به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت‌وگوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع ( سند چشم انداز معماری ایران و چالش‌های پیش رو )  با حضور دکتر فاطمه کاتب ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و  انجمن مفاخر معماری ، بهرنگ مجیدی، استاد دانشگاه و ارتباط تلفنی با مهدی حمزه نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه دکتر حمزه نژاد در ارتباط تلفنی به توضیح سند چشم انداز پرداخت و گفت :  شرایط در گذشته وضعیت روشن تری در چشم انداز ما داشت اما در دنیای جدید الگوها آنقدر متنوع است که هر یک از آن‌ها ما را به یک چشم انداز می‌رساند و اجماعی برای آن‌ها ایجاد نشده است.

وی سند چشم انداز موجود را بسیار باارزش توصیف کرد و گفت : این سند که اساتید بزرگ دانشگاه‌های کشور در تدوین آن نقش داشته‌اند بسیار کلی و تفسیر پذیر است و نیازمند بازنگری و جمع بندی بیشتری است چرا که ابهامات زیادی در معماری ایرانی به دلیل داشتن معیارهای سنتی و وارد شدن الگوهای غربی وجود دارد که این سند پاسخ روشنی به آن‌ها نمی‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا انبوه سازی راهکار معضل امروز شهرهاست ، توضیح داد: به طور قطع انبوه سازی خود معضل ساز است و در کشورهای غربی تبعات بسیار ناگواری در پی داشته است.به طور کلی در کشور ما طرح و برنامه‌هایی ارائه می‌شود که عملاً در زیر ساخت‌ها و کارهای اولیه کار خوب عمل نکرده‌ایم.

در ادامه برنامه دکتر کاتب عنوان کرد : مشکلات زیادی در معماری وجود دارد که  آن‌ها را می‌توان در تدریس دانشگاه‌ها و هم در دانشجویانی که می‌خواهند زودتر امضا بگیرند تا پروانه کار دریافت کنند ، جستجو کرد.متاسفانه دانشجویان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی پروژه‌های عظیمی را به عهده می‌گیرند که تجربه و مهارت بالا می‌طلبد.

وی تاکید کرد : اگر با معماری غربی آشنا می‌شویم باید بدانیم که آن‌ها برای اقلیم خود آن نوع معماری را برگزیده‌اند.متاسفانه شیوه تدریس و آموزش در دانشگاه‌های ما اسفناک است و دانشجویان تفاوتی میان طراحی بنا در اقلیم‌های مختلف قائل نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به مدرک گرایی دانشجویان بیان کرد : متاسفانه تب دکترا در دانشگاه‌های ما بسیار بالاست و به دلیل همین انگیزه اشتباه ، از بحث یادگیری غفلت می‌شود و پرداختن به کار و افزایش کیفیت کاهش می‌یابد.

دکتر مجیدی نیز با بیان اینکه سند چشم انداز برای برنامه ریزی الزامی است ، اظهار کرد : سند چشم انداز مانند یک آرزو ست که در دوردست وجود دارد اما ما باید قبل از آن زمینه فرهنگی مناسبی ایجاد کنیم.به عنوان مثال به واردات خودروهای خارجی اقدام کردیم بدون اینکه ساختار کوچه و خیابان‌های کشور را در نظر بگیریم.

وی افزود : اینکه اتوبان‌های کشور ترافیک دارند نشان دهنده مشکل و معضلی است که در ساخت آن‌ها نادیده گرفته شده است.