به گزارش هنرآنلاین، جایزه معماری آسیا و نام اختصاری ۲AAA، یک رویداد سالانه است که مجله ۲ A با همکاری نهادهای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه‌ای آسیایی، به باز‌شناسی و معرفی دستاوردهای قاره آسیا در حوزه نظری و عملی معماری و شهرسازی می‌پردازد . به رسم هر سال موضوعی مرتبط با معماری آسیا برای این جایزه تعریف و اعلام شود. 

این دوره به عنوان سومین سال برگزاری در شهر برلین برگزار می‌شود. این دوره هم مشابه سال‌های گذشته بر چگونگی پاسخ گویی معماران، شهرسازان، طراحان منظر و … به چالش‌های معاصر در حوزی معماری و شهرسازی در آسیا تمرکز داشته و موضوع آن "معماری نوآورانه در آسیا " تعریف شده است.

بخشی از این چالش‌ها مقیاس و الفبایی جهانی دارند، اما بخشی دیگر خاستگاه و ماهیتی منطقه‌ای و محلی داشته و ناشی از تنوع و پیچیدگی‌های فرهنگی، اجتماعی، شرایط خاص اقتصادی و ویژگی‌های بوم‌شناختی و محیطی درکشورهای آسیایی هستند. بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین این چالش‌ها این است که چگونه غنای فرهنگی، تاریخی و هویت بومی‌ای که در طی قرون متمادی در شخصیت کالبدی بناهای معماری، شهر‌ها و سکونتگاه‌ها، در تمدن‌های مختلف آسیایی شکل گرفته و تداوم داشته است، می‌تواند در جریانات معاصر معماری و شهرسازی در این تمدن‌ها (کشور‌ها)، بازنمود داشته و زنده و سیال جریان داشته باشد. جایزه معماری آسیا همچنین درصدد است که شناسنده و بازتاب دهنده تجربه معماران در نحوهی پاسخ گویی به این چالش اصلی باشد.

جایزه امسال نیز به صورت دو مرحله‌ای برگزار خواهد شد. ارسال کار در هر دو بخش بدون هزینه است. در مرحله نخست، ثبت نام و ارسال مدارک جهت شرکت در مسابقه، کاملاً به صورت آنلاین است. مهلت ثبت نام و ارسال پروژه در مرحله نخست از ۲۵ خرداد تا ۳ مردادماه ۱۳۹۶ اعلام شده است (۱۵ ژوئن تا ۲۵ جولای ۲۰۱۷) برگزیدگان مرحله نخست، توسط هیأت داوران اعلام و جهت شرکت در دور دوم مسابقه دعوت خواهند شد. در مرحلهی دوم مسابقه، شرکت کنندگان باید مدارک مورد درخواست را به صورت چاپ و صفحه بندی شده به آدرس دبیرخانهی جشنواره ارسال نمایند. مطابق اعلام دبیرخانه جزئیات مربوط به مرحلهی دوم در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.