به گزارش هنرآنلاین؛  کتاب جدیدی از فیلیپ جودیدیو، مدرس آمریکایی و مورخ معماری درباره 100 اثر خشتی معاصر منتشر شده است. در این کتاب همچنان که از عنوان آن پیداست 100 اثر برتر در زمینه بناهای خشتی معرفی شده است.

به گزارش ایران آرت به نقل از گاردین؛ این تصاویر برگرفته از 12 بنای خشتی در اقصی نقاط جهان است. بتصاویری که متعاقبا خواهید دید به ترتیب مربوط است به ایران، آرژانتین، اسپانیا، انگلستان، هند، ایتالیا، سنگال، هلند، انگلستان، آلمان، پاراگوئه و لهستان.

نخستین تصویر در این گزارش تصویری مربوط است به ساختمان اداری تجاری ترمه همدان. در معرفی ترمه نوشتند: این ساختمان دو طبقه با هدف ایجاد فضاهای عملکردی تجاری ساخته شده که طبقه  همکف فضایی عمومی تر برای تجارت و فروش محصول یا ارائه خدمات بوده و طبقه اول، دفتر کاری شخصی را شامل می‌شود. طبقه بعد که در واقع پشت بام این ساختمان است هم ارتفاع بام های اطراف ساخته شده است و با دیوار‌های 2.5 متری خود فضایی باز و متنوع در دل این بنا ایجاد کرده است. این پروژه شامل سه عملکرد در سه طبقه مختلف با راه‌های ارتباطی متفاوت به فضای شهری می باشد. ایده ی مسیر های ارتباطی تعبیه شده در این بنا، ایجاد ارتباط های مستقیم و غیر مستقیم با فضا و محوطه ی شهری بوده و جدا کننده ی دو فضای عملکردی اداری و تجاری یکی از چالش های اصلی طراحی این پروژه و تولید فرم های اصلی آن بوده است. استفاده از فرم های تکرار شونده که از یک سو سقف طبقه همکف را تشکیل می داد و از سوی دیگر پله ای برای اتصال میان فضای خارج و دفتر کار بود به راه حلی منحصر به فرد برای چالش اصلی این ساختمان تبدیل شد. نمای ساختمان از آجر های بومی با بافت های سنتی آجر پوشیده شده و در عین حفظ سبک معماری اقلیمی و بومی، طراحی ای مدرن و جالب توجه ایجاد شده است.

و این هم تصاویری که گاردین از کتاب  فیلیپ جودیدیو گزین کرده است:

 

و این هم تصاویری که گاردین از کتاب  فیلیپ جودیدیو گزین کرده است:

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

13