسجد در نظر گرفته شده که توسط "رواق"  که یک عنصر مهم در طراحی مساجد ایرانی محسوب می‌شود، به یکدیگر اتصال داده شده‌اند. دیوار آجری رواق علاوه بر ایجاد ارتباط بصری مناسب، مسجد را با گذرگاه پر رفت و آمد پیوند داده است. در ادامه در کنار ورودی‌ها و دو طرف گنبد، دو مناره با ظاهری چرخشی طراحی شده‌اند که نماد مسجد جدید را تشکیل داده‌اند.

سیرکولاسیون بنا به این گونه است که نمازگزارن با عبور از یک فضای باز و پس از آن فضای نیمه باز، وارد مسجد می‌شوند که الگوهایی از معماری سنتی ایرانی در آن به چشم می‌خورد. در این میان در بعضی از بخش‌های نما از این الگوها به عنوان رابط مناسبی برای ورود نور طبیعی به داخل استفاده شده است و نمای ساختمان از متریال سنگ پوشیده شده که ظاهری سنگین، با وقار، ساده و قوی به بنا بخشیده است.

Mohammad Rasul-Allah Mosque,© Ahmad Mirzaee

Mohammad Rasul-Allah Mosque,© Samaneh Motaghipishe