به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره مد و لباس فجر، محمد علی کیانی، دبیر بخش بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به تشریح فعالیت‌های این بخش پرداخت و گفت: سال گذشته بخش بین‌الملل با نمایش پوشش‌های سنتی کشورهای مختلف حضور فیزیکی در جشنواره داشت اما امسال به دلیل شرایط کرونا این فرصت در فضای مجازی دنبال شد.

او هدف بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر را فراهم کردن زمینه گفت‌وگو، تعامل، آشنایی و تبادل ایده و تجربه بین طراحان ایرانی و خارجی اعلام و عنوان کرد: در این دوره با رویکرد پژوهش محور و به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی و تأثیرگذاری الگوهای ایرانی ـ اسلامی پوشش در دنیا به ویژه بر کشورهای مسلمان فعالیت بخش‌ بین الملل انجام شد.

کیانی برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر را فرصتی جهت آشنایی کشورهای خارجی با اوج هنر و خلاقیت طراحان ایرانی و نیز تبادل نظر فرهنگی و معرفی ارزش‌های فرهنگی ایران عنوان و از ارسال و انعکاس فراخوان جشنواره مد و لباس فجر در 80 نمایندگی ایران در 65 کشور خارجی خبر داد و گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز این فراخوان را منعکس کردند تا سایر کشورها با برگزاری این رویداد در ایران اشنا شوند.

او از استقبال طراحان و فعالان فرهنگی تعداد قابل توجهی از کشورها برای همراهی و ارتباط با جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: 12  کشور طراح  و افراد  صاحب سبک و استادان دانشگاه به ما معرفی کردند و وبینارهایی با حضور سیده مرضیه شفاپور رئیس دهمین جشنواره مد و لباس فجر، صدیقه پاک بین دبیر جشنواره مد و لباس فجر و طراحانی از کشورهای فرانسه، ژاپن، قرقیزستان، افغانستان، اذربایجان، روسیه و اندونزی  و چندبن کشور برگزار شد.و خواهد شد

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بیش از 20 طراح مطرح کشورهای مختلف از جمله کشورهای ترکیه و ایتالیا و طراحانی از کشورهای آفریقایی برای برگزاری وبینار مشترک با طراحان ایرانی اعلام آمادگی کردند اما زمان محدود نمایشگاه امکان برگزاری همه این نشست‎ها را فراهم نکرد اما وبینارهای برگزار شده در ایران مورد استقبال خیلی خوب مخاطبان قرار گرفت.

او با تأکید بر اینکه فضای مجازی قدرت نرمی است که نباید از آن غفلت کرد، گفت: بر همین اساس پیشنهاد کردیم دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی را تشکیل دهیم و نه فقط در دوره جشنواره بلکه هر ماه حداقل با دو نفر از طراحان مطرح، صاحبان برندها و سبک‌های مختلف طراحی لباس و مسئولان مد و لباس کشورهای مختلف وبینار تخصصی برگزار کنیم.

کیانی تصریح کرد: جشنواره مد و لباس فجر در حال فراهم کردن زمینه برقراری ارتباط علمی و قوی طراحان ایرانی و خارجی است. از سوی دیگر طراحان شرکت کننده در وبینارهای بخش بین‌الملل همه اساتید دانشگاه بودند و می‌توان زمینه تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاه‌های ایرانی و خارجی و اعطای فرصت‌های مطالعاتی به پژوهش‌گران ایرانی و خارجی در حوزه مد را فراهم کرد.

او با اشاره به اینکه اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عضو کارگروه شورای سیاست‌گذاری بخش ساماندهی مد و لباس هم هست، گفت: ایرانیان خارج از کشور نیز علاقه زیادی به لباس‌های اصیل ایرانی دارند، ایرانی تبارهای زیادی هم در حوزه مد در جهان فعال هستند که می‌توان ارتباط همه آنها را با فعالان و تولید کنندگان لباس و زیورآلات ایرانی فراهم کرد.

کیانی اظهار امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی خارج از کشور حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی بهتر به جهان معرفی و جذابیت بین‌المللی فرهنگی ایران به خوبی به نمایش گذاشته شود.

او تصریح کرد: از ظرفیت مد و لباس ایرانی ـ اسلامی می‌توان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مد جهان استفاده کرد. ما می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی را فعال و اقتصاد هنر و فرهنگ را به سود تولیدکنندگان ایرانی رونق دهیم.

دبیر بخش بین‌المللی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچنین گفت: ما می‌توانیم از برگزیدگان جشنواره فجر و برندهای موفق ایرانی در هفته‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها دعوت کنیم تا هنرشان را در خارج از کشور هم به نمایش بگذارند. این ارتباط می‌تواند فرصتی برای برندسازی طراحان ایرانی در حوزه بین‌الملل هم فراهم کند.