گروه مد و لباس هنرآنلاین: سمیه توفیقی هنرمند و مدرس عرصه پته‌دوزی و دارای دو نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و مهر اصالت اثر با اعلام انتشار فراخوان برپایی نمایشگاه «صوف» به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از آنجا که  زاده شهر رفسنجان هستم و هنر پته‌دوزی متعلق به استان کرمان است، سال‌هاست تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنم و در سال‌های اخیر به‌ ویژه با گسترش فضای مجازی و ایجاد زمینه آشنایی بیشتر مردم با این هنر، نکته‌ای که توجهم را به خود جلب کرد آن بود که بسیاری از روش‌ها یا آموزش‌ها از اصالت این هنر به دور است و گاه مواردی را مشاهده می‌کردم که بدون توجه به مواد اولیه اصلی در این هنر، هویت فرهنگی آن را نیز به خطر می‌انداختند.

توفیقی افزود: در همین راستا، تصور کردم اگر رویدادی با تکیه‌بر تمام اصول و قواعد اصلی هنر پته‌دوزی برپا شود، فرصتی برای تأکید هر چه بیشتر بر لزوم حفظ اصالت در این نوع سوزن‌دوزی فراهم آمده و فراخوان برپایی نمایشگاه «صوف» نیز با تأکید بر همین مهم و استفاده از پشم طبیعی گوسفند زنده به‌عنوان ماده اولیه اصلی در هنر پته‌دوزی منتشر شده است.

او درباره ماده اولیه اصلی هنر پته‌دوزی توضیح داد: پشم گوسفند زنده این برتری را نسبت به پشم گوسفند کشته شده دارد که به‌خوبی مواد رنگرزی گیاهی را به خود می‌گیرد و از سوی دیگر تأکید ما در این استفاده به موضوع حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از کشتار حیوانات به بهانه استفاده از چرم، پوست یا پشم آن‌ها نیز مربوط می‌شود.

توفیقی در ادامه بر لزوم پژوهش هنرمندان در زمینه انواع رنگرزی و نقوش کاربردی در هنر پته‌دوزی اشاره و تصریح کرد: یکی از آثار کم‌نظیر در این زمینه اثر پته شاه نعمت اله بوده که یکی از نقاط عطف این هنر به شمار می‌رود و به‌خودی‌خود نشانگر تنوع رنگ‌ها و نقوش در این هنر است. از سوی دیگر تأکید این نمایشگاه بر استفاده از نقوش متداول در دوره‌های تاریخی ساسانیان، سلجوقیان و ایلخانیان است و علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه می‌توانند با الهام از نقوش به‌کاررفته در آثار موزه ملی ایران، آثاری را به هنر پته‌دوزی مزین و به این رویداد ارسال کنند.

این مدرس با اشاره به نحوه ارائه آثار گفت: تأکید بر این است که چه در قالب پوشاک و چه تابلو، از پشم طبیعی در مواد اولیه کار استفاده شود و حتی در ارتباط با کفش هم نباید شرکت‌کنندگان از کفی پلاستیکی یا تولیدشده توسط هر ماده شیمیایی استفاده کنند. همچنین ابعاد تابلوها باید حداقل 35 در 35 سانتی‌متر و حداکثر یک متر در یک متر باشد.

توفیقی درباره تقویم برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: این رویداد بهمن‌ماه امسال با همکاری و حمایت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به میزبانی نگارخانه هماسا در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا دهم مهر فرصت دارند تصاویر اولیه از آثار خود را بفرستند و در صورت تأیید داوران تا پایان آذرماه می‌توانند اصل آثار را ارسال کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09194570630 تماس بگیرند و پاسخ پرسش‌های خود را درباره جزئیات نمایشگاه بگیرند.